تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

واکسن کرونای ایرانی ؛ تحقق رویای ملی یا وعده‌های بی‌سرانجام

مدت‌هاست از ادعای ساخت واکسن ایرانی می‌گذرد اما هنوز هیچ واکسیناسیون عمومی آغاز نشده است.

ساخت واکسن ایرانی

رویداد۲۴ زمانی از حجت نیکی‌ملکی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام که وعده ساخت واکسن داده بود، پرسیدند چرا این وعده محقق نشده است؟ آن هنگام پاسخی نیامد اما حالا خبر می‌رسد که مدتی است تولید انبوده واکسن ایرانی کرونا آغاز شده است. آن هم در شرایطی که مرحله دوم و سوم کارآزمایی بالینی این واکسن انجام نشده است و این روند کارآزمایی بالینی نیز از ۲۵ اسفند، در بعضی شهر‌های ایران آغاز شده است.

در این گزارش، به بررسی بعضی وعده‌های داده شده درباره واکسن ایرانی کرونا در یک سال گذشته می‌پردازیم: در اردیبهشت، خرداد و تیر سال ۹۹، مقامات عالی، مثل علی آقا محمدی (دبیر هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام و رییس کارگروه ارزیابی رسانه‌ای مدیریت بیماری کرونا) مصطفی قانعی (دبیر کمیته علمی ستاد کرونا) سیما سادات لاری (سخنگوی وزارت بهداشت) تاکید داشتند در مرحله تولید واکسن کرونا، ایران از آمریکا عقب‌تر نیست.

واکسن اول: ستاد اجرای فرمان امام و محمد مخبر!

مرداد ۹۹ محمد مخبر که یکی از نامزد‌های بالقوه انتخابات ریاست جمهوری بود رسما اعلام کرد واکسن ایرانی ساخته شده توسط همکاران دارویی ستاد با مؤفقیت تست حیوانی خود را پشت سر گذاشته و هم اکنون درحال آماده‌سازی مقدمات تست انسانی پس از تأیید وزارت بهداشت هستیم.

آبان ماه امسال هم حجت نیکی‌ملکی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام در توییتر نوشت: براساس اعلام رسمی سازمان بهداشت جهانی، ۳ پلتفرم از پلتفرم‌های تولید واکسن کرونای ستاد اجرایی فرمان امام در لیست جهانی واکسن‌های نامزد کرونا در WHO ثبت و اعلام شد.


بیشتر بخوانید: بی‌اعتمادی مردم به واکسن ایرانی/ واکسیناسیون کرونا اجباری است؟


آذرماه امسال وزیر بهداشت اعلام کرد یک واکسن ایرانی مجوز تست انسانی دریافت کرده است. او در یک سخنرانی دیگر گفته بود بحث تولید مشترک با صاحبان تکنولوژی با مراکزی مانند انستیتو پاستور را هم پیش میبریم که آن را هم دنبال می‌کنیم و امیدواریم در آینده خبر‌های خوشی از این تولید مشترک داشته باشیم. (بعدا مشخص شد منظور آقای وزیر، تولید مشترک با کوبا بوده است) قاضی زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی هم نوشت براساس اطلاعاتش امیدوار شده که دانشمندان جوان ایرانی واکسن ملی کرونا را به زودی تولید می‌کنند.

محمد مخبر، ۷ دی گفته بود ظرف ۴۰ روز آینده به ظرفیت تولید ماهیانه ۱.۵ میلیون دوز خواهیم رسید و از ۶ ماه دیگر این ظرفیت به ماهیانه ۱۲ میلیون دوز خواهد رسید و پس از تأمین نیاز کشور، قادر خواهیم بود که واکسن را به خارج از کشور هم صادر کنیم.

با این حال چند روز بعد از این صحبت، حسن جلیلی. عضو هیات مدیره شرکت دارویی برکت گفته بود تا پایان شهریور ماه ظرفیت تولید واکسن کرونای این شرکت به ۱۰ میلیون دُز در ماه خواهد رسید. آخر دی ماه هم قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی اعلام کرد: پیش بینی شده که ۲۵میلیون دوز تولید داخلی واکسن ایرانی کرونا تا اردیبهشت و خرداد ماه ۱۴۰۰ داشته باشیم.

واکسن رازی و وزارت دفاع: رونمایی شدند

همزمان که ثبت‌نام داوطلبان شرکت در تست انسانی «واکسن رازی کووپارس» آغاز شده است، وزارت دفاع نیز اعلام کرده مجوز ورود به فاز انسانی واکسن کرونا شهید فخری زاده دریافت شده است و پیش بینی می‌شود این واکسن پس از طی کردن مراحل بالینی، مرداد ۱۴۰۰ به تولید انبوه برسد.

احتمالا تا پایان اردیبهشت، حدود یک میلیارد دوز واکسن به مردم جهان تزریق شود و از آن زمان احتمالا توزیع سراسری واکسن ایرانی نیز آغاز خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان