تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱

چرا کتابخوان ها دوست دارند کتابخانه شخصی داشته باشند و چرا آن را میفروشند؟

معمولا افرادی که به خواندن کتاب عادت دارند یا دوست دارند بیشتر کتاب بخوانند اقدام به جمع آوری کتابخانه شخصی می کنند. بعدها ممکن است به دلایلی ارادی یا غیرارادی هم مجبور به فروش کتابخانه شخصی خود شوند. البته هر کتابخوانی میداند که شاید روزی کتابخانه شخصی اش را از دست بدهد، ولی با این وجود دوست دارد کتابخانه شخصی خود را همچنان گسترش دهد.

چرا کتابخوان ها دوست دارند کتابخانه شخصی داشته باشند و چرا آن را میفروشند؟

رویداد۲۴ در این مقاله قصد دارم به دغدغه شیرین کتابخوان ها یعنی داشتن کتابخانه شخصی بپردازم و دلایلی که باعث می شود به داشتن کتابخانه شخصی ترغیب شویم را بررسی کنم.

معمولا افرادی که به خواندن کتاب عادت دارند یا دوست دارند بیشتر کتاب بخوانند اقدام به جمع آوری کتابخانه شخصی می کنند. بعدها ممکن است به دلایلی ارادی یا غیرارادی هم مجبور به فروش کتابخانه شخصی خود شوند. البته هر کتابخوانی میداند که شاید روزی کتابخانه شخصی اش را از دست بدهد، ولی با این وجود دوست دارد کتابخانه شخصی خود را همچنان گسترش دهد.

در این مقاله قصد ندارم قضاوتی راجع به افرادی که کتابخانه شخصی دارند یا می خواهند آن را بفروشند انجام دهم. صرفا هدف از این مقاله بررسی دلایل است.

چرا کتابخوان ها دوست دارند کتابخانه شخصی جمع آوری کنند؟

  1. لذت بردن از خرید کتاب: کتاب علاوه بر همه ویژگی های مثبتی که دارد بهرحال کالایی است که باید آن را خرید و همین امر سبب می شود برخی صرفا از خرید آن لذت ببریند و بخشی از بودجه ماهانه شان را صرف خرید کتاب بکنند (فارغ از اینکه به چه میزانی کتاب می خوانند)

  2. علاقمندی به کتاب و برنامه ریزی برای خرید کتابهای خاص: برخی کتابخوان ها به جهت مطالعه کتابهای خاصی برنامه ریزی دارند و همیشه لیستی همراه خودشان دارند که کتابهای مد نظرشان را بیاد داشته باشند. افرادی هم هستند که کتابهایی در موضوعات مورد علاقشان همیشه خریداری می کنند تا در زمان انتخاب کتاب، دستشان بازتر باشد و گزینه های متنوعی برای انتخاب کتاب در موضوعات مورد علاقشان داشته باشند.

  3. برخی از کتابخوان ها به منظور انجام کارهای پژوهشی در رشته ای خاص میبایست کتابهای متنوعی از آن موضوع در اختیار داشته باشند. البته به آن معنا نیست که همه آن کتابها را از ابتدا تا انتها میخواهند مطالعه کنند. معمولا به بخش هایی از کتاب مراجعه می کنند و مطالب مد نظرشان را از آن برداشت می کنند.

  4. حس اعتماد به نفس و ترغیب به کتابخوانی: برخی هم داشتن کتابخانه شخصی را دلیلی می دانند بر اینکه آنها را به کتابخوانی ترغیب کند.

چرا کتابخوان ها دوست دارند کتابخانه شخصی داشته باشند و چرا آن را میفروشند؟

چرا کتابخوان ها کتابخانه شخصی خود را میفروشند:

  1. اسباب کشی یا کمبود جا: شاید چند سال قبل فقط 5 تا 10 درصد کتابخانه های شخصی به دلیل کمبود جا فروخته می شدند ولی امروز تجربه نشان می دهد این رقم حتی تا حدود 30 درصد بالا رفته. یکی از مهم ترین دلایلی که کتابخوان‌ها علی رغم میل باطنی مجبور به فروش کتابخانه شخصی خود می شوند مسئله کمبود فضا است. با اوضاع اقتصادی نابسامان امروز جامعه و کوچکتر شدن هر روزه فضای زندگی بالاخص در شهرهای بزرگ، برخی کتابخوان ها حتی فضایی برای نگهداری کتابهایشان را ندارند و مجبورند همه یا حداقل بخشی از کتابخانه شخصیشان را بفروشند.

  2. فوت صاحب کتابخانه: معمولا فردی که عاشق کتاب بوده و کتابهای فراوانی در کتابخانه شخصی خود جمع می کند سلایقی دارد که شاید مورد پسند نسل بعدی یا آشنایانش نباشد. یا اصلا ممکن است اطرافیان یک فرد کتابخوان اصلا علاقه ای به کتاب نداشته باشند. در این صورت معمولا اقدام به فروش کتابخانه شخصی متوفی خواهند کرد.

  3. عدم نیاز به کتابها: بعضی افراد فقط و فقط جهت مطالعه شخصی خودشان کتاب تهیه می کنند و علاقه ای به نگهداری آنها ندارند و یا معتقدند کتاب نباید در کتابخانه شان خاک بخورد و باید هرچه سریعتر به خواننده بعدی منتقل شود. در این صورت ترجیح می دهند هر از چندگاهی کتابخانه شخصیشان را بفروشند. بعضا هم دیده ام افرادی که قصد فروش کتابخانه شان را دارند عنوان می کنند در جوانی یا سن خاصی به فلان موضوع علاقه داشتم یا وقت و انرژی کتابخوانی داشتم ولی الان دیگر مثل گذشته نیستم و نیازی به کتابها ندارم.چرا کتابخوان ها دوست دارند کتابخانه شخصی داشته باشند و چرا آن را میفروشند؟

  4. نیاز مالی: شاید دردناکترین دلیل فروش کتابخانه این باشد که صاحبش نیاز مالی داشته باشد و از سر اجبار بخواهد کتابخانه شخصیش را بفروشد. همانقدر دردناک که مجبور باشی به دلیل کمبود فضا کتابخانه شخصی ات را بفروشی.

  5. مهاجرت: این هم از دلایلی است که مخصوصا در سالهای اخیر خیلی بیشتر از قبل با آن مواجه می شوم. واضح است که اگر فردی قصد مهاجرت دارد و مخصوصا اگر قصدی برای بازگشت یا حداقل امیدی به آن نداشته باشد دیگر نیازی به کتاب ها ندارد. امکان انتقال حجم بالای کتاب به خارج از کشور هم معمولا بدلایل هزینه های بالا یا اتفاق نمی افتد یا فقط در موارد خاصی که فرد در ایران منزلی داشته باشد میسر است که به مرور کتابها را با خود ببرد.

جمع بندی: در نهایت باید بگویم جمع کردن کتابخانه شخصی یک علاقه است و فروش آن معمولا یک اجبار. اما باید بدانید که با به جریان افتادم حجم عظیمی از کتابهایتان در چرخه بازار کتاب دست دوم علاوه بر اینکه نیاز بسیاری از علاقمندان برطرف می شود، کمک شایانی به محیط زیست می کنید و باعث می شوید درختان کمتری قطع شود. البته این به معنی این نیست که من با چاپ کتاب جدید مخالفم. ابداً. فقط میخواهم بگویم اگر به فرض تا امروز 10 هزار نسخه از کتاب x چاپ شده و نیاز ما در ایران به این کتاب نهایتا به همین میزان است، بهتر است با به گردش انداختن مجدد آن کمک کنیم بجای کاغذی که قرار است صرف چاپ مجدد آن شود، صرف چاپ کتابهای جدید شود.

در نهایت اگر قرار است کتابخانه شخصی خودتان را به هر دلیلی بفروشید کتابلازم در کنار شماست و می توانید برای خرید کتاب دست دوم درب منزل روی کتابلازم حساب باز کنید.

برچسب ها: تبلیغات
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان