تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶
نعمت احمدی، حقوقدان:

ادله دادستانی برای احضار نجفی برمبنای کدام ماده قانونی است؟

اجرای برنامه دختران خردسال در جشن پاسداشت مقام زن موجب احضار شهردار تهران از سوی دادستانی شد.

رویداد۲۴اجرای برنامه دختران خردسال در جشن پاسداشت مقام زن موجب احضار شهردار تهران از سوی دادستانی شد.

انتشار ویدئوی رقص چند دختر خردسال در جشن پاسداشت روز زن در برج میلاد تهران در حضور محمدعلی نجفی، شهردار تهران جنجال ساز شد و رسانه های اصولگرا با مانور پیرامون این اتفاق، آن را عملی منافی عفت تلقی و شهردار پایتخت را به عنوان متهم ردیف اول آنچه "جشن ابتذال" می نامیدند، معرفی کردند.

پیرو همین حواشی نیز، دادستانی تهران به مسئله ورود کرده و با احضار شهردار، خواستار ارائه توضیحات از سوی وی شد.

نعمت احمدی، وکیل دادگستری و حقوقدان نیز با اشاره به ماوقع جشن مذکور اظهار داشت: از قول دادستان محترم تهران شنیدم که ایشان با اشاره به احضار شهردار، عنوان کرده اند که وی به ظاهر درگیر امورات دیگری است. و اتفاقا بنده معتقدم که ظاهرا مقامات قضائی درگیر سایر امورات شده اند.

وی افزود: اگر مقامات قضائی تمامی تمرکز خود را متوجه وظایف نظارتی قضائی می کردند، امروز دیگر شاهد جرایم مالی و اقتصادی کلان و در ابعاد گسترده نبودیم. به عبارت دیگر اگر وظایف نظارتی دستگاه قضا امروز به خوبی در کشور اجرا می شد، معوقات کلان بانکی اکنون در انحصار چند نفر محدود نبود. چرا که مشخصا و به طور مثال در این باره جرائم مشهود بوده و متاسفانه شاهد عدم ورود شایسته دستگاه قضایی به آن هستیم.

احمدی ضمن اشاره مجدد به ماجرای ورود دادستانی به جشن برج میلاد خاطرنشان کرد: باید مشخص گردد که ادله حقوقی ورود دادستانی به مسئله برمبنای کدام ماده قانونی است؟ مشخصا اگر استناد مقامات محترم به ماده 638 قانون مجازات اسلامی باشد که باید چنین استنادی را در این رابطه، در واقع توهین با قانون تلقی کرد. چرا که بر اساس شواهد، موضوع مذکور بر این مبنا به هیچ نحو موضوعیت طرح نخواهد داشت.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: کشور ما اکنون به کنوانسیون حقوق کودکان پیوسته و باید به مبانی آن متعهد باشیم. ضمن اینکه بر اساس آنچه از ویدئو منتشر شده از این مراسم نیز مشهود است، کودکان اجرا کننده آن برنامه در بازه سنی 7 یا 8 قرار دارند و طرح عنوان "ابتذال" در باره آن نافذ نیست.

وی یادآور شد: مضاف بر این، آنچه تحت عنوان رقص برای این کودکان مطرح شده، بر اساس قانون باید به همراه لهو و لعب و لوازم آن باشد تا بتوانیم موضوعیت حقوقی برای طرح آن قائل باشیم که نشانه ای از آن در آن برنامه نیز بّین نیست.

احمدی تاکید داشت: باید مشخص گردد که اساسا مقام محترم قضایی، چه شخص یا اشخاصی را تحت پیگرد قرار خواهد داد؟ مهمتر اینکه مشخصا عنوان اتهامی شهردار تهران در مسئله مورد اشاره از منظر دستگاه قضایی در چیست؟


این حقوقدان درپایان نیز تصریح کرد: متاسفانه، امروز برخی از مجازات ها جنبه شخصی پیدا کرده و انگیزه های دیگری پیرو آن قرار دارد که البته مردم به خوبی از آن مطلع هستند. اما به هر جهت شایسته تر بود اگر مقامات محترم که امروز تا این اندازه برای رقص چند دختر خردسال حساسیت و تسریع در پیگیری به خرج می دهند، در مقابل رقص متمردین از قانون در تخلفات آشکار دوره شهرداری گذشته، نظیر املاک نجومی، حقوق های نجومی و امثال آن به پاسداشت حرمت دستگاه قضائی، صاحب حساسیت و مجد بر پیگیری بودند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان