تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

اما و اگر‌های طرح واردات خودرو/ کلید آزاد سازی واردات به دست سران سه قوه است

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرومعتقد است؛ تا زمانی که حاکمیت دستور آزاد سازی واردات خودرو را صادر نکند، هیچ یک از موافقان و مخالفان واردات خودرو پیروز این اختلاف نظر نخواهند بود.

واردات خودرو

رویداد۲۴ به نظر می‌رسد کشمکش بر سر واردات خودرو بین بهارستانی‌ها با وزارت صمت تمامی ندارد. با وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت، قرار شد ممنوعیت واردات خودرو در ماه آینده لغو شود، اما به گفته معاون حمل‌ونقل این وزارتخانه، واردات خودرو به کشور منوط به شرایطی است.

این در حالی است که برخی نمایندگان در مجلس اعلام کردند؛ اگر واردات خودرو تا پایان اردیبهشت انجام نشود، به طور قطع روی استیضاح وزیر صمت کار خواهیم کرد.

از سوی دیگر منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده، قواعد لازم برای ازسرگیری واردات خودرو در حال تنظیم است و هر زمان نهاد‌های بالادستی اجازه دهند، واردات وارد فاز اجرایی خواهد شد.

اما برخی از نمایندگان مجلس به طور قاطع بدنبال آزاد سازی واردات خودرو هستند ومعتقدند که طرح آزادسازی واردات خودور ضمن ایجاد رقابت در داخل می‌تواند به کاهش قیمت خودرو‌ها نیز کمک کند.

دراین راستا مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در مورد شرایط احتمالی وزارت صمت جهت آزاد سازی واردات خودرو گفت: شورای نظارت بر سیاست‌های کلی نظام، آزاد سازی واردات خودرو را مغایر با اقتصاد مقاومتی می‌داند و معتقد است، ارز مورد نیاز واردات خودرو باید برای واردات کالا‌های مورد نیاز و اساسی صرف شود.

وی ادامه داد: هنوز شروط وزارت صمت برای واردات خودو اعلام نشده، اما شایدآقایان برای تعدیل بازار از اهرم محدود کردن صدور مجوز واردات برای خودرو‌های خاص و با رقم‌های تعیین شده باشد، که قطعاً این روش راهی به جایی نخواهد برد و واردات خودرو همچنان در بن بست باقی خواهد ماند.


بیشتربخوانید: ایران؛ تنها کشور جهان که واردات خودرو در آن ممنوع است!


دادفر با بیان اینکه موضوع تأمین ارز یکی دیگر از بحث‌های جنجالی در آزاد سازی واردات خودرو است، گفت: احتمال سنگ اندازی در فضای پُر ملتهب جهت واردات خودرو بسیار زیاد است و با طرح شروط، قصد مخالفت و ایستادگی در برابر آن را دارند؛ موضوعی که سال هاست به دلایل غیر منطقی مانع واردات خودرو به کشور شده است.

به گفته دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو؛ از فشار و اصرار مجلس جهت استیضاح وریز صمت تا دستور رئیس جمهور درراستای آزاد سازی واردات خودرو بی نتیجه است. موضوع آزاد سازی واردات خودرو تا حاکمیت وارد نشود، قابل حل نیست.

وی تصریح داشت: برای واردات خودرو تنها یک راه باقی می‌ماند؛ حضور حاکمیت به مفهوم سران سه قوا، باید حاکمیت وارد این موضوع شود و معضل ممنوعیت واردات خودرو را حل کند در غیر این صورت واردات انجام نخواهد شد و تمام این سناریو‌ها حاصلی برای بازار و صنعت خودروسازی کشور نخواهد داشت.

دادفر ادامه داد: کسانی که با موضوع واردات خودرو مخالف هستند، استدلال‌های فنی- مهندسی و عدد و ارقامی ندارند، بلکه دلیل این مخالف تنها استدلال ایدئولوژی است و این نوع دیدگاه تا ۱۰ سال هم جای بحث دارد. مشکلی که از سال‌های قبل تا کنون ادامه داشته و احتمال ادامه این مخالفت تا سال‌های آینده نیز وجود دارد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو تأکید کرد: هر نوع شرطی که در راستای واردات خودرو تعیین و اعلام شود، جنبه سنگ اندازی و بهانه تراشی برای مقابله با اصل واردات خودرو را دارد.

وی تأکید داشت: واردات یک اهرم تنظیم گربازار و رقابت به همراه الگوگیری و حرکت در تولید است و انگیزه در مقوله تولید را در بین خودرو سازان کشور ایجاد می‌کند.

دادفر ادامه داد: هنوز مشخص نیست چرا عده‌ای بدنبال جریان سازی منفی در فضای واردات خودرو هستند و نمی‌خواهند در بحث تنظیم بازار و افزایش رقابت در تولید خودرو اقدامات موثری انجام بگیرد.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واردات خودرو
نظرات شما
پیشخوان