تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
رجایی سلماسی مطرح کرد؛

انتشار اوراق بدهی راهکار جبران کسری بودجه ناشی از کاهش فروش نفت

بنیانگذار بانک سامان با اشاره به حذف معافیت نفتی ایران از سوی آمریکا و به تبع آن کاهش درآمد‌های نفتی کشور، در عین حال هشدار داد هرگونه استقراض دولت از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه ناشی از کاهش فروش نفت، به افزایش نرخ تورم منجر خواهد شد.
انتشار اوراق بدهی راهکار جبران کسری بودجه ناشی از کاهش فروش نفت
رویداد۲۴ اله وردی رجایی سلماسی با بیان اینکه کاهش درآمد دولت کسری بودجه را به همراه خواهد داشت، گفت: در قدم نخست باید ببینیم درآمد‌های نفتی چه میزان از بودجه را تامین می‌کند که به نظر می‌آید درآمد‌های نفتی سهمی بیش از ۲۰ درصد در بودجه ندارند و مابقی آن از محل درآمد‌های مالیاتی و… تامین می‌شوند.

وی افزود: اگر دولت کسری بودجه داشته باشد، باید آن را از محلی تامین کند و عموما این کسری از محل صدور اوراق بدهی یا اوراق خزانه اسلامی جبران می‌شود؛ اقدامی که پیش از این نیز صورت گرفته است.

رجایی سلماسی اظهار کرد: اگر کسری بودجه از محل انتشار پول جدید باشد و پایه پولی قوی بانک مرکزی نباشد، نرخ تورم افزایش نمی‌یابد.

بنیانگذار بانک سامان ادامه داد: اگر بانک مرکزی کسری بودجه دولت را که از محل انتشار پول جدید تامین کند، پایه پولی قوی مصرف و باعث افزایش نرخ تورم می‌شود که اثرات آن بیشتر در بودجه ظاهر خواهد شد.

این کارشناس بازار بانکی بیان کرد: اگر دولت بتواند کسری درآمد را از محل دیگر مانند درآمد‌های مالیاتی و عوارض تامین کند، اثرات تورمی ندارد، ولی اگر بخواهد از بانک مرکزی استقراض کند، افزایش پایه پولی در کشور تورم به دنبال خواهد داشت.

رجایی سلماسی عنوان کرد: اگر اوراق بدهی منتشر و به مردم فروخته شود هم بدهی دولت، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی پرداخت شده و هم تورم افزایش نمی‌یابد.

وی مطرح کرد: امسال پیش بینی می‌شود که بانک مرکزی اوراق بدهی را منتشر و با آن کسری بودجه دولت را جبران کند.

رجایی سلماسی خاطرنشان کرد: اثرات کاهش درآمد نفت طی چند ماه آینده ظاهر خواهد شد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان