تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۲

علت عطسه زیاد و آبریزش بینی چیست؟

اگر عطسه و آبریزش بینی به علت سرماخوردگی نباشد، باید به دنبال علت آن گشت و راهی برای درمان یافت. از شایعترین علت عطسه زیاد و آبریزش بینی، آلرژی است اما گاهی این دو مورد به دلیل آلرژی هم رخ نمی دهد و می تواند علت دیگری داشته باشد.

علت عطسه زیاد و آبریزش بینی چیست؟

رویداد۲۴  نازنین احمدی: اصولا عطسه یکی از راهکارهای بدن برای نابود سازی مواد تحیریک کننده بینی و گلو است. در برخی از موارد عطسه زیاد شده و به همراه آن آبریزش بینی رخ می دهد که بسیار آزار دهنده است. اگر عطسه و آبریزش بینی به علت سرماخوردگی نباشد، باید به دنبال علت آن گشت و راهی برای درمان یافت. از شایعترین علت عطسه زیاد و آبریزش بینی، آلرژی است اما گاهی این دو مورد به دلیل آلرژی هم رخ نمی دهد و می تواند علت دیگری داشته باشد. حال این سوال مطرح می شود که عطسه زیاد و آبریزش بینی می تواند نشانه بیماری خاصی در بدن باشد؟ برای پاسخ به این سوال ادامه مطلب را مطالعه کنید.

عطسه زیاد و آبریزش بینی به دلیل آلرژی

از شایعترین علت عطسه زیاد و آبریزش بینی آلرژی به ویژه حساسیت فصلی است. آلرژی به دلایلی مثل واکنش نامطبوع بدن به گیاهان، حیوانات خانگی، گرده گل و درختان، محیط زیست و... رخ می دهد. افرادی که دچار آلرژی هستند معمولا بجز عطسه دچار علائم دیگری مثل آبریزش بینی، گرفتگی بینی، خارش چشم، قرمزی چشم و... دارند. این افراد زمانی که در خارج از منزل هستند و در معرض گرده گیاهان و در کنار حیوانات قرار دارند، بدتر می شوند و آلرژی آنها تشدید می یابد.

برای درمان آلرژی باید به یک پزشک مراجعه کرد، و پرک معالج بسته به شدت آلرژی داروهای ضد حساسیت را تجویز می کند. آلرژی معمولا با داروهای ضد حساسیت و اسپری قابل درمان است. اگر دچار عطسه زیاد و آبریزش بینی شدید و حس کردید این علائم نشان دهنده آلرژی در بدن شماست، به یک پزشک مراجعه کنید تا درمان های لازم را برای شما انجام دهند. افرادی که از آلرژی رنج می برند باید کمتر در معرض گرده گیاهان و حیوانات قرار بگیرند.

عطسه زیاد و آبریزش بینی به علت عطر تند و ادویه جات

به گزارش رویداد24 عطر تند و ادویه جات معمولا باعث تحریک بینی و گلو شده و در نتیجه سبب عطسه زیاد و آبریزش بینی خواند شد. این دو آلرژی زا نیستند و اثر آنها موقت خواهد بود.برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل بهتر است در معرض عطرهای تند و ادویه جات قرار نگیرید و در صورت گرفتار شدن به آن، بینی خود را 2 الی 3 بار در روز بشویید. اگر در صورتی که بینی خود را شستشو دادید و مشکل برطرف نشد، برای درمان باید به یک متخصص مراجعه کنید تا با تجویز داروهای مناسب مشکل عطسه زیاد و آبریزش بینی شما را برطرف کند.

آلودگی هوا، علت عطسه زیاد و آبریزش بینی

زمانی که هوا آلوده می شود در هوا ریزگرد هایی وجود دارد که وارد حفره بینی و گلو شده و سبب عطسه زیاد و آبریزش بینی می شود. آلودگی هوا چه در بزرگسالان و چ در کودکان آسیب های جدی به بدن وارد می کند که یکی از آنها عطسه زیاد  و آبریزش بینی است. طبق تحقیقات صورت گرفته آلودگی هوا برای بدن بسیار مضر است و سبب تشدید آلرژی خواهد شد. آلودگی هوا چیزی نیست که بتوان از آن اجتناب کرد فقط با برخی از اقدامات میتوان از بروز حساسیت پس از آلودگی هوا، جلوگیری کرد. در صورتی که هوا آلوده شد، بهتر است از ماسک استفاده کنید و در صورت دچار شدن به حساسیت، فورا به پزشک مراجعه کنید تا در اسرع وقت حساسیت شما درمان شود.

آیا عطسه زیاد و آبریزش بینی نشانه عفونت سینوسی است؟

گاهی ممکن است علت عطسه زیاد و آبریزش بینی هیچ یک از موارد بالا باشد و دلیل به وجود آمدن این مشکل، عفونت های سینوسی باشد. سرماخوردگی و بیماری های مشابه به آن مثل آنفولانزا، کوئید 19 و. .. می توانند سبب بروز عفونت سینوسی شود و این بیماری ها با علائمی مثل آبریزش بینی، عطسه زیاد، تب و خستگی همراه هستند.

در بیشتر مواقع عفونت های سینوسی با مصرف دارو و گذشت دوره درمان بیماری ها، از بین می روند اما در برخی از موارد عفونت برطرف نشده و عطسه و آبریزش بینی ادامه خواهد داشت. پزشکان در چنین مواردی برای درمان از داروهای آنتی بیوتیک و ضد حساسیت استفاده می کنند. اگر مشکل شما با مصرف این داروها برطرف نشد برای بررسی های بیشتر به یک متخصص مراجعه کنید تا با انجام آزمایش های لازم مشکل شما را بیابد و درمان مناسب را آغاز کند. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان