تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نماینده ویژه ترامپ در ایران کیست؟/ منتقد توافق هسته‌ای یا موافق برجام!

گفته می‌شود برایان هوک و تیلرسون با همکاری هم تلاش زیادی برای حفظ برجام کرده بودند. اما مقامات دولت در حال حاضر می‌گویند هوک عمیقا منتقد توافق هسته‌ای است.
نماینده ویژه ترامپ در ایران گزارش
رویداد۲۴ اخبار خارجی هفته با خبر احتمال انتخاب بریان هوک به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور آمریکا در امور ایران آغاز شد. وبسایت خبری دیلی وایر به نقل از یک منبع اگاه از انتخاب مشاور ارشد وزیر خارجه و رییس بخش سیاست‌گذاری وزارت خارجه به عنوان نماینده ویژه در امور ایران خبر داد. اما هوک کیست؟ دیلی وایر در گزارشی درباره بریان هوک نوشت: او در زمان وزارت رکس تیلرسون وارد وزارت خارجه شد.

فارین پالسی در گزارشی در ماه آپریل سال جاری درباره بریان هوک نوشته بود: برخلاف سایر دستیاران ارشد رکس تیلرسون که کمی بعد از اخراج رییسشان از طریق توییتر، از وزارت خارجه بیرون آمدند، از هوک خواسته شد پدر دوره جدید مایک پمپئو نیز در سمت خود بماند.

دیپلمات‌ها و مقامات وزارت خارجه آمریکا پس از برکناری تیلرسون گمانه‌زنی‌هایی درباره نحوه ادامه کار هوک داشتند. اغلب آنها معتقد بودند به دلیل دانش و تجربه بالای هوک، برکناری او کار دشواری است. یکی از مقامات دولت آمریکا که نامش برده نشده بعد از روی کار امدن پمپئو به فارن پالسی گفته بود: بسیاری از مقامات دولت به پمپئو پیشنهاد دادند برایان را به دلیل دانش و تجربه سیاسی نگه دارد.

یک گزینه این بود که پمپئو، هوک را به عنوان سفیر به یک کشور اعزام کند. بااین کار هم او را نگه داشته و از دانشش بهره‌مند می‌شد هم این پیام را که دوران وزارت تیلرسون تمام شده را مخابره کرده بود. در نهایت پمپئو سرکار آمد و بریان هوک را نگه داشت.

فارین پالسی هوک را شخصیتی معرفی می‌کند که در میان رده‌های مختلف کارکنان وزارت خارجه طرد شده است اما از سطح بالایی از دانش مذاکرات دیپلماتیک در مسائل مختلف برخوردار است به گونه‌ای که تیلرسون اعتماد بسیار زیادی به او داشته است.

یک دیپلمات سابق درباره او گفته: این عجیب است ولی بریان تنها کسی است که می‌داند در یک سال و نیم گذشته (از زمان ریاست جمهوری ترامپ) چه اتفاقی افتاده است.

هوک تجربه کار با جان بولتون را نیز دارد.  او به عنوان مشاور ارشد بولتون در زمان نمایندگی او در سازمان ملل در دوران بوش موضوع تحریم‌ها علیه ایران را هدایت می‌کرد.

هوک پایه‌گذار ابتکار عمل جان هی است؛ شبکه‌ای  از مشاوران سیاست خارجی میت رامنی که نامه تاریخی 121 عضو کمیته ملی حزب جمهوری خواه را امضا کردند و از حمایت از ترامپ با این عنوان که او آمریکا را به جایی با امنیت کمتر تبدیل می‌کند سر باز زدند.

هوک مخالفانی از میان نمایندگان جمهوریخواه و فعالان حامی اسرائیل دارد که رویکردهای تندی علیه تهران دارند. گفته می‌شود هوک و تیلرسون با همکاری هم تلاش زیادی برای حفظ برجام کرده بودند. اما مقامات دولت در حال حاضر می‌گویند هوک عمیقا منتقد توافق هسته‌ای است.

دیلی وایر در گزارش خود درباره برایان هوک گفته: او با مواضع متعدد ترامپ مخالف است و همسر او یکی از طرفداران پر و پاقرص کمپین «ترامپ هرگز» بوده است.

هوک در جریان انتخابات 2016 به پولیتیکو گفته بود همسر من درباره ترامپ می‌گوید هرگز به او رای نخواهد داد. حتی اگر بگویید به عنوان یک کاندیدا از ترامپ حمایت می‌کنید کافی است نگاهی به فهرست مواضع او داشته باشید تا متوجه شوید با هیچ یک از آنها موافق نیستید.

ان پی آر در آپریل 2018 در گزارشی درباره هوک گفته بود او نمی‌خواهد توافق هسته‌ای را از بین ببرد اما می‌خواهد به تدریج این توافق را تضعیف کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان