تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

قیمت لبنیات افزایش می‌یابد؟

در حالی که آمار رسمی تورم بخش لبنیات را تائید می‌کند، اما تولیدکنندگان این بخش به این موضوع تأکید دارند که به‌رغم روند فزاینده تورم، از اردیبهشت سال جاری قیمت لبنیات تغییری نداشته و همچنان سیاست‌های دستوری دولت روی نرخ‌گذاری محصولات لبنی ادامه دارد. از این رو، درنهایت این تولیدکنندگان هستند که باید هزینه‌های سنگین سیاست‌های یارانه‌ای دولت را بپردازند.

قیمت لبنیات افزایش می‌یابد؟

رویداد۲۴ دولت بررسی افزایش قیمت لبنیات را به پس از ماه رمضان موکول کرده و از تولیدکنندگان صنایع لبنی خواسته است در این مدت افزایش قیمتی نداشته باشند.

اما تولیدکنندگان نسبت به این موضوع انتقاد دارند و عنوان می‌کنند که دولت با این اقدام یارانه موردنظر خود را از جیب تولیدکنندگان به مردم پرداخت می‌کنند؛ از همین رو خواستار بررسی هر چه زودتر قیمت لبنیات با توجه به افزایش شدید هزینه تولید هستند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی انجمن صنایع لبنی ایران در بهمن ماه 1401، کره‌ حیوانی با ۹۳ درصد افزایش قیمت بیشترین و شیرخشک با ۴۱ درصد نرخ رشد کمترین تورم را در بهمن ماه ۱۴۰۱ نسبت به بهمن ۱۴۰۰ داشته‌اند.

تورم ماهانه محصولات لبنی در بهمن ۱۴۰۱ نیز گویای آن است که شیر پاستوریزه ۰.۱- درصد کاهش قیمت و سایر اقلام لبنی همگی تورمی کمتر از ۱.۵ درصد را نسبت به دی ۱۴۰۱ داشته‌اند.

دولت اجازه افزایش قیمت لبنیات تا قبل ماه رمضان را نداد
محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: قیمت لبنیات از اردیبهشت‌ ماه سال جاری تاکنون نوسان چندانی نداشته است. اما با این وجود قیمت لبنیات تا پایان ماه رمضان تغییر نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیکی ایام عید و ماه رمضان بازار با کمبودی مواجه خواهد شد یا خیر؟ پاسخ داد: از آنجایی که محصولات صنایع لبنی، فسادپذیر هستند، دائما بازار تقاضا در حال رصد است و بر اساس آن همواره تولید انجام می‌شود؛ در طول 10 سال گذشته هرگز کمبود محصولات لبنی اتفاق نیفتاده است.

بنا به گفته او، هرگونه افزایش قیمت محصولات لبنی وابسته به متغیرهای مختلفی است؛ گرچه هزینه‌های انرژی، حمل‌ونقل، حقوق و دستمزد و … بر آن تاثیرگذار است، اما متغیر اصلی در افزایش هزینه تولید لبنیات افزایش «قیمت شیر خام» شناخته می‌شود.


بیشتربخوانید: موج جدید گرانی مواد غذایی همزمان با افزایش قیمت دلار


بنی‌طبا تاکید کرد: زمانی که قیمت شیرخام تغییر کند، خواه‌ناخواه سایر فاکتورها نیز به هزینه تولید لبنیات اضافه خواهد شد و در نهایت قیمت لبنیات نیز تغییر می‌کند. اگر در ابتدای فروردین‌ ماه افزایش قیمت شیرخام اتفاق بیفتد در همان مقطع زمانی نیز قیمت محصولات لبنی افزایش خواهد یافت.

او اظهار کرد: درخواست دولت مبنی بر این بود تغییری در قیمت محصولات لبنی تا پایان ماه رمضان صورت نگیرد و پس از آن اقدام به بررسی قیمت شود. اما امیدواریم این بررسی در طول ماه رمضان انجام شود.

سخنگوی صنایع لبنی ایران خاطرنشان کرد: هر میزان بررسی قیمت لبنیات را به تاخیر بیفتد به معنای آن است که دولت از جیب تولیدکننده به مردم یارانه می‌دهد.

بنی‎‌طبا همچنین یادآور شد: هزینه‌های مرتبط با بسته‌بندی به دلیل افزایش نرخ ارز به طور فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده است.

سرانه مصرف شیر در خانوار ایران و جهان
با استناد به گزارش مرکز آمار ایران از میزان تولید و مصرف شیر در ایران می‌توان عنوان کرد: سرانه مصرف شیر به ازای هر فرد ایرانی در خانوار در سال 1396 حدود 30.2 کیلوگرم بود و در سال 1397 این رقم به به 28.2 کیلوگرم رسید.

مصرف سرانه شیر و محصولات لبنی که در سال 1396 حدود 107 کیلوگرم بود در سال 1397 به 100 کیلوگرم رسید.  در حالی که مصرف سرانه شیر در دنیا 113کیلوگرم است.

البته آمارهای متفاوتی از مصرف جهانی شیر ارائه می‌شود از 144 کیلوگرم تا سرانه 300 کیلوگرم در اروپای غربی؛ اما آنچه مسلم است این که سرانه مصرف شیر در کشور ما فاصله زیادی با سرانه جهانی و کشورهای در حال توسعه دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لبنیات
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان