تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱

چند سیگنال مهم و اساسی به بازارهای مالی

در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین قرار داشتند.

مذاکرات احیای برجام در وین

رویداد۲۴ مذاکرات هسته‌ای در ماه پایانی سال گذشته متوقف شد. دو طرف تاکید دارند بخش زیادی از توافقات انجام شده، اما چند مورد اساسی و مهم باقی مانده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در حالی که مذاکرات وین در انتظار تصمیم‌گیری سیاسی آمریکاست، گفت: ما هنوز در تلاش برای بررسی بازگشت متقابل به پایبندی به برجام هستیم.

    جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها را به صورت حداکثری رفع کند و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

    در این میان، روز گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد ایران کارگاه جدید خود برای ساخت قطعات سانتریفیوژ را در یکی از سالن‌های زیرزمینی کارخانه غنی‌سازی سوخت در تأسیسات نطنز، راه‌اندازی کرده است.

    از سوی دیگر، رشد نقدینگی نیز در کشور همچنان با سرعت ادامه دارد. چندی پیش تسنیم در گزارشی، از افزایش ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی، در سال گذشته خبر داد. برخی کارشناسان معتقدند در سال جاری بازدهی هیچ‌یک از بازارهای مالی به اندازه تورم نخواهد بود.

    بورس اما با آغاز سال ۱۴۰۱ در وضعیت نسبتا خوبی به سر می‌برد و کارشناسان بازار سرمایه معتقدند اگر دولت اقدام به صدور بخشنامه‌های یک‌شبه نکند می‌تواند روند خوبی داشته باشد.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: مذاکرات وین
    نظرات شما
    نظرسنجی
    آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
    پیشخوان