تاریخ انتشار: ۲۱:۵۷ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷

میزان واردات خودرو در مقایسه با کل واردات ناچیز است/ قبل از تحریم آمریکا، خودمان تحریم را آغاز کردیم

رئیس فدراسیون واردات با بیان اینکه ممنوعیت واردات در شرایطی صورت گرفته که واردات خودرو فقط ۴ درصد از کل واردات را در بر می‌گیرد، تصریح کرد:سخت‌گیری وزارت صمت در خصوص واردات خودرو نتیجه افشاگری واردکنندگان از فساد دفتر مقررات صادرات و واردات و همچنین تخلفات وزارت صمت است.
میزان واردات خودرو در مقایسه با کل واردات ناچیز است/ قبل از تحریم آمریکا، خودمان تحریم را آغاز کردیم
رویداد۲۴ فرهاد احتشام‌زاد درباره تبعات این افشاگری توضیح داد: سال گذشته واردکنندگان خودرو از فسادی در دفتر مقررات صادرات و واردات و وزارت صمت پرده برداشتند که این کار هزینه گزافی برای آن‌ها داشته و آن‌ها در حال حاضر تاوان افشا‌گری خود را می‌دهند.

وی با بیان این که سال گذشته واردات خودرو توسط بخش خصوصی حدود 4درصد از کل واردات را شامل شده است، اظهار کرد: هیچ‌گاه  این میزان از واردات برای تولیدکننده داخلی تهدید محسوب نمی‌شود اما تا کنون بهانه‌های مختلفی از جمله حمایت از مصرف‌کننده در حوزه گارانتی، حمایت از تولید داخل و ساماندهی واردات و همچنین منابع ارزی برای جلوگیری از واردات خودرو مطرح شده است.

رییس فدراسیون واردات به تخلفات وزیر سابق صمت اشاره کرد و گفت: هیچ وقت نگفتند که اقدام غیر قانونی وزارت صنایع در دوره گذشته باعث این همه تخلف شده و در وهله اول تخلف خود وزیر سابق صنعت منجر به ایجاد چنین تخلفاتی شده است و حتی با وجود این که وزیر صمت فعلی، نعمت‌زاده را مسبب تمام این مشکلات می‌داند اما تا کنون در این زمینه اقدام و پاسخی نداده‌اند.

این عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: در حال حاضر کمبود خودرو در بازار و همچنین سرریز شدن متقاضیان خودرو‌های وارداتی به خودرو‌های داخلی از بحران‌هایی است که در نتیجه تصمیمات اشتباه به وجود آمده است.

رییس فدراسیون واردات در پاسخ به این پرسش که "با توجه به شرایط اقتصادی و ارزی کشور، لزومی به واردات خودروی خارجی و لوکس است یا خیر؟"، گفت: فرمانده ستاد اقتصاد مقاوتی و معاون اول رییس جمهور صراحتا اعلام کرده‌اند که هیچ مشکلی در منابع ارزی نداریم، همچنین واردات خودرو سهم ناچیزی از کل واردات را در سبد محصولات وارداتی داشته بنابراین این موضوعات بهانه است.

وی همچنین به خودتحریمی در حوزه واردات اشاره کرد و گفت: حتی اگر واردات آزاد بود و در سیستم بانکی و تعرفه‌ها نیز مشکلی نداشتیم، طرف‌های خارجی تمایلی برای همکاری با ایران را ندارند ولی ما پیش از این که طرف‌های خارجی در فشار آمریکا قرار بگیرند  خودمان را تحریم کردیم و در زمینه تسهیل روابط و از بین بردن مشکلات اقدامی انجام ندادیم.

احتشام زاد از واژه "پیشنهادات خوشمزه" در خصوص تصمیماتی که در حوزه واردات انجام شده است، استفاده کرد و افزود: اکنون بعد از سه ماه که به بحران جدی خورده‌ایم، دوستان متوجه شدند تصمیماتی که از نظرشان خوشمزه بوده هیچ دلیل منطقی نداشته است.
این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: خوشبختانه با تصمیمی که مجلس در خصوص منع به کارگیری بازنشستگان گرفته انتظار می‌رود افرادی که دارای دانش روز هستند در جایگاه تصمیم‌گیری قرار بگیرند.

رییس فدراسیون واردات به جلسه امروز مجلس درباره طرح ساماندهی بازار خودرو که ممنوعیت واردات را نیز مورد بررسی قرار داده اشاره و تصریح کرد: پارامتر‌های زیادی درمورد این موضوع وجود دارد و علاوه بر ظاهر ماجرا که طرح ساماندهی بازار خودرو است، لابی‌های قوی از سوی تولیدکنندگان داخلی وجود دارد که تصمیم‌گیری‌ها را دچار مشکل می‌کند.

احتشام زاد اضافه کرد: در شرایطی که تعرفه‌ها و نرخ ارز جهش نجومی پیدا کرده همچنان عده‌ای نگران واردات خودرو هستند و علی‌رغم این که مقام معظم رهبری اعلام کرده‌اند در شرایطی که واردات می‌تواند الگوی تولید داخل باشد حتما باید آن را انجام داد، ولی کماکان الگوگیری از خودرو‌های روز دنیا برای یکسری از فعالان خودروی ما سخت است و برایشان مطلوب نیست که سطح انتظار مشتری بالا برود و شاید ترجیح می‌دهند مشتریان همچنان "شیشه بالابر" خودرو را به عنوان یک آپشن در خودرو‌ها بدانند.

رییس فدراسیون واردات افزود: امیدوارم همانطور که مجلس در خصوص اف ای تی اف به صورت کارشناسانه تصمیم گرفته، درمورد طرح ساماندهی بازار خودرو نیز تصمیات خوبی بگیرند تا شاهد اتفاقات خوشایندی در این حوزه باشیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان