تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۸ آذر ۱۴۰۱

آموزش رانندگی صحیح در آب و هوای برفی

در چند سال اخیر، زمستان‌ها چندان سرد و یخبندان نیستند، اما این بدان معنا نیست که احتمال وقوع کولاک‌ها و طوفان برف وجود ندارد. زمانی که صحبت از رانندگی در برف می‌شود، می‌بایست احتیاط راننده دو چندان شود و علاوه بر حفظ تعادل خودرو بر روی برف، برخی موارد مهم‌تر را نیز در نظر بگیرد.

رانندگی صحیح در آب و هوای برفی

رویداد۲۴ اکنون که در فصل زمستان به سر می‌بریم، احتمال بارش برف سنگین و مختل شدن زندگی روزمره بیشتر است، البته شاید برف زیادی نبارد، ولی بهتر است برای آن آمادگی داشته باشیم. در این مقاله به شما خواهیم گفت اگر جاده‌ها سفیدپوش شدند، چه کار‌هایی باید انجام بدهید.

نحوه درست رانندگی در شرایط برفی و یخبندان

در هنگام رانندگی در برف و یخ از نور پایین برای نتیجه بهتر در دید استفاده کنید.

به مسیر دقت کنید و تا حد امکان از خطوط وسط و کناره جاده استفاده کرده و ماشین را در مسیر درست قرار دهید.

با سرعت ثابت رانندگی و کمتر از جاده‌های خشک رانندگی کنید.

در پیچ‌ها به آرامی و با دقت بیشتر رانندگی کنید و فرمان ماشین را به سرعت نچرخانید.

از ترمز ناگهانی یا گردش ناگهانی بپرهیزید.

پای خود را بسیار بر روی پدال گاز فشار ندهید یا به سرعت تغییر سرعت ندهید.

چگونه در برف رانندگی کنیم؟

در هنگام رانندگی در برف و یخ جاده‌ها را بشناسید. اگر جاده دست انداز بسیار دارد، اگر باریک است، اگر در یک سمت شما دره، پرتگاه یا هر تغییر ارتفاعی وجود دارد، حواس خود را بیشتر جمع نموده، با دنده سنگین برانید و از لبه‌ها فاصل بگیرید.

در هنگام گردش به هیچ عنوان از ترمز استفاده نکنید. اگر نیاز به ترمز و کاهش سرعت دارید، آن را زمانی که در مسیر مستقیم هستید انجام دهید و فاصله ترمز را بر روی برف و یخ بیشتر از حد معمول در نظر بگیرید.

به آرامی و به گونه‌ای ترمز کنید که چرخ‌ها قفل نشوند. برای ترمز در هنگام رانندگی در برف و یخ ۳ الی ۴ برابر فاصله عادی را در نظر بگیرید.

در صورت سر خوردن ماشین، تنها پایتان را از روی پدال گاز بردارید و فرمان را در مسیر چرخش نگاه دارید تا به چرخ‌های جلوی ماشین فرصت قرار گیری بر روی جاده را بدهید. مراقب دیگر رانندگان نیز باشید. در این مواقع اصلا ترمز نکنید.

اصول ایمنی رانندگی در زمستان

رانندگی در برف و یخ یکی از شرایط بسیار استرس زا و خطرناک میباشد که باعث ۱۷% از تصادفات مرتبط به فصل میشود. اگر مجبور به رانندگی در برف و یخ هستید باید رانندگی در شرایط سخت و کنترل ماشین در صورت لیز خوردن را بلد باشید که در ادامه تمامی موارد را بررسی میکنیم.

در صورت امکان در هوای برفی رانندگی نکنید!

فرض کنیم که شما تجربه‌ی زیادی در رانندگی در برف دارید و ماشین شما نیز توانایی حرکت در چنین شرایطی را دارد. با این اوصاف آیا شما توانایی آن را دارید که در هر شرایط جوی رانندگی کنید؟ مسلما خیر.

تا حد امکان در هوای برفی رانندگی نکنید!

هیچکس نباید در زمان کولاک رانندگی کند که ۲ دلیل اصلی دارد. اولا زمانی که ماشین شما در جاده باشد، مسئولان نمی‌توانند جاده را پاکسازی و برف‌روبی کنند و این کار باعث گیر افتادن سایرین می‌شود.

دوما، زمانی که شما در کولاک گیر می‌افتید، نیرو‌های اورژانسی می‌بایست به جای کمک به افرادی که نیازمند واقعی کمک هستند، به شما و افرادی که به دلیل سهل‌انگاری در کولاک گیر کرده‌اند امدادرسانی کنند و این کار باعث تلف شدن وقت آن‌ها می‌شود. در زمان وقوع کولاک‌های شدید، هرگز از خانه خارج نشوید و ماشین خود را رها کنید، مگر آنکه مورد کاملا اضطراری پیش بیاید.

در برف و یخبندان آهسته برانید!

در نگاه اول این نکته بسیار بدیهی به نظر می‌رسد، اما از آن‌جا که کم نیستند کسانی که آن را رعایت نمی‌کنند، بهتر است که این نکته نیز در میان نکته‌های رانندگی در زمستان وجود داشته باشد.

در فصلی که برف در حال بارش است و زمین به‌سبب یخ‌زدگی لیز است و هر آن امکان عدم کنترل خودرو وجود دارد، عملِ منطقی این است که آهسته حرکت کنید. هر اندازه هم که در رانندگی حرفه‌ای باشد باز هم اگر سرعت‌تان بالا باشد کنترل کم‌تری روی خودرو دارید. این نکته را به خاطر داشته باشید.

از دنده دوم برای رانندگی استفاده کنید. بسیاری از اتومبیل‌های اتوماتیک دارای ویژگی حالت “برف” برای گیربکس هستند، در حالی که برخی از تولید کنندگان برای رانندگی با خودرو‌های دنده دستی، دنده “۲” را پیشنهاد می‌کنند. ضمنا از رانندگی در لبه راه‌ها و یا شانه‌های راه خودداری کنید.

زودتر از همیشه شروع به توقف خودرو نمایید

به دلیل لیز بودن جاده در فصل زمستان، باید زمان و مسافت بیش‌تری را برای متوقف‌کردن خودرو در نظر بگیرید. مثلاً از ۱۰ ثانیه قبل پا را از روی پدال گاز بردارید و به‌آرامی پدال ترمز را فشار دهید.
اکیداً توصیه می‌شود که در فصل زمستان و در هوای بارانی و برفی از سریع و ناگهانی ترمز کردن و پدال ترمز را محکم فشار دادن پرهیز کنید. این کار ممکن است لیز خوردن خودرو را به همراه داشته باشد.

از خودرو‌های جلویی فاصله‌ی بیشتری داشته باشید!

فاصله‌ی کمتر به معنای ایمنی کمتر است. در راستای نکته‌ی قبلی، بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که در فصل زمستان برای رانندگی‌ای امن‌تر باید فاصله‌ای مناسب از خودروی جلویی داشته باشید.
لیز بودن زمین ممکن است فرآیند ترمز کردن را مختل کند و خلاصه نتوانید مثل همیشه در کمترین مسافت ترمز بگیرید.

در سربالایی‌ها از افزایش سرعت خودداری کنید!

زمین که لغزنده باشد، اگر در سربالایی قصد افزایش سرعت کنید و پا را تند روی پدال گاز بگذارید احتمالاً با چرخش لاستیک مواجه خواهید شد و ممکن است اتفاقات مثبتی رخ ندهند؛ بنابراین در سربالایی‌ها از افزایش سرعت اجتناب کنید. اگر به هر دلیلی نیاز به فشردن بیشتر پدال گاز بود این کار را باید به‌آرامی انجام دهید.

هنگام لیز خوردن در برف و یخ چه کنیم؟

یکی از اصول رانندگی در برف و به خصوص زمانی که ماشین شروع به لیز خوردن می‌کند آن است که به هر جهتی که عقب ماشین در حال لیز خوردن است، فرمان را به همان سمت بچرخانید.

با این کار، شما کنترل ماشین را مجددا به دست می‌آورید و از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می‌کنید. سعی نکنید که با لیز خوردن مبارزه کنید چراکه اینکار فقط باعث از دست رفتن کنترل و طولانی‌تر شدن مسیر لغزش می‌شود.

اما اگر دچار لغزش‌های کوچک در حین گذر از لبه‌های لیز یا در زمان ترمز شده‌اید، نیازی به واکنش نشان دادن زیاد نیست چراکه خود اتومبیل پس از چند ثانیه تعادل را برقرار می‌کند.

در جاده‌های برفی، چسبندگی ماشین با جاده خوب نخواهد بود، پس می‌بایست آماده باشید و در زمانی که ماشین شروع به لغزش کرد، با آرامش، کنترل ماشین را به دست بگیرید.

توجه بیشتری به یخ‌های سیاه داشته باشید

یخ سیاه در واقع سیاه نیست بلکه شفاف است، اما، چون رنگ آسفالت سیاه است این یخ نیز سیاه دیده می‌شود. در فصل زمستان احتمال وجود یخ سیاه روی جاده وجود دارد و شما ممکن است به هنگام رانندگی در زمستان گمان کنید که این قطعه آب است و با بی‌احتیاطی از روی آن عبور کنید.

در چنین شرایطی ممکن است وضعیتی خطرناک برای خودروی شما به وجود آید؛ بنابراین باید بدانید که به چه طریق و با چه ترفندی می‌توانید به خوبی خودرو را از روی یخ سیاه عبور دهید و مانع از بروز خطر شوید.

بهترین روش این است که با مشاهده‌ی رطوبت روی جاده احتمال وجود یخ سیاه را بدهید و با سرعتی کم و با کنترلی بالا از روی آن عبور کنید.

همچنین به خودرو‌هایی که از روبه‌روی‌تان می‌آیند دقت کنید و ببینید وقتی که از روی قسمت‌های مشکوک به یخ سیاه رد می‌شوند آیا آب پاشیده می‌شود یا نه. اگر آب پاشیده نشود احتمالاً آن قسمت‌ها یخ سیاه هستند و باید احتیاط کنید.

به خاطر داشته باشید که برای کم کردن سرعت به هنگام عبور از یخ سیاه، نباید ترمز کنید بلکه باید پا را از روی پدال گاز بردارید. ترمز کردن ممکن است خطر لیز خوردن ماشین را افزایش دهد.

از دکمه کروز کنترل استفاده نکنید!

استفاده از کروز کنترل راهی عالی برای رانندگی‌ای کم‌دردسر است، اما نه برای جاده‌های لغزنده‌ی زمستانی. نکته‌ی مهمی که برای رانندگی در زمستان باید در نظر گرفته شود این است که کروز کنترل امکان افزایش و کاهش شتاب لحظه‌ای را از شما می‌گیرد؛ و بنابراین کنترل‌تان را روی خودرو در فصل زمستان کاهش می‌دهد. به هیچ وجه نباید در فصل زمستان از کروز کنترل استفاده کنید.

شیشه‌های خودرو را تمیز کنید!

مطمئنا نمی‌توان تمامی شیشه‌ها را به بهترین شکل تمیز کرد، اما می‌بایست شیشه‌های جلو و پشت را تا حد امکان تمیز و واضح نگه دارید.

شیشه‌شور‌ها و یخ‌باز‌کن‌ها همیشه نمی‌توانند موثر باشند و گاهی اوقات مایع شیشه‌شور یخ می‌زند. باید همواره پنجره‌های اطراف را تا جای ممکن تمیز نگاه داشت پس بهتر است که در رانندگی‌های طولانی مدت در برف، هر از چند گاهی توقف کرده و شیشه‌ها را پاک کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان