تاریخ انتشار: ۲۳:۲۳ - ۲۸ آبان ۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۱۴ نظر

خوانندگی دست‌گرمی سلبریتی‌ها /چرا مهران مدیری به خواننده شدن اصرار دارد؟

پرسشی که همواره پس از کنسرت‌های اخیر مهران مدیری بیش از همیشه مطرح شد این است: چرا هنرمندی که در چند زمینه هنری تثبیت شده، با مخاطب گسترده و امکانات کافی، به‌دنبال ورود به عرصه‌ای کاملاً متفاوت مانند اجرای موسیقی زنده است؟

رویداد۲۴|  مهران مدیری، در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۴ (۱۳ نوامبر ۲۰۲۵) برای اولین بار یک کنسرت رسمی در اپرای دبی برگزار کرد.  این اجرا با هدف جشن گرفتن «۴۰ سال فعالیت هنری» مدیری برگزار شد و قرار بود ترکیبی از خاطره، نوستالژی و موسیقی باشد.  

اما برخلاف آنچه در تبلیغات گفته شده بود، واکنش عمومی به کنسرت مهران مدیری در شبکه‌های اجتماعی آنچنان مثبت نبود؛ بلکه انتقاداتی هم مطرح شد که می‌تواند  نشانه پیامد‌های هنری، فرهنگی و اخلاقی چنین اتفاقاتی باشد.

کنسرت در معرفی خود «سفری به دل ترانه‌های ماندگار و خاطرات گذشته» توصیف شده بود.  اما برخی مخاطبان انتقاد کرده‌اند که فقط چند قطعه محبوب مدیری اجرا شده و کیفیت اجرای زنده (ویولن، پیانو، ارکستر) به اندازه تبلیغ شده حرفه‌ای یا احساسات برانگیز نبود.  

در شبکه‌های اجتماعی تصاویری ویدئویی منتشر شده‌اند که نشان می‌دهند بخش‌هایی از اجرا‌ها واقعا دارای ضعف کیفیت فنی و هنری بوده‌اند. این مسأله می‌تواند به این معنا باشد که «کنسرت نوستالژیک» بیشتر شبیه یک پرفورمنس نمایشی بوده تا یک کنسرت ماندگار موسیقی.

کد ویدیو


حتی بسیاری بر این اعتقاد بودند که مدیری چرا باید قطعاتی را که در خاطره جمعی ایرانیان جایگاه خاصی دارد را دوباره بخواند و تا این اندازه هم آنها را بد اجرا کند.

پرسشی که همواره پس از کنسرت‌های اخیر مهران مدیری بیش از همیشه مطرح شد این است: چرا هنرمندی که در چند زمینه هنری تثبیت شده، با مخاطب گسترده و امکانات کافی، به‌دنبال ورود به عرصه‌ای کاملاً متفاوت مانند اجرای موسیقی زنده است؟

ورود چهره‌هایی مانند مدیری به عرصه کنسرت، بیش از آنکه روندی هنری باشد، ترکیبی از برند‌سازی، اقتصاد هنر، میل به تنوع، و سرمایه‌گذاری روی شهرت است.

این رفتار نه لزوماً اشتباه است و نه بی‌سابقه؛ اما می‌تواند پیامد‌هایی در تعادل فرهنگی، توقع مخاطب و کیفیت هنر ایجاد کند—به‌ویژه اگر خروجی کار کمتر از استاندارد‌های یک اجرای حرفه‌ای باشد.

تبدیل «شهرت» به «سرمایه فرهنگی پولساز»

وقتی یک چهره هنری طی سال‌ها به محبوبیت عمومی دست می‌یابد، این محبوبیت به سرمایه‌ای تبدیل می‌شود که امکان ورود به حوزه‌های دیگر هنر را فراهم می‌کند.

برای بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده، موسیقی و کنسرت نه فقط یک تجربه هنری، بلکه ابزار استفاده از شهرت در حوزه‌ای تازه است؛ حوزه‌ای که بازده مالی سریع‌تری دارد و رسانه‌پذیرتر است.

میل به گسترش برند شخصی

در دنیای امروز، هنرمند تنها بازیگر، کارگردان یا کمدین نیست؛ بلکه یک «برند» است. هر حوزه تازه – از چای تبلیغ‌شده گرفته تا کنسرت – بخشی از گسترش این برند محسوب می‌شود.

کنسرت، به‌ویژه در خارج از کشور و در سالن‌های لوکس، موقعیتی برای تقویت تصویر بین‌المللی و چندبعدی هنرمند ایجاد می‌کند؛ تصویری که فراتر از نقش‌های تلویزیونی یا سینمایی قرار می‌گیرد.

جذابیت اقتصادی کنسرت نسبت به دیگر رشته‌های هنر

سینما و تلویزیون ساختار‌های پرهزینه و پیچیده دارند، سودشان زمان‌بر و محدود است و نظارت و سانسور نیز آنها را دشوارتر می‌کند. در مقابل، کنسرت – به‌ویژه برای چهره‌ای مشهور و در خارج از کشور – بازده مالی سریع، مستقیم و بر پایه حضور مخاطب وفادار دارد.  

یکی از حاشیه‌های کنسرت مدیری در دبی، قیمت بلیط بود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بلیط‌ها بین ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ درهم بوده‌اند، که معادل تقریبی «۹ میلیون تا ۴۵ میلیون تومان» است.  

این عدد برای کنسرت یک شخصیت ایرانی که عمدتاً با طنز و تلویزیون شناخته می‌شود، از نظر بسیاری از کاربران «افراطی» تلقی شده است. بعضی مقایسه کرده‌اند که بلیط کنسرت مدیری از بلیط کنسرت ستارگان بین‌المللی مانند جنیفر لوپز (در سطح بین‌المللی) هم گران‌تر بوده است.

جذابیت رسانه‌ای و توجهی که کنسرت ایجاد می‌کند

برگزاری کنسرت توسط چهره‌ای غیرموسیقایی همواره خبرساز است. این خبرسازی خود تبدیل به سرمایه توجه می‌شود؛ توجهی که می‌تواند پروژه‌های بعدی هنرمند را تقویت کند؛ بنابراین کنسرت، علاوه بر درآمد، نقش یک «رویداد تبلیغاتی بزرگ» را نیز ایفا می‌کند.

رقابت با چهره‌های مشابه و میل به تجربه‌گرایی نمایشی

در سال‌های اخیر چند چهره غیرخواننده نیز به عرصه کنسرت وارد شده‌اند. این روند یک جریان تازه ایجاد کرده: «اگر آنها توانستند، من هم می‌توانم.» برای برخی هنرمندان، کنسرت بخشی از نمایش قدرت، گستردگی توانایی‌ها و رسیدن به جایگاهی بالاتر در سلسله مراتب شهرت است.

خوانندگی به‌عنوان رویای دیرینه

بسیاری از بازیگران و طنزپردازان از همان ابتدا تمایل شخصی به موسیقی داشته‌اند، اما فرصت یا جسارت آن را نداشته‌اند. وقتی امکانات فراهم می‌شود و مخاطب گسترده است، رویای قدیمی خواندن بالاخره شکلی حرفه‌ای پیدا می‌کند—هرچند گاهی بدون پشتوانه جدی موسیقایی.

حرف آخر

بهرجهت در زمانه امروز که اکثریت جامعه ایران درگیر مشکلات متعدد اقتصادی هستند واقعا اینچنین کنسر‌j‌هایی فقط یک تفریح لوکس و پرتجمل برای افرادی خاص است که دیگر شکل تفریحاتشان کاملا تغییر کرده، این برنامه که می‌تواست یک مهمانی یا جشن بسیار صمیمانه خودمانی به مناسبت «۴۰ سال فعالیت هنری» مدیری باشد به این شکل درآمده است

منبع: عصر ایران
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
1
9
مديري ادم هفت خط و فرصت طلبيه ، توي خوانندگي هم اصلا استعداد نداره ، كارهاي جديدش در زمينه كارگرداني و بازيگري هم فاجعه بوده ، در تعجبم از اون ادمهايي كه پول ميدن تا كنسرت بي مايه اينو ببينن !
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۹
0
6
اصولا در این سیستم اینجوریه که اگر همسو و همراه باشی معمولا مورد حمایت قرار میگیری و نوع هنر و کیفیت افتضاح هنر اصلا خدشه ای به محبوبیتت نخواهد زد و تازه یادمیگیری خیلی راحت میتوان پول پارو کرد....ایشون تازه یادگرفته....
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
1
7
خدایش خوانندگی رو حروم نه ،نجس کرده نمیدونم این بنده خدا چرا اینقدر کمبود داره تا دیده شه و همه الکی ازش تعریف کنند اتفاقا مردم هم فهمیدن کمبود داره همه ازش تعریف می کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
0
8
چرا مدیری هم مثل گلزار تلاش داره خواننده بشه آقایون شما صدا ندارید برید استعدادتان را در رشته ایی دیگر دنبال کنید الکی یک سری آدم جاهل که شمارو تایید می کنن جمع می کنید وهرچه از دل تنگستان می خواد می خونید
مسعود صمصامی
|
United States of America
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
0
7
به خواننده شدن اصرار دارد چون به بی مخی و بی عقلی و زباله دوستی طرفدانش ایمان دارد
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
0
6
او فقط دنبال پول و منفعت خودش است . حالا به هر شکل و صورت ممکن. جالب است که می گوید برای مردم این کار را می کند.در حالی که اصلا اینطور نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
0
2
البته زنده اجرا می‌کنند بدون تنظیمات مصنوعی.
محمدصفرفعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۲
0
1
چرا که نه او هم طرفداران خودش را دارد
خانه بدوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۲
1
3
مهران مدیری هیچ وقت محبوبیت نداشته است چون برنامه های او مثل خود او لوس بوده و هستند او این قدر غرور از نوع بدش دارد که حتی بلد نیست نمایش مردمی بودن را اجرا کند و حتی نمیخواهد این کار را بکند اخیرا طاهرا گفته درآمد این کنسرت مسخره رو برای امور خیریه داده حتی کارهای طاهرا خیرش هم حس بدی به مردم میدن
حسن بجانی
|
Germany
|
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۳
0
2
سواستفاده از شهرت کمدی درجهت تضعیف خودبااجراهای ضعیف وسطحی آهنگهایی با عناوین حساس نظیر خاطرات ونوستالژیک که آدم راازچشم میاندازد.کارهربزنیست...تودرجای خودخوبی.بیراهه نرو.بذاردوستت داشته باشیم.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
1
1
مهران مدیری بک هنرمند نیست یک کاسب کار دغلی است که با سو استفاده از هنر به فکر پول و مادیات می‌باشد این آقا حتی طرز صحبت کردن با مخاطب را بلد نیست فقط جلف بازی و چرندیات یاد گرفته
رها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
1
0
من شنیدم نصف تهران صاحب شده
والا نه کارگردانی خوبی داشت ونه موسیقی
به نظرمن بره برره نخودبازی کنه
فهیمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۶
0
1
تو خواننده بدرد نخور دوزاری و اون گلزار عقده کلاس بد صدا آبروی هر چی خواننده خوبو خوش صداس رو دارین میبرین با این کارای افتضاتون ک فقط برا ثروتو مال اندوزی بیشتره احمقا حتی دیگ بدرد بازیو مجریگریم نمیخورین
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۷
0
0
اینکه آدم استعداد اجرای آهنگ وشغر وصدا داشته باشه وبرلی دلش یا جمع کوچکی بخوانه دلیلی برخواننده بودن حرفه ای نیست برای اجرای کار وکنسرت وخوانندگی باید کارزیاد وتلاش کرد تا چند دقیقه روی صحنه بشود شوری بپا کنی این آقا باید اینقدر دنبال هرکاری نرودچون وقت وانرژی استعداد وتجربه لازم داردکار بازیگری وسریال ایشان خوب بوده نباید نخود آش هر برره ای شدبهتر است درهمان تخصص کارگردانی وبازیگری کاروتلاش وتولید کند
نظرات شما