تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱

روش برطرف کردن پف و سیاهی زیر چشم

چشم و پوست اطراف آن یکی از حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین مناطق بدن است و عوامل زیادی برروی آن تاثیر می‌گذارد و در بدتر و بهترشدن آن تاثیر می‌گذارند. یکی از مشکلاتی که پوست اطراف چشم با آن روبه‌روست پف و تیرگی زیرچشم است.

برطرف کردن پف و سیاهی زیر چشم

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: چشم و پوست اطراف آن یکی از حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین مناطق بدن است و عوامل زیادی برروی آن تاثیر می‌گذارد و در بدتر و بهترشدن آن تاثیر می‌گذارند. یکی از مشکلاتی که پوست اطراف چشم با آن روبه‌روست پف و تیرگی زیرچشم است.

پف و تیرگی زیرچشم از مشکلاتیست که افراد زیادی در دنیا با آن درگیرند و می‌خواهند خود را از آن رها کنند و به پوست خود طراوت و شادابی ببخشند.

عمولا کسانی‌که پف و کبودی زیر چشم دارند اعتمادبه‌نفس چندانی درباره ظاهر خود ندارند و مدام درصدد پیداکردن راه‌هایی برای برطرف‌کردن آن هستند ضمن این‌که این موضوع سبب می‌شود برخی افراد نسبت به کسانی‌که این مشکل را دارند دست به داوری بزنند و آن‌ها را با پرسش‌هایی مانند این که استرس دارید یا شب خوبی را نگذرانید و مانند آن دچار نارحتی کنند.

دلایل زیادی برای به‌وجودآمدن پف و تیرگی زیرچشم وجود دارد. اگر شما هم علاقه‌مندید دراین باره بدانید و یا با این مشکل روبه‌رو هستید در این مطلب تلاش کرده‌ایم درباره این مسائل و روش‌هایی برای برطرف‌کردن آن بگوییم. با ما همراه باشید.

تیرگی و پف زیر چشم

چه هنگام باید زیر چشم را تیره دانست؟ هنگامی‌که زیر هر دو چشم حلقه‌ای تیره‌تر از دیگرمناطق پوست تشکیل شود. حتما می‌دانید این حالت با هنگامی‌که چشم و زیر آن براثر ضربه کبود و قرمز و متورم شده متفاوت است. پف زیر چشم هم می‌تواند به دلایل گوناگون به‌وجود آید و شادابی شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

دلایل سیاهی زیر چشم

تیرگی زیر چشم معمولا براثر خستگی مداوم به‌وجود می‌آید. تنها با ظاهر و نگاهی اجمالی نمی‌توان زیر یک چشم را تیره دانست. گاه آن‌چه گمان می‌کنیم سیاهی زیر چشم است تنها سایه‌هاییست که پلک‌های پف کرده یا گودی زیر چشم به‌وجود می‌آورند و البته بخشی از روند طبیعی بالا رفتن سن است. دلیل پف زیرچشم تجمع مایع یا چربی شل شده است و دلیل این‌که پف و تیرگی زیرچشم تا این اندازه مشخص است نازکی پوست این ناحیه از پوست است.

رایج‌ترین دلایل به‌وجودآمدن حلقه‌های تیره زیر و پف چشم شامل این موارد است:

حساسیت و آلرژی

اگزما

نارسایی قلبی

خشکی پوست

خستگی

تب یونجه

اختلال در رنگدانه‌های پوست

ژنتیک

التهاب ملتحمه چشم

قرارگرفتن در معرض نور خورشید

مالیدن یا خاراندن چشم

افزایش سن

کم کاری یا پرکاری تیروئید

مصرف زیاد مواد آرایشی

سیگار کشیدن

عفونت سینوس‌ها یا سینوزیت

درمان تیرگی و پف زیرچشم

دلایل تیرگی و پف چشم متفاوت بنابراین درمان آن‌ها نیز مختلف است. در ابتدا به راه‌کار‌هایی برای درمان تیرگی زیر چشم می‌پردازیم.

به گزارش رویداد۲۴ سیاهی و تیرگی زیر چشم به طورکلی مشکل پزشکی نیست. اگر تغییر رنگ و تورم فقط زیر یک چشم ظاهر و با گذشت زمان وخیم‌تر و بدتر شده است، باید با پزشک مشورت کنید.

یکی از راه‌هایی که برای رفع تیرگی زیرچشم موثر است کرم‌های روشن‌کننده پوست است. برای روشن شدن تیرگی زیر چشم، کرم روشن‌کننده پوست حاوی آزلائیک اسید، کوجیک اسید یا گلیکولیک اسید می‌تواند مفید باشد. برخی از این کرم‌ها که درصد کم‌تری ماده فعال دارند، بدون نسخه در دسترس هستند، اما برای گرفتن نتیجه بهتر مسلما می‌دانید که باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: عادت ها و کارهایی که پوست را نابود می‌کند


پزشک دلایل تیرگی زیرچشم شما را بررسی می‌کند و با توجه به دلیل به‌وجود آمدن آن دارو‌ها و کرم‌های متفاوتی را تجویز می‌کند. پزشک ممکن است کرم‌های قوی یا ترکیبی از درمان‌ها را برای از بین بردن یا کاهش تغییر رنگ توصیه کند.

از دیگر مواردی که گاه پزشکان انجام می‌دهند و البته تاثیر زیادی هم دارد استفاده از لیزر و لایه‌برداری شیمیایی است. شما هم‌چنین می‌توانید برای ازبین‌بردن گودی‌های زیر چشم که سبب به‌وجودآمدن سایه می‌شوند از پرکنندگانی که این روز‌ها هم به‌شدت مورد استقبال قرار گرفته‌اند استفاده کنید.

روش‌های درمان پف چشم

نخستین کاری که برای درمان پف زیر چشم باید انجام دهید این است که به پزشک مراجه کنید، چون باید دلیل آن مشخص شود چراکه امکان دارد پف زیر چشم شما دلایلی مانند جمله بیماری‌های تیرویید، مشکلات کلیوی داشته باشد. پزشک با بررسی این عوامل تلاش می‌کند راه‌کار و دارو‌های مناسبی به شما پیشنهاد کند.

گاه برای پف زیرچشم کرم را توصیه می‌کنند، اما باید بدانید این کرم‌ها معمولا نقش پیش‌گیری‌کننده دارند تا درمان‌کننده، اما استفاده مکرر از کرم‌های حاوی کافئین به انقباض عروق و کم‌تر شدن پف پلک پایین کمک می‌کند. همچنین ترکیبات حاوی کوجیک اسید و ویتامین K هم تا اندازه‌ای در شفاف‌کردن زیر چشم تاثیر دارند.

به گزارش رویداد۲۴ تزریق ژل، کربوکسی تراپی، آر اف فرکشنال، مزوتراپی، اندولیفت و در نهایت جراحی روش‌هایی برای درمان پف زیر چشم هستند.

خودمراقبتی از چشم

همان‌گونه‌که اشاره کردیم پوست زیر چشم نازک‌ترین پوست را دارد بنابراین بیش‌تر از دیگر نواحی بدن در معرض آسیب قرار می‌گیرد. شما باید همواره مراقب این ناحیه از پوست خود باشید. برای این کار بهتر از این موارد را رعایت کنید:

کم‌تر قرارگرفتن در معرض آفتاب

پوست خود را کم‌تر در برابر آفتاب قرار دهید و تلاش کنید در ساعات میان ۱۱ تا ۳ بعدازظهر در معرض نور خورشید نباشید. کرم ضدآفتاب را هم حتی در روز‌های ابری و چهارفصل سال فراموش نکنید.

استفاده از مرطوب‌کننده

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها را جدی بگیرید و پوست خود را همواره با آن‌ها مرطوب نگه دارید. توصیه می‌شود به جای مرطوب‌کننده‌های صورت از کرم دور چشم هم برای نواحی دور چشم استفاده کنید.

مصرف نمک را کم کنید

تا جایی‌که می‌توانید نمک را از زندگی کم کنید. آب همیشه از قسمت‌های کم سدیم، به قسمت‌هایی که بیشترین سدیم را دارند راه پیدا می‌کند، مانند ناحیه اطراف چشم. به همین دلیل است که یک شام خوش‌نمک اغلب باعث پف زیر چشم در صبح روز بعد می‌شود.

سیگار نکشید

دلایل زیادی برای ترک‌کردن سیگار وجود دارد اگر هنوز هم به این فکر نمی‌کنید، اما پوستتان برایتان مهم است وقت مناسبی برای ترک آن است. سیگارکشیدن می‌تواند پوست صورت شما را خشک، سست و ضعیف کند. سیگار نکشید و خود را از شر چشم‌های چروکیده و پلک‌های افتاده نجات دهید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان