تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱

تشریح دستاورد‌های شرکت ملی شیمی کشاورز، در نمایشگاه جامع کشاورزی تهران

در حاشیه نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد به سراغ غرفه شرکت ملی شیمی کشاورز رفتیم.

تشریح دستاورد‌های شرکت ملی شیمی کشاورز، در نمایشگاه جامع کشاورزی تهران

رویداد۲۴ به گزارش ایسنا به نقل از شرکت ملی شیمی کشاورز، مصاحبه‌ای با دکتر محسن عسگری، مدیرعامل این شرکت داشتیم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

از نظر شما این نمایشگاه چه تفاوتی با نمایشگاه‌های قبل داشته است؟

بعد از همه‌گیری کووید-۱۹ در سال‌های اخیر نمایشگاه‌های کمی برگزار می‌شدند؛ ضمن این که انجمن تولیدکنندگان به صورت مستقل و قوی در نمایشگاه سال گذشته شرکت کرد، انتظار می‌رفت امسال نمایشگاه با قدرت و قوت بیشتری برگزار شود و مورد حمایت تمام تولیدکنندگان قرار بگیرد. خوشبختانه انجمن‌های دیگر هم در کنار ما قرار گرفتند و تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها متقاضی حضور در نمایشگاه شدند. طبیعتاً هر چقدر میزان غرفه‌داران بیشتر شود، بازدیدکنندگان متنوع‌تری به نمایشگاه می‌آیند و تمرکز بیشتری ایجاد می‌شود. مجموعاً این نمایشگاه پرشورتر برگزار می‌شود و ما هم به عنوان حامی نمایشگاه تصمیم گرفتیم، حمایت جدی از این نمایشگاه داشته باشیم. خداروشکر نمایشگاه موفق بوده و توانسته برگ درخشانی در این صنعت ایجاد کند.

آیا بازدید مسئولین صورت گرفته است؟

بله جناب آقای سید جواد ساداتی نژاد وزیر محترم جهاد کشاورزی، جناب آقای دکتر رنجبر سرپرست محترم سازمان حفظ نباتات کشور، جناب آقای فرشید فرخ نژاد مدیرعامل محترم بانک کشاورزی، جناب آقای مسعود گیل‌آبادی رئیس محترم هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی کشور تشریف آوردند.

همچنین مهمانان مختلفی از شبکه بانکی و نهاد‌های مختلف که تمایل خود را برای کمک و حمایت در موضوعات مختلف ابراز کردند و صرفاً منحصر به مصرف‌کننده‌ها و تیم‌های تخصصی نبود.

آیا دغدغه‌های شما به مسئولین گفته شده و پاسخی برای آن‌ها دریافت شده است؟

بله دغدغه‌ها هم توسط خود ما و هم همکاران و رسانه‌ها به مسئولین ارائه شده است. مهم‌ترین دغدغه ما این است که برای تأمین مواد اولیه بین ارز نیمایی و آزاد فاصله وجود دارد. ما فقط برای تأمین مواد اولیه از ارز نیمایی استفاده می‌کنیم در حالی که بابت مواد بسته‌بندی و جانبی ارز آزاد می‌پردازیم. این فاصله به ضرر تولیدکننده داخلی تمام می‌شود تحت شرایطی که وقتی یک محصول آماده مصرف مشابه محصول ما وارد کشور می‌شود، آن محصول تماماً با ارز نیمایی تهیه شده است. پس این باعث می‌شود که عملاً تولیدکننده داخلی قیمت تمام شده ریالی بالاتری را نسبت به واردات تجربه کند.

ما در زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی هم این مشکل را داشتیم ضمن این که دولت همچنان در زمینه ممنوعیت واردات کالای مشابه تولید داخل در حوزه محصولات ما عزم جدی نداشته است. بخشنامه‌هایی در سال‌های گذشته داده شد، اما متأسفانه خیلی جدی اجرا نمی‌شود و در حال حاضر واردات آماده مصرف را داریم. بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد نیاز کشور با تولید داخل تأمین می‌شود، در عین حال محصول آماده مصرف همان چیزی که در داخل کشور تولید شده، وارد می‌شود.

به تازگی مجوز صادرات ارائه شده، اما فرآیند‌های اداری پیچیده آن عملاً زمان‌بندی صادراتی را به هم می‌ریزد و این باعث نارضایتی مشتریان صادراتی ما می‌شود. همین حالا مشتریان صادراتی به دلیل این که محصول ما فصلی است، به شدت از این موضوع زمان‌بندی ناراضی هستند. اگر محصولات آماده مصرف وارد شود و صادرات تسهیل نشود، نتیجه این است که تولید داخل از بین می‌رود. متأسفانه این شرایط نهایتاً به ضرر بخش کشاورزی تمام می‌شود؛ چون با توجه به تسهیل واردات توسط سازمان حفظ نباتات، برخی برای استفاده از شرایط فاصله ارز اصلی و آزاد وارد بازار می‌شوند، در بازار تنش ایجاد می‌کنند و بعد از این که فاصله از بین رفت و شرایط عوض شد، به صورت کامل از بازار خارج می‌شوند؛ در چنین شرایطی عملاً به یک تولیدکننده آسیب رسیده و از آن طرف یک نفر به صورت موقت وارد بازار شده، کار‌هایی کرده و حالا از بازار خارج شده است.

می‌توان اینطور گفت که نسبت به مجموعه‌هایی که سالیان سال فعالیت می‌کنند و تیم‌های تخصصی و ترویج دارند، یک واردکننده پیدا می‌شود، با واسطه‌گری محصول را می‌خرد، بدون این که واقعاً سود اقتصادی به نفع کشاورز ایجاد کند، وارد بازار و بعد هم به سرعت خارج می‌شود و عملاً به صنعت کشاورزی و به تولیدکننده‌هایی با قدمت بالاتر، ضربه می‌زند. از این مشکل تمام مسئولین اطلاع دارند، بار‌ها و بار‌ها توسط خود ما و انجمن‌های ما عنوان شده است، ولی متأسفانه در سطح تصمیم‌گیری کلان برای کلیه صنایع تولیدی به صورت خاص در بخش کشاورزی تصمیمات جدی و باقوتی گرفته نمی‌شود و متاأسفانه این دامن‌گیر صنعت کشاورزی می‌شود.

دستاورد‌های شما در نمایشگاه قبلی چه بوده است؟

هر سال حضور ما در نمایشگاه نقطه تمرکزی برای کنار هم قرار گرفتن مصرف‌کننده‌ها، نمایندگان توزیع و توسعه محصولات ما و سایر نهاد‌هایی است که در این حوزه فعال هستند. این اتفاق در سال گذشته هم اتفاق افتاد. مهم‌ترین دستاورد ما در سال گذشته این بود که انجمن تولیدکنندگان نمایشگاه خود را از انجمن واردکنندگان جدا کرد و این باعث شد تا حد زیادی ظرفیت تولیدکنندگان داخلی به نمایش گذاشته شود.

این استقلال کمک زیادی به بهبود فضای نمایشگاه کرد و باعث اعتماد بین فعالین صنعت کشاورزی شد.

طبق مصوبه مجمع عمومی انجمن تولیدکنندگان سموم، اعضا اجازه ندارند در کنار انجمن واردکنندگان، وارد نمایشگاه شوند و باید مستقل باشند. خوشبختانه انجمن‌های دیگر هم به ما پیوستند و مجموعاً توانستیم امسال در نمایشگاه، بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی اعم از ادوات، کود، بذر، سموم، نهاده‌ها و سایر فعالین دولتی و نهاد‌ها را دور هم جمع کنیم و این باعث شد که نمایشگاه امسال نسبت به تمام نمایشگاه‌هایی که تا به حال در این صنعت برگزار شده، بسیار قوی‌تر، برگزار گردد.

در مورد سهامی عام بودن شرکت ملی شیمی توضیح دهید!

استراتژی این شرکت از ابتدای تأسیس و بعد از آن واگذاری به بخش خصوصی ایجاد شفافیت در عملکرد بود تا بتواند در سطح عمومی کشور خود را نشان دهد و سهام‌داران اطمینان خاطر بیشتری از عملکرد شرکت داشته باشند. سرمایه کشور بازار بسیار خوبی است تا بتوانیم از آن بهره‌برداری کرده و در جهت تأمین سرمایه موردنیاز شرکت در بخش‌های مختلف از آن استفاده کنیم.

شرکت‌های عضو بورس، از مزایای دیگری نیز برخوردارند که می‌توان به ارزش‌گذاری شرکت، حمایت بیشتر و رشد سریع‌تر اشاره کرد. در واقع می‌توان با سرمایه خود مردم برای بهبود کیفیت زندگی آن‌ها تلاش کرد که کشاورزی نیز بخش عمده‌ای از آن را تشکیل می‌دهد؛ چرا که سالم بودن مواد غذایی می‌تواند به کیفیت سلامت زندگی مردم کمک کند و سرمایه این اتفاق را هم خود مردم می‌توانند تأمین کنند.

خوشبختانه موفق شدیم مجدداً در فرابورس ایران با نام شِمِلی پذیرش بگیریم و امیدواریم تا قبل از عید عرضه اولیه صورت پذیرد.

چه میزان سهام را در عرضه اولیه ارائه می‌دهید؟

در عرضه اولیه ۱۵ درصد و بعد از آن نیز ۱۰ درصد سهام را آزاد خواهیم کرد که در مجموع ۲۵ درصد سهام کل شرکت را تشکیل می‌دهند و بسته به سطح افزایش سرمایه شرکت، تعداد آن متفاوت خواهد بود. در ابتدا باید ارزش‌گذاری توسط سازمان بورس انجام شود و فرآیند‌های مربوط به آن را طی کنیم، البته در حال حاضر این ارزش‌گذاری انجام شده، ولی هنوز در کدال منتشر نشده است.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان