تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

سیستم تهویه مطبوع به معنای فناوری رساندن شرایط طرح داخل به شرایط استاندارد و یا آسایش مطلوب می باشد. این شرایط می تواند شامل دما، رطوبت، فشار و کیفیت هوا باشد.

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

رویداد۲۴ سیستم تهویه مطبوع به معنای فناوری رساندن شرایط طرح داخل به شرایط استاندارد و یا آسایش مطلوب می باشد. این شرایط می تواند شامل دما، رطوبت، فشار و کیفیت هوا باشد. تهویه مطبوع را با نام های دیگری مانند هوارسانی دلپذیر و یا هوایش دلپذیر نیز معرفی می  کنند. در واقع تهویه مطبوع شاخه ای از علم مهندسی مکانیک است و وظیفه آن به وجود آوردن شرایطی است که انسان ها بتوانند در محیط فعالیت و زندگی خود احساس مطلوب و راحتی داشته باشند و فعالیت های صنعتی و یا روزمره خود بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی انجام دهند. اگر می خواهید با سیستم تهویه مطبوع بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید.

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

اما واقعاً سیستم تهویه مطبوع چیست؟ در واقع سیستم تهویه مطبوع به سیستمی گفته می شود که قادر باشد سه فاکتور رطوبت، دما و سرعت جریان هوا را به خوبی کنترل نماید. استفاده از این سیستم ها امروزه خیلی ضرورت پیدا کرده است. با توجه به گسترش زندگی ماشینی و افزایش آلاینده ها و ویروس های فراوان موجود در محیط، سلامت هوای محیط نقش مهمی در زندگی انسان دارد، از این رو نیاز است که انسان ها برای بهبود سبک زندگی و سلامتی خود در محیط هایی مانند ساختمان ها، محل کار و مجتمع ها از انواع سیستم های تهویه مطبوع استفاده نمایند.

هدف از تهویه مطبوع

استفاده از سیستم تهویه در محیط های مسکونی، صنعتی، تجاری و پزشکی و اداری بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی بسیار مهم است و شرایط زیر را در محیط فراهم می نماید.

  • ایجاد هوای پاک و سالم
  • کنترل کردن رطوبت به واسطه خشک کردن و رطوبت دهی
  • مدیریت سرعت وزش و تصفیه هوا
  • کنترل دمای هوا از طریق سرمایش و گرمایش دهی
  • ضدعفونی و ایزوله نمودن هوا در بیمارستان ها و محیط های پزشکی

انواع سیستم های تهویه مطبوع

سیستم های تهویه مطبوع انواع مختلفی دارند و متشکل از تجهیزات مختلفی می باشند که هر یک کاربردها و موارد مصرف خاصی دارند. از جمله انواع سیستم تهویه مطبوع می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یکی از انواع سیستم تهویه مطبوع مرکزی چیلر و فن کویل است که دارای ظرفیت های مختلفی هستند.
  • در سیستم های مجزا از اسپلیت دیواری یا کولر آبی به همراه پکیج دیواری مستقل و رادیاتور استفاده می شود.
  • سیستم ترکیبی شامل موتورخانه گرمایش مرکزی و رادیاتورها است. در واقع کویل های آب گرم جهت گرمایش و سیستم های اسپلیت دیواری یا داکت اسپلیت و یا کولر آبی به منظور سرمایش مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر تقسیم بندی ذکر شده برای سیستم های تهویه مطبوع از نظر سیال انتقال حرارت می توان دسته بندی زیر را در نظر گرفت:

  • سیستم های با مبرد مایع که در آن قسمت اواپراتور به سرد نمودن هوا می پردازد و با کمک سیال هوا دما، رطوبت، کیفیت و فشار داخل را تنظیم می نماید. از جمله این سیستم ها می توان به اسپلیت کانالی و سیستم های وی آر اف اشاره نمود.
  • سیستم آبی که در آن ها آب سیال انتقال حرارت محسوب می شود و از طریق چیلر یا بویلر تولید می گردد و بعد به واسطه پمپ ها به واحدهای توزیع منتقل می شود.

تجهیزات تهویه مطبوع

تهویه مطبوع از تجهیزات مختلفی تشکیل شده است و هر یک کاربردها و وظایف مختلفی دارند. این تجهیزات شامل موارد زیر می باشد.

چیلر

دستگاه چیلر مولد سرما است و در دو نوع کمپرسوری و ژنراتوری به بازار عرضه می شود. چیلرهای جذبی از طریق جاذب لیتیوم بروماید و آب به سردکردن آب می پردازند. این نوع از چیلرهای آب خنک هستند و به واسطه برج خنک کننده کندانسوری آن ها خنک می شود. این در حالی است که چیلرهای تراکمی کمپرسوری هستند، البته نوع سانتریفیوژی نیز در این گروه قرار می گیرد و دارای مدل های سانتریفیوژ با پروانه تک مرحله ای، سانتریفیوژ با پروانه دومرحله ای و توربوکر می باشند.

فن کویل

یکی دیگر از این تجهیزات فن کویل است که واحد توزیع حرارت و برودت می باشد. این بخش از طریق لوله های آب متصل به کویل و فن های چند ساعته کار می کند.

اسپلیت دیواری

کولر گازی دارای دو بخش یونیت خارجی متشکل از کمپرسور، شیر انبساط، کندانسور و فن با لوله موئین و یونیت داخلی شامل فن اواپراتور، اواپراتور و بدنه است. لوله های مسی رفت و برگشتی اتصال میان دو یونیت را برقرار می نمایند. از اسپلیت دیواری می توان برای تولید حرارت و برودت استفاده نمود.

هوارسان

هواساز جعبه ای بزرگ متشکل از بخش های متفاوت می باشد که وظایف مختلفی مانند سرمایش، گرمایش، رطوبت زنی، حفظ کیفیت هوا با فیلتراسیون، بازیافت انرژی، رطوبت گیری و تغییرات فشار را بر عهده دارند. هواساز به بویلر، چیلر و کندانسینگ یونیت نیز متصل می شود.

وی آر اف

این دستگاه در واقع ترکیبی از یونیت های دیواری داخلی، کاستی یا کانالی و یونیت های خارجی مرکزی است که معمولاً در پروژه هایی با متراژ متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.

بویلر یا دیگ فولادی

بویلرها مولد گرما هستند و از طریق مشعل و یا گاز طبیعی به تولید آب گرم می پردازند. می توان گفت که پکیج های گرمایشی یکی از مدل های مستقل و کوچک سازی شده بویلر می باشند. از دیگ های چدنی نیز عمدتاً در ساختمان های اداری، مسکونی با متراژ متوسط استفاده می کنند.

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

تجهیزات تهویه مطبوع

قیمت فروش تهویه مطبوع

قیمت سیستم های تهویه مطبوع یکسان نیست و براساس فاکتورهای مختلفی تعیین می شود که از جمله آن ها می توان به نوع دستگاه، برند تولید کننده آن، ظرفیت گرمایشی و سرمایشی و مدل دستگاه اشاره نمود. در کنار تمامی موارد ذکر شده شرایط اقتصادی کشور و نوسانات قیمت دلار نیز موجب شده که این سیستم ها قیمت دقیق و ثابتی نداشته باشند. از این رو نیاز است که اطلاع از قیمت دقیق و بروز آن ها به نمایندگی های عرضه کننده این محصول تماس حاصل نمایید.

خرید سیستم تهویه مطبوع

انواع سیستم تهویه مطبوع توسط برندهای مختلف خارجی و داخلی تولید می شود که هر یک با توجه متریال و اورجینال بودن قطعاتی که در آن ها به کار رفته است می توانند کیفیت و کارایی متفاوتی داشته باشند. در هنگام خرید این سیستم ها لازم است که به نکات زیر توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین سیستم تهویه مطبوع ممکن را تهیه نمایید.

  • میزان درجه آبرسانی محل
  • وضعیت آب و هوایی منطقه
  • اطلاع دقیق از مکان و محل نصب

همچنین بهتر است که تجهیزات تهویه مطبوع را از وب سایت ها و فروشگاه های معتبر که این دستگاه ها را با گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه می دهند تهیه نمایید. بهترین خرید را تجربه کنید و تا مدت ها با خیال راحت از آن استفاده کنید.

برچسب ها: اخبار روز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان