تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

پیشنهاد مجلس، خروج سه ساله دولت از صنعت خودروسازی است/ منطق اقتصادی بر قیمت‌گذاری خودرو حاکم نیست

مهدی مقدسی گفت: صنعت خودرو باید از انحصار خارج و رقابتی شود. متاسفانه خودروسازان ما از رانت انحصار استفاده کردند و در ادامه، کیفیت را ارتقاء ندادند و قیمت‌ها را هم بی‌رویه بالا بردند. خودرو

  رویداد۲۴ سیدمهدی مقدسی با اعلام این مطلب، گفت: در رابطه با شرکت سایپا در چند ماه گذشته اعتراضات زیادی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری این شرکت صورت گرفته است. مشکلات ارزی و کاهش ارزش پول و نیز مشکلات واردات و صادرات بر این صنعت بی‌تاثیر نبوده، اما نباید بهانه‌ای برای خودروسازان باشد که بی‌محابا قیمت‌ها را افزایش دهند.

وی افزود: در یک مرحله، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کردند که تمام عوامل موثر در تولید خودرو را محاسبه کردند و به یک قیمتی رسیده‌اند. از این‌رو آن قیمت اعلام شد که البته نسبت به قیمت‌های قبلی نیز ۳۰ درصد افزایش داشت، اما باید بگویم که افزایش‌های بعدی که در این راستا اتفاق افتاد دارای منطق نبود.

مقدسی تصریح کرد: دو خودروساز معتبر کشور معتقدند که به تعهدات خودشان عمل می‌کنند و متعهد شدند که به تعهدات قبلی با همان نرخ قبل، خودرو را تحویل دهند، ولی ما به قیمت حاشیه بازار اعتراض داریم، زیرا هزینه‌های تمام‌شده را با افزایش تولید، کاهش دادند. خودروسازان باید با اصلاح ساختار اساسی مالی و اداری، هزینه‌های تمام‌شده خود را کاهش دهند. نباید مردم و مشتریان تاوان سوءمدیریت‌ها و عدم کنترل هزینه‌‎ها در این شرکت‌ها را بدهند.

نماینده اراک در مجلس با تاکید بر اینکه روند قیمت‌گذاری باید روند منطقی باشد، افزود: سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نباید فقط از تولیدکننده حمایت کند باید در حوزه مصرف نیز ورود و نظارت مستمر داشته باشد.

مقدسی ادامه داد: افزایش بی‌رویه قیمت‌ها مورد اعتراض ما است و با وزیر صمت هم جلسات متعددی داشتیم و ایشان اعلام کردند که با عرضه بیشتر، قیمت‌ها را کنترل خواهیم کرد. دولت و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید نقش خود را در این برهه از زمان به خوبی ایفا کنند.

وی افزود: کمیسیون صنایع و معادن موضوع افزایش قیمت خودرو را به جد دنبال می‌کند و امیدواریم بعد از تعطیلات عید نیز ساماندهی صنعت خودرو را مجدداً در دستور کار مجلس قرار دهیم. البته یکی از مباحثی که ما بر آن تاکید داریم این است که دولت به مدت سه سال از صنعت خودرو خارج و دخالت خود را کاهش دهد. موضوع صنعت خودرو دچار بیماری مزمن است که عوامل مختلفی در کاهش کیفیت و افزایش قیمت نقش دارد. خودرو‌های ما علی‌رغم افزایش غیرمنطقی و غیرمعقول قیمت‌ها به شدت با کاهش کیفیت مواجه شدند. ما نتوانستیم در عرصه صنعت خودرو متناسب با رشدی که برخی از کشور‌ها از جمله کره‌جنوبی داشت، پیش برویم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: شرکت‌های خودروساز باید از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند. این موضوع که با گذشت این همه سال، خودروی بی‌کیفیت تولید می‌کنیم خیلی افت دارد. قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های جهانی قابل قبول نیست و در یک کلام باید گفت که منطق اقتصادی بر قیمت‌گذاری خودرو حاکم نیست.

مقدسی با تاکید بر اینکه کل واردات خودرو به ۵ تا ۶ درصد هم نمی‌رسید و ممنوعیت واردات آن، تاثیر منفی بر بازار گذاشته است، عنوان کرد: صنعت خودرو باید از انحصار خارج و رقابتی شود. متاسفانه خودروسازان ما از رانت انحصار استفاده کردند و در ادامه، کیفیت را ارتقاء ندادند و قیمت‌ها را هم بی‌رویه بالا بردند. بنده معتقدم اگر قرار باشد تا حدودی از این فضای بی‌منطق فاصله بگیریم نیاز است که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان رسالت خود را در خصوص مصرف‌کنندگان به درستی ایفا کند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واردات خودرو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ص.ز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
0
0
سلام وعید به کسانی که به مشتری اهمیت وبه فکر مشتری است، تبریک....خودتون به این ملت نگاه کنید...همین مردم هستندکه به همه کارهارو انجام دادن،شهدا دادند واز این انقلاب مواظب میکنند...
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان