تاریخ انتشار: ۰۱:۲۹ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مسیح جعلی در خاورمیانه/ رد پای اسرائیل در سریال‌های تلویزیونی

سریال مسیح تلاشی برای تطهیر اقدامات اسرائیل در فلسطین است. نخستین تلاش‌ها در جهت اقدامات فراقانونی ماموران امنیتی آمریکا در فیلم‌‌هایی همچون هری کثیف خود را نشان می‌داد که هری کالاهان به صورت خودسر فردی که برای جامعه مضر است را شخصا می‌کشد و مخاطب نیز با او همراهی می‌کند. در معروف‌ترین سریال‌هایی که در سال‌های گذشته ساخته شد، کیفر ساترلند در نقش جک باور سریال ۲۴ ماموری است که هر بار کاملا فراقانونی اقدام می‌کند و آمریکا را نجات می‌دهد و گاهی اقدامات او باعث نجات جهان می‌شود. اگرچه با او برخورد می‌شود اما بخش مهمی که سازندگان در نظر داشتند، این بوده که نشان دهند اقدامات خودسرانه مامورانی که به رویای آمریکا اعتقاد دارند، چقدر در نجات دنیا مهم است.

سریال مسیح

رویداد۲۴ سریال‌های بزرگ و پرخرج شبکه‌های آمریکا همواره فراتر از یک سریال بوده‌اند؛ در مشهورترین  نمونه سریال خانه پوشالی (هاوس آف کارد House Of cards) بیش از آنکه روایتی از جاه طلبی یک سیاستمدار (فرانک اندروود) باشد، سریالی برای کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان بود که دموکرات‌ها را  شخصیت‌هایی کثیف نشان بدهند. این سریال همچون سریال‌های دیگر هالیوود تاثیری بسیار زیادی بر جامعه آمریکا و البته سایر کشورها گذاشت.

اخیرا کمپانی بزرگ نتفیلیکس که اتفاقا تهیه کننده سریال خانه پوشالی نیز بوده، سریال مسیح را ساخته است؛ سریالی که به عنوان یکی از محبوب‌ترین سریال‌ها شناخته شده اما از پروپاگاندای جنگ اسرائیل علیه فلسطین حمایت می‌کند.

سریال مسیح داستان یک مامور سازمان سیا است که ماموریتش تحقیق درباره مردی به نام مسیح است. مسیح که مدعی است توسط یک موجود برتر به زمین فرستاده شده، گروهی هوادار متعهد (حواریون) به دور خود جمع کرده است.

مسیح در این سریال ادعا می‌کند پیامی را ازطرف پدرش (خدا) آورده و برای انجام مأموریتی به این جهان آمده است. درهمین حین سازمان سیا از وجود او مطلع و زنی مأمور پیگیری این پرونده می‌شود.


بیشتر بخوانید: آغاز دوباره جنگ سرد!/ رد پای هکر ایرانی سریال بازی تاج و تخت در حملات سایبری علیه آمریکا


پروپاگاندای اسرائیل به شبکه‌های کابلی نظیر نتفیلیکس و اچ‌بی‌او راه پیدا کرده است. در حالی که نژادپرستی علیه اعراب و بالا بردن اسرائیلی‌ها چیز جدیدی در صنعت فیلم سازی نیست، اما اخیرا شاهد پخش برنامه‌هایی هستیم که سازمان‌های مخفی اسرائیلی را تطهیر کرده و فلسطینی‌ها را ضمن اهریمن‌انگاری به عنوان تهدیدی علیه امنیت جهانی معرفی میکند.

یارا حواری در الجزیره نوشته است یکی از مشخص‌ترین این تلاش‌ها را می‌توان در سریال اسرائیلی نتفیلیکس با نام «فودا» ببینید. (این واژه به عربی یعنی آشوب).

این سریال واحد‌های ویژه مخفی اسرائیلی را با نام موستا ریبیم نشان می‌دهد که با تغییر چهره به شهر‌ها و روستا‌های فلسطینی نفوذ می‌کنند. این سریال برای چهره غیر انسانی‌ای که از فلسطینی‌ها نشان داده و اینکه هیچ حرفی در مورد اشغالگری‌های نظامی اسرائیل نمی‌زند، مورد انتقاد واقع شده است.

سریال مشابه دیگر، سریال «پسران ما» از شبکه «اچ.بی.او» است. این سریال حول کشتن سه نوجوان اسرائیلی و یک پسر فلسطینی شکل گرفته است. بسیاری این سریال را برای چهره انتقادی‌اش از اسرائیل تحسین می‌کنند؛ به ویژه بعد از اینکه نتانیاهو این سریال را ضد یهودی خواند. با این حال این سریال نه تنها روایت اسرائیل را تقویت می‌کند بلکه آژانس مخفی اسرائیل شین بت را حامی حکومت قانون معرفی کرده است.

این همان کاری است که سریال «جاسوس» از نتفیلیکس نیز تکرار کرده است. آخرین نمونه این پروپاگاندا‌های رسانه‌ای اسرائیل مربوط به سریال «مسیح» در شبکه نتفیلیکس است. یارا حواری نوشته این سریال یک چهره شبیه حضرت مسیح با شمایل خاورمیانه‌ای را نشان می‌دهد که نگرانی شین بت (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی یا شاباک) و سازمان سیا را برانگیخته است.

این سریال ماموران شین بت را تحسین می‌کند. مامورانی که به شکنجه فلسطینی‌ها و دزدیدن آن‌ها معروفند. نه تنها این سریال غیر انسانی جلوه دادن و شکنجه فلسطینی‌ها را امری قابل توجیه جلوه داده بلکه ماموری که به این کار مبادرت کرده را نیز یک قهرمان می‌داند که برای امنیت جهانی با سیا همکاری می‌کند.

این سریال نیز مانند سریال «هوملند» که سازمان سیا را تطهیر کرده، شین بت اسرائیل را یک سازمان امنیتی پاک معرفی کرده که برای یک خیر بزرگتر تلاش می‌کنند.

به گزارش رویداد۲۴ نخستین تلاش‌ها در جهت اقدامات فراقانونی ماموران امنیتی آمریکا در فیلم‌‌هایی همچون هری کثیف خود را نشان می‌داد که هری کالاهان به صورت خودسر فردی که برای جامعه مضر است را شخصا می‌کشد و مخاطب نیز با او همراهی می‌کند.

در معروف‌ترین سریال‌هایی که در سال‌های گذشته ساخته شد، کیفر ساترلند در نقش جک باور سریال ۲۴ ماموری است که هر بار کاملا فراقانونی اقدام می‌کند و آمریکا را نجات می‌دهد و گاهی اقدامات او باعث نجات جهان می‌شود. اگرچه با او برخورد می‌شود اما بخش مهمی که سازندگان در نظر داشتند، این بوده که نشان دهند اقدامات خودسرانه مامورانی که به رویای آمریکا اعتقاد دارند، چقدر در نجات دنیا مهم است.

سریال مسیح نمونه‌ای از همین پروپاگانداهایی است که سازندگان آن تلاش می‌کنند اقدامات اسرائیل را برای مخاطب باورپذیر کند. اسرائیل نیز در حالی از این سریال حمایت کرده که پیش از این آنها بسیار تلاش کردند فیلم مصائب مسیح ساخته مل گیبسون به اکران نرسد. آنها حتی اجازه ندادند کمپانی سونی وسایل صدابرداری در اختیار آنها قرار بدهد.

در ماجرای جنگ سرد این پروپاگاندا علیه شوروی و کشورهای کمونیستی ساخته می‌شد؛ چه آنکه هنوز که هنوز است بر پایه همان فیلم‌ها تمام روس‌ها یا جاسوس هستند یا مافیا. ارمنی‌ها مافیای بزرگی هستند که در آمریکا فعالیت می‌کنند. کوبایی‌ها همه قاچاقچی هستند. این سریال‌ها و فیلم‌ها هنوز تاثیر خود را بر جهان باقی گذاشته‌اند. سریال چرنوبیل در حال حاضر همین دیدگاه را پیش می‌برد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اسرائیل ، نتفلیکس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
0
0
لعنت بر صهیونیسم و طرفدارانش
نظرات شما
پیشخوان