تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۵
علی خرم در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد چه می‎گوید؟

به گفته نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد سخنرانی چهارم حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد معطوف به لغو تحریم ها، ضرورت پایبندی طرف های مقابل به تعهداتشان در توافق هسته ای و مشکلات منطقه و ضرورت مبارزه با تروریسم خواهد بود.
رویداد۲۴به گفته نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد سخنرانی چهارم حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد معطوف به لغو تحریم ها، ضرورت پایبندی طرف های مقابل به تعهداتشان در توافق هسته ای و مشکلات منطقه و ضرورت مبارزه با تروریسم خواهد بود.

حسن روحانی روز جمعه تهران با هدف شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و سپس شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ترک می‎کند.

با این حضور، روحانی برای چهارمین بار و آخرین باری است که در دوره نخست ریاست جمهوری خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت می کند و پشت تریبون سازمان متحد قرار می‎گیرد تا به بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران بپردازد. همچون سال های گذشته پیش از انجام سخنرانی سالانه رییس جمهور گمانه زنی ها درباره رئوس این سخنرانی آغاز شده است.

در همین حال علی خرم تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‎وگو با رویداد۲۴، درباره سفر روحانی به نیویورک و شرکت در مجمع سازمان ملل و سخنرانی او گفت: احتمالا، سخنرانی امسال روحانی در سازمان ملل همانند سال‎های گذشته مربوط به لغو تحریم ها، اتفاقات پس از توافق هسته‎ای است که می‎توان گفت یک موضوع اصلی بشمار می‎آید چرا که هنوز برجام به طور کامل در مسیر اجرا قرار نگرفته است که ضروری است رییس جمهور از این فرصت استفاده کند تا یکباره دیگر طرف های مقابل را به پایبندی به تعهدات هسته ای خود متعهد کند.

او افزود: موضوع دیگری که بتواند به آن اشاره کند مشکلات منطقه از جمله داعش و تروریست است که سال‎های گذشته، به ویژه سال گذشته به آن اشاره کرد، به نظر همچنان موضوعات مهم و حساسی بشمار می‎آید.
 
خرم با تاکید بر اینکه در سخنرانی سازمان ملل بنا به این نیست که بخواهیم نتیجه‎ و دستاور قابل توجه ای بدست آوریم گفت: سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل صرفاً فرصتی برای اعلام مواضع و دیدگاه‏ها است. اما اینکه بعداً در صحنه‏ی دیپلماسی چه کاری بتوانند کنند و چه کاری می‏شود پیش برد موضوعی است که بعد از سفر انجام می‏شود.  

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد افزود: سازمان ملل برای این نیست که بروند یک شعری  بخوانند یا کتابی را عرضه کنند، آنجا برای این است که رییس جمهوری آن کشور مسائلی که مربوط به کشورش است را بیان کند و بعد از سخنرانی می‎تواند با بقیه روسای کشورهای مختلف درباره مشکلاتی که کشورش با آن دست به گریبان است مذاکره و گفت‎وگو کند.

خرم ادامه داد: بنابراین بایستی انتظاری که از رفتن به سازمان ملل داشت را ابتدا تصحیح کرد که آنجا برای این نیست که ما برویم مثلاً یک سری جملاتی را بگوییم که خیلی قشنگ باشند، باید برویم آنجا چیزهایی را بگوییم که مربوط به مشکلات کشور خودمان هست نه جای دیگر و تصمیم داشته باشیم این مشکلات را حل بکنیم. ما باید این موضوع را متوجه شویم که ما به دنبال حل مشکلات خودمان با جهان هستیم.

او با اشاره به تفاوت سخنرانی احمدی نژاد در سازمان ملل و روحانی تاکید کرد: احمدی نژاد مناسب اینکار نبود و بلد نبود و نمی‎دانست می‎خواهد چکار کند. احمدی نژاد سیاست‎هایش مناسب نبود. جهان، آقای احمدی نژاد را نمی‎پذیرفت. این موضوع فقط درباره ایران نیست بلکه درباره همه کشورها است. 

خرم ادامه داد: رییس جمهوری که نمی داند و بلد نیست همه کشورها به آن رییس جمهور پشت می کنند. اگر یادتان باشد زمانی جرج بوش که رییس جمهور یک کشور ابر قدرت بود هیچ جا تمایل نداشتند ایشان را بپذیرند و از سر اجبار می‏پذیرفتند. اگر الان هم  آقای ترامپ رییس جمهور شود جهان مایل نیست وی را بپذیرد.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ادامه افزود: هشت باری که  آقای احمدی نژاد رفت در مجموع بهره‏ای برای جمهوری اسلامی ایران نداشت، اما  این سه باری که آقای روحانی رفته بار اول رفت مذاکرات هسته‏ای را به راه انداخت، بار دوم و سوم بحث منطقه را ترویج داد و لذا الان بخش دیگر مسائل را باید ایشان دنبال بکند و راه بیاندازد. 

خرم در پاسخ به این سوال که، آقای روحانی سال گذشته سخنرانی در سازمان ملل تاکید فراوانی روی بحث حل و فصل منطقه و همچنین نقش ایران در این مسئله داشتند آیا ایران از سال گذشته در حل بحران های منطقه‏ای نقش سازنده‎ای داشته است. گفت:  بله ایشان سخنرانی داشتند و می‎توان گفت سخنرانی قابل قبولی بود ولی همه چیز در راستای هم و منطبق با هم نیست، زیرا که  همه‏ی کارها که دست رئیس جمهور نیست اما به هر جهت به تناسب آن سیاست تا آنجایی که می‏توانسته پیش رفته است و گام‏هایی نیز برداشته شده است که می توان موفقیت‏هایی که در صحنه‏ی سوریه، عراق و ... داشته اشاره کرد و همه‏ی اینها در مجموع دست به دست هم دادند و گام‏هایی را برداشتند.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان