تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۵ مهر ۱۳۹۷
قهرمان تصویب CFT چه کسی بود؟

حمایت لاریجانی از لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم در چالش با نمایندگان تندرو

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۵ مهرماه) مجلس شورای اسلامی با الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT با ۱۴۳ رأی موافق، ۱۲۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

حمایت چند جانبه لاریجانی از FATF در چالش با نمایندگان تندرو

رویداد۲۴  در جلسه امروز مجلس برای تصویب لایحه منع کمک مالی به تروریسم حسینعلی حاجی دلیگانی در اخطاری گفت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخلاف رویه و قانون رأی گیری و از دستورکار مجلس خارج شد در حالیکه این لایحه یکی از الحاقات به کنوانسیون‌ها است. وی با اشاره به اینکه موضوع ارز را به FATF و CFT مرتبط می‌کردند، افزود: هیچ اتفاقی در خصوص CFT رخ نداد، اما قیمت ارز کاهش یافت که این کاهش به دلیل تصمیمات داخلی بود بنابراین چرا مردم را فریب می‌دهند که آب و نان همانند برجام به CFT گره خورده است.

لاریجانی در پاسخ به اخطار این نماینده با بیان اینکه لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارتباطی به CFT ندارد، گفت: قوه قضائیه معتقد بود که لایحه ماهیت قضایی دارد و لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید توسط قوه قضاییه به دولت ارائه شود و، چون این مسیر طی نشده شورای نگهبان این لایحه را رد می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه این لایحه در اواسط بررسی در مجلس بود برای یافتن راهی با شورای نگهبان مذاکره شد که سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد که باید بررسی این لایحه در مجلس متوقف شود و اگر این لایحه در مجلس بررسی شود توسط شورای نگهبان رد می‌شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه تصمیم آقای مطهری درست بوده و اگر بنده نیز حضور داشته ام چنین اقدامی انجام می‌دادم، ادامه داد: زمانی که توسط آقای محبی نیا اخطاری مطرح می‌شود مبنی بر اینکه لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماهیت قضایی دارد وارد است. مجلس نیز به وارد بودن این اخطار رأی داده و اشکالی بر آن مترتب نیست. سوءظن نداشته باشید چرا که می‌توان از قوه قضاییه و سخنگوی شورای نگهبان صحت این موضوع را پرسید.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه مجلس سه مورد را در خصوص پیوستن به FATF تصویب کرد، تصریح کرد: یک مورد از این موضوعات مربوط به قانون منابع مالی تروریسم بود که در مجلس تصویب شد که بخش دیگر مربوط به کنوانسیون‌ها بود و موضوع مطروحه در خصوص کنوانسیون‌ها بود که توضیحات لازم در این باره عنوان شد.

نقوی حسینی نیز در نطق خود با تأکید بر اینکه علت همه گرفتاری‌های امروز کشور برجام است، تصریح کرد: یادتان است پشت همین تریبون اعلام کردید اگر برجام تصویب شود آب آشامیدنی حل می‌شود، اشتغال جوانان و مشکلات مالی و پولی حل می‌شود، متأسفانه این مجلس ۲۰ دقیقه برجام را تصویب کرد و هنوز مورد اتهام ملت است.

لاریجانی در پاسخ به اظهارات نقوی حسینی در مورد تصویب برجام گفت: تصویب این لایحه ۴ ساعت زمان برد و اظهارات شما خلاف است.

پژمانفر نیز در نطق خود خطاب به دکتر لاریجانی با انتقاد از اینکه چرا مردم را نامحرم تلقی می‌کنید، افزود: امروز شما جلسه غیرعلنی تشکیل دادید؛ در جلسات غیرعلنی خیلی از مسائل مطرح می‌شود و حق مردم است که در جریان امور و تصمیمات مجلس قرار گیرند.

لاریجانی در پاسخ به این نماینده گفت: اینکه شما می‌گویید در جلسه غیرعلنی افراد را ترساندم واقعیت ندارد، در جلسه غیرعلنی حرفی نزدم که نمایندگان را بترسانم و تنها نقطه‌ای که از طرف مقام معظم رهبری مطرح شد را به ایشان یادآوری کردم بنابراین تهدیدی در کار نبوده است، تهدید پیام‌هایی است که از بیرون از طریق پیامک به نمایندگان فرستاده می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس فعلی بالغ‌تر از آن است که با ۴ پیام نظرش تغییر کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان