تاریخ انتشار: ۰۶:۱۲ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

واکنش ظریف به اعدام دسته جمعی در عربستان/ سکوت آمریکا، هدیه ترامپ به محمد بن سلمان

محمد جواد ظریف سکوت ترامپ و دولتش در برابر اعدام ۳۷ تن از شهروندان سعودی به جرم تروریست بودن را در توییترش محکوم کرد.
اعتراض ایران به اجرای حکم اعدام در عربستان/ سکوت آمریکا؛ هدیه ترامپ به محمد بن سلمان
رویداد۲۴ در هفته جاری حکم اعدام ۳۷ شهروند عربستانی در پنج منطقه ریاض، مکه، مدینه، القصیم، عسیر و الشرقیه اجرا شده است. آنگونه که سازمان دیده‌بان حقوق بشر خبر داده از ۳۷ اعدام شده، ۳۳ نفر شیعه بودند. محمدجواد ظریف در واکنش به این اقدام، در توئیتر خود نوشت: «بعد از مثله کردن بدن یک روزنامه‌نگار شاهدیم که امروز نیز صدایی از دولت ترامپ برای اعدام ۳۷ نفر در یک روز و تنها یکی دو روز بعد از عید پاک در نمی‌آید.»
 
به گفته آژانس خبری سعودی که خبرگزاری رسمی عربستان است، این افراد در یک شبکه تروریستی فاسد با هدف بی ثبات کردن امنیت ملی عربستان عضویت داشتند. گفته می‌شود یکی از این افراد بعد از اعدام به صلیب کشیده شده است. اعدام درعربستان عمدتا با بریدن سر انجام می‌شود. میدان دیره در مرکز ریاض نیز به میدان «ریز ریز کردن» معروف است.
 
در گزارش روزنامه سان انگلیس گفته شده آمار‌ها نشان می‌دهد تعداد اعدام‌ها در دوره محمد بن سلمان دو برابر شده است. تعداد افرادی که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به اعدام محکوم شده‌اند ۱۳۳ تن بوده که در مقایسه با هشت ماه قبل از ورود بن سلمان به قدرت که ۶۷ تن بوده دو برابر شده است.
 
بر اساس گزارش روزنامه سان، تقریبا نیمی از افرادی که اعدام شده‌اند، مهاجران بینوا از آسیای غربی بودند که به جرم قاچاق مواد به اعدام محکوم شده‌اند.
 
گروه عفو بین الملل در بیانیه‌ای اعلام کرده بیشتر این افرادی که اعدام شده‌اند شیعه بودند و پس از محاکمه شرعی که ناقض استاندار‌های دادگاه عادلانه بین المللی است و با اعترافاتی که از طریق شکنجه گرفته شده، به اعدام محکوم شدند.
 
ناظران حقوق بین الملل گفته‌اند که یازده تن از اعدام شدگان به جرم جاسوسی برای ایران محاکمه شده‌اند و ۱۴ تن نیز به جرم اعتراضات ضد حکومتی بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ در استان‌های شرقی که بیشتر ساکنان آن شیعه هستند اعدام شده‌اند.
 
دست‌کم ۱۰۰ تن از ابتدای سال تاکنون در عربستان اعدام شده‌اند. این داده توسط رسانه SPA که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی است منتشر شده است. در سال ۲۰۱۶ عربستان سعودی ۴۷ تن از جمله شیخ نمر آل نمر روحانی شیعه را اعدام کرد؛ اقدامی که روابط ایران و عربستان را وارد بحران جدیدی کرد.
 
همزمان با اعدام شیخ نمر، اعتراضاتی علیه عربستان روبروی سفارت و کنسولگری این کشور در ایران آغاز شد که به خشونت کشیده شد. این اعتراضات در نهایت به قطع روابط دیپلماتیک دو کشور منجر شد.
 
سال گذشته میلادی عربستان سعودی ۱۴۹ تن را به مرگ محکوم کرده و بر اساس آمار‌های بین المللی یکی از سه کشور اول در زمینه حکم اعدام بعد از ایران و چین قرار دارد.
 
اعدام ۳۷ شهروند عربستانی توسط دولت سعودی چند روز بعد از اینکه مقامات سعودی اعلام کردند اعضای داعش (که یک گروه اسلامی اهل تسنن هستند) به مقر امنیتی شمال ریاض حمله کردند انجام شد.
 
بسیاری از رسانه‌های غربی اعدام این ۳۷ شهروند عربستانی که اکثر آن‌ها را شیعیان تشکیل می‌دادند، زمینه‌ساز افزایش تنش‌ها میان ایران و عربستان خوانده‌اند.
 
مجتبی السویکات یکی از افرادی است که روز گذشته در عربستان اعدام شده است. او در فرودگاهی در استان شرقی عربستان در دسامبر ۲۰۱۲ در حالی که قصد کشور به مقصد آمریکا برای ورود به کالج دانشگاه میشیگان را داشت بازداشت شده بود. او در آن زمان تنها ۱۷ سال داشت.

السویکات به جرم عدم اطاعت از پادشاه عربستان و حمله به نیرو‌های امنیتی و دیگر جرائم بازداشت شده بود.
 
گروه دیدبان حقوق بشر می‌گوید او در زندان شکنجه شده و به وکیل دسترسی نداشته است.

گفته می‌شود تشکیک نقش محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقجی یکی از هدایای جرارد کوشنر داماد رییس جمهور آمریکا به ولیعهد عربستان بوده است.
 
در ماه اکتبر سال گذشته یک کارگر اندونزیایی به نام توتی تورسیلواتی در حالی که اعضای خانواده و مقامات اندونزی حضور نداشتند اعدام شد. این اعدام به اعتراض جهانی منجر شد. جرم او در سال ۲۰۱۱، کشتن کارفرمای خود بود که به گفته خانم تورسیلاواتی قصد تجاوز به او را داشته است.
 
روزنامه سان انگلیس در گزارش خود به یک آگهی تبلیغاتی در عربستان اشاره کرده که در آن خواستار جذب هشت اعدام کننده جدید بوده‌اند. این تبلیغات نشان می‌دهد قرار است تعداد بالای اعدام‌ها در این کشور ادامه داشته باشد.
 
در این آگهی هیچ مهارت خاصی برای جذب در این شغل عنوان نشده و تنها گفته شده وظیفه آن‌ها اجرای حکم اعدام است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان