تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱

نشانه‌های کم آبی دیسک کمر و گردن و روش‌های درمان

درد در قسمت کمر و گردن از جمله مشکلاتی است که امروزه گریبان گیر بسیاری از افراد می‌باشد. یکی از علل مهم در این زمینه، کم آبی دیسک کمر و گردن می‌باشد.

نشانه‌های کم آبی دیسک کمر و گردن و روش‌های درمان

رویداد۲۴ فاطمه گلی: کم آبی دیسک کمر و گردن چیست؟ علل ایجاد چنین مشکلی چه موارد هستند؟ در این قسمت با ما باشید تا به بررسی مشکلاتی که مربوط به کم آبی دیسک کمر و گردن است، مطالبی را بیان کنیم و در نهایت علائم و راهکارهای درمان آن را بررسی نماییم.

دیسک کمر و گردن چیست؟

درد در قسمت کمر و گردن از جمله مشکلاتی است که امروزه گریبان گیر بسیاری از افراد می‌باشد. یکی از علل مهم در این زمینه، کم آبی دیسک کمر و گردن می‌باشد. این نوع مشکلات ممکن است در غالب موارد پس از چند روز از بین برود اما مسئله زمانی است که برای هفته‌ها باقی بماند. به طور کلی از هر 1000 بزرگسال، 20 نفر دچار این بیماری می‌شوند. مهره‌های ستون فقرات شما دارای 33 استخوان است که در هم قفل شده و ستون شما را تشکیل می‌دهند. هر مهره با توجه به موقعیتش در ستون فقرات شماره گذاری و دسته بندی می‌شود. آناتومی بدن در این بخش از بالا به پایین شامل نواحی گردن، قفسه سینه، کمر، ساکروم و دنبالچه هستند.

حال منظور از کم آبی دیسک کمر و گردن این است که صرف نظر از اینکه مهره‌ها در کجا قرار دارند، بین هر مهره یک دیسک بین مهره‌ای وجود دارد. این دیسک در بین هر مهره قرار می‌گیرد و از مالیدن استخوان ها به یکدیگر جلوگیری می کند. دیسک بین مهره‌ای از حلقه (حلقه خارجی) و یک هسته ساخته شده است. هسته پر از ژل است که 70 الی 90 درصد آن از آب ساخته شده است. زمانی که کم آبی دیسک کمر و گردن رخ دهد، که دلایل آن در بخش بعد گفته می‌شود، موجب تحمیل فشار بدن به این قسمت می‌شود.

علل کم آبی دیسک کمر و گردن چه چیزی است؟

علل مختلفی برای مسئله کم آبی دیسک کمر و گردن مطرح می‌شود. آشنایی و پرداختن به دلایل این بیماری بسیار مهم است. بنابراین بایستی توجه کنید که عدم توجه به این علل ممکن است در دراز مدت گریبانگیر شما شود.

  • در حدود 20 درصد از آبی که در دیسک کمر وجود دارد، به خاطر نشستن طولانی مدت حذف می‌شود. این مدت زمان نشستن در حدود 6 ساعت درنظر گرفته می‌شود. این قضیه همچنین با ایستادن نیز مطرح است. شما می‌توانید با استراحت شبانگاهی به رفع این مشکل بپردازید.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که در این زمینه مطرح می‌گردد، نیاز به آب است. هر فردی با توجه به سن، بیماری، وضعیت محیط و نیز شرایط فیزیکی مانند بارداری که دارد، به یک میزان آب در روز نیاز دارد. کمبود مصرف آب می‌تواند در دراز مدت منجر به مشکلاتی مانند اختلال روند حرکت ستون فقرات گردد.
  • بالا رفتن سن نیز از عوامل ایجاد کم آبی دیسک کمر و گردن است. در این حالت لازم است بدانید که پیری منجر به فرسایشی به نام دژنراسیون می‌شود. در این حالت کم آبی در مهره‌های کمر به شدت بیشتر می‌شود و سطح دیسک‌ها نازک‌تر می‌شوند. این عامل نیز در نهایت منجر به پارگی و حرکت ژل به سمت لایه‌های بیرونی می‌گردد. سپس سیاتیک ایجاد خواهد شد.
  • کاهش وزن نادرست، در صورتی که منجر به کاهش آب بدن شود، یکی از دلایل ناآگاهانه‌ای است که می‌تواند به کم آبی دیسک کمر و گردن منجر گردد.

برخی دیگر از عوامل مهمی که در این زمینه وجود دارند شامل آسیب ورزشی، بلند کردن اجسامی که سنگین هستند، فشار زیاد بر روی ستون فقرات و نیز تداخل ضربه در حوادثی مانند دعوا یا تصادف.

نشانه‌های کم آبی دیسک کمر و گردن و روش‌های درمان

نشانه های کم آبی دیسک کمر و گردن

به گزارش رویداد24 حال بایستی راجع به نشانه‌هایی که منجر به کم آبی می‌شود بپردازیم که در این حالت می‌توان گفت اولین موارد در علائم کم آبی دیسک کمر و گردن، احساس درد و نیز سفت شدن ستون فقرات است. به این نکته توجه کنید که نشانه‌هایی که شامل کم آبی دیسک کمر می‌گردند، با خود دیسک کمر متفاوت است. همچنین کسانی که به این مشکل دچار می‌شوند، می‌توانند دچار درد در قسمت‌هایی مانند دست، شانه و نیز بازوهای خود شوند.

مجموعه‌ی دیگری نیز از علائم کم آبی دیسک کمر و گردن وجود دارد که به شرح زیر می‌باشند:

  • تورم،
  • ساییدگی،
  • ایجاد احساس ضعف که در بخش‌های تحتانی شکل می‌گیرد،
  • احساس خشکی،
  • بی حسی که در بخش پاها شکل می‌گیرد،
  • درد شدید که در گردن و یا کمر رخ می‌دهد،
  • پارگی دیسک،
  • شکل گیری مشکلات فرسایشی تخریبی،
  • ناتوانی در تحمل فشار فعالیت و وزن بدن فرد.

 


بیشتر بخوانید: علت سردی پا‌ها چیست؟


 

نشانه‌های کم آبی دیسک کمر و گردن و روش‌های درمان

روش های درمان کم آبی دیسک کمر و گردن

اگر به پزشک مراجعه کنید، اولین وظیفه او این است که نشانه‌های کم آبی دیسک کمر و گردن را چک کند. در این حالت است که پرسش‌هایی از نشانه‌ها و محل‌های وقوع درد از شما پرسیده می‌شود. شما باید به دقت به این پرسش‌ها پاسخ دهید. همچنین پزشکان باید برای درک صحیح وضعیت بیمار، از روش‌هایی مانند رادیوگرافی و یا MRI استفاده نمایند.

در روش‌های درمان کم آبی دیسک کمر و گردن باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • استراحت مطلق یک امر کاملا اشتباه است. این کار می‌تواند در طولانی مدت موجب تحلیل رفتن عضلات شود. با این حال اولین راهکار پزشکان یک دوره استراحت 2-3 روزه است که همراه با مصرف دارو می‌باشد.
  • سپس باید حرکاتی اصلاحی انجام شود که در آن حرکات به گونه‌ای انجام می‌شود که فشار سنگین روی کمر و گردن وارد نشده و نیز موقعیت بیمار در یک وضعیت طولانی قرار نگیرد.
  • توصیه پزشکان در ادامه مراحل درمان کم آبی دیسک کمر و گردن این است که غذاها و مواد مصرفی نیز مدیریت شوند. پرهیز از مواد اسیدی و نیز استعمال دخانیات، شکر و قهوه از جمله این راهکارهای درمانی است.
  • برای آنکه بیمار وضعیت خود را بهبود بخشد، فیزیوتراپی انجام می‌شود. برای این کار از تخت دکامپرشن بهره می‌برند که می‌تواند فشار را از دیسک کمر برداشته و آن را حمایت کند. این تخت باعث می‌شود تا با ایجاد کشش در ستون فقرات، موقعیت دیسک‌ها به حالت عادی بازگردد.
  • درمان‌های دیگری نیز برای رفع مشکل کم آبی دیسک کمر و گردن وجود دارند که از جمله آنها باید به فیزیوتراپی دستی ماساژ عمیق و نیز نیدلینگ اشاره کرد. در این حالت ستوان فقرات و کمر با حرکات و ضربه‌هایی که به آن وارد می‌شود و یا تحریک نقاط خاصی با سوزن، موجب بهبود گرفتگی و نیز کاهش خون رسانی خواهد شد.
  • جراحی به عنوان آخرین راهکار در درمان کم آبی دیسک کمر و گردن است که توسط متخصص آن انجام خواهد شد.

نشانه‌های کم آبی دیسک کمر و گردن و روش‌های درمان

همچنین توصیه می‌شود تا از فعالیت‌هایی که منجر به ایجاد فشار بر این قسمت بدن می‌شود جلوگیری کنید. از جمله پرش، حرکات ناگهانی، خم شدن، چرخش و غیره. شما باید از وضعیت سر و خم بودن آن برای مطالعه کتاب و یا کامپیوتر و غیره جلوگیری کنید. همچنین نشستن‌های طولانی و یا رانندگی عواملی است که می‌تواند منجر به تحریک این مشکل شود. یکی از شبهاتی که در این زمینه وجود دارد، آن است که عده‌ای فکر می‌کنند خوردن آب می‌تواند این مشکل را رفع کند. اما باید گفت کم آبی دیسک کمر و گردن با انجام این کار با تاثیرات جزئی همراه است. با این حال پزشکان توصیه کرده‌اند که این دسته از بیماران باید روزانه 8 الی 12 لیوان آب را در روز میل کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان