تاریخ انتشار: ۱۹:۳۱ - ۱۳ تير ۱۴۰۱

پروانه برگخوار سفید بلوط

پروانه برگخوار سفید بلوط با خوردن برگ‌های سبز درخت عملا سیستم تنفسی درخت را از کار می‌اندازد و درصد مهمی از درخت‌ها را از بین می‌برد. میزبان این درخت فقط بلوط است و بر روی درخت‌های دیگر نمی‌نشیند. این پروانه بشدت ویرانگر است و گفته می‌شود تا اوایل پاییز هم مهمان زاگرس است.

پروانه برگخوار سفید بلوطرویداد۲۴  از سال گذشته، آفتی به نام «پروانه‌ی برگخوار سفید بلوط» در زاگرس طغیان کرده که با سرعت چشمگیری در حال گسترش و نابودسازی درختان ارزشمند بلوط است. اگر هرچه زودتر برای مبارزه با این آفت و محدودسازی دامنه‌ی خسارت‌های آن راه‌حلی سازگار با محیط زیست نیابند، خسارتی مرگبار و گسترده به خاک و منابع آب کشور وارد خواهد شد.

رشته‌کوه زاگرس بیشترین سهم را در تولید آب شیرین ایران دارد و در این کوهستان پربرکت، درخت بلوط شاخص‌ترین گیاهی است که در تثبیت خاک و ابرزایی و جذب بارش‌ها نقش دارد.

این پروانه از سال ۱۳۵۱ در ایران مشاهده شده است. این حشره بومی ایران عراق و ترکیه است. از اینرو تجربه جهانی در مبارزه با ان داریم. تاکنون کسی راهی را برای مقابله با ان پیدا نکرده است. متاسفانه این پروانه در مناطق گرمسیری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد خوزستان و فارس طغیان کرده و گزارشاتی از افزایش تدریجی در مناطق سردتر منتشر شده است.

منبع  Iranian.Endangered.Animals

 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر روز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان