تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۲

انواع اختلال در راه رفتن

راه رفتن بخش مهمی از زندگی انسان است و این چیزی است که اکثر ما آن را طبیعی می‌دانیم. بااین‌حال، برای برخی افراد، پیاده‌روی به دلیل انواع اختلال در راه رفتن می‌تواند یک کار چالش‌برانگیز باشد. 

انواع اختلال در راه رفتن

رویداد۲۴ نازنین احمدی: اشکال مختلف در راه رفتن می‌تواند بر نحوه راه رفتن یا حرکت فرد تأثیرگذار باشد؛ همچنین می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. آمده‌ایم که در این مقاله باهم به انواع مختلف اختلالات راه رفتن و علل، علائم و درمان آن بپردازیم؛ پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

آتاکسی

آتاکسی یک اختلال عصبی است که بر هماهنگی و تعادل حرکات فرد تأثیر می‌گذارد. این بیماری می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، ضربه به سر، سکته مغزی و عفونت باشد. درمان آتاکسی به علت زمینه‌ای بیماری بستگی دارد، اما ممکن است شامل فیزیوتراپی، دارو یا جراحی باشد.

علائم بیماری آتاکسی

مشکل در راه رفتن یا ایستادن

تکلم نامفهوم

مشکل در مهارت‌های حرکتی ظریف

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال پیش‌رونده است که سیستم عصبی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه لرزش، سفتی و مشکل در حرکت را برای افراد درگیر ایجاد می‌کند. 


بیشتر بخوانید: علت تیر کشیدن کمر چیست؟


این عارضه به دلیل مرگ سلول‌هایی است که در مغز دوپامین تولید می‌کنند. درمان بیماری پارکینسون می‌تواند شامل دارو، فیزیوتراپی و گاهی جراحی باشد.

علائم بیماری پارکینسون 

لرزش

سفتی

برادی‌کینزی (کندی حرکت)

اسکلروز چندگانه MS

مولتیپل اسکلروزیس MS یک بیماری خودایمنی مزمن است که بر سیستم عصبی مرکزی شخص بیمار تأثیر می‌گذارد. این بیماری در اثر حمله سیستم ایمنی به غلاف میلین ایجاد می‌شود که رشته‌های عصبی مغز و نخاع را می‌پوشاند. 

در حال حاضر هیچ درمانی برای ام اس وجود ندارد، اما مراحل درمان شامل دارو، فیزیوتراپی و تغییر سبک زندگی است.

علائم بیماری اسکلروز چندگانه MS

مشکل در تعادل و هماهنگی 

ضعف  

خستگی

بیماری شارکو ماری توث CMT

بیماری شارکو ماری توث CMT گروهی از اختلالات ژنتیکی است که بر اعصاب محیطی که حرکت و حس را کنترل می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. 

انواع اختلال در راه رفتن

این بیماری به دلیل جهش در ژن‌هایی است که پروتئین‌های لازم برای عملکرد عصبی را تولید می‌کنند. شما می‌توانید برای درمان CMT از فیزیوتراپی، بریس و جراحی استفاده نمایید.

علائم بیماری شارکو ماری توث CMT 

ضعف عضلانی

مشکل در راه رفتن 

تعادل 

بدشکلی پا

آتروفی عضلانی نخاعی SMA

آتروفی عضلانی نخاعی SMA یک اختلال ژنتیکی است که نورون‌های حرکتی نخاع را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه باعث ضعف و آتروفی عضلانی می‌شود. 

این بیماری به دلیل جهش در ژن SMN1 ایجاد می‌شود که پروتئین لازم برای عملکرد نورون حرکتی را تولید می‌کند. درمان SMA شامل فیزیوتراپی، دارودرمانی و گاهی جراحی است.

علائم بیماری آتروفی عضلانی نخاعی SMA 

اشکال در حرکت

ضعف عضلانی 

مشکلات تنفسی

فلج مغزی CP

فلج مغزی CP گروهی از اختلالات عصبی است که بر حرکت و وضعیت بدن تأثیر می‌گذارد. این عارضه در اثر آسیب به مغز در حال رشد، در دوران بارداری، زایمان یا مدت کوتاهی پس از آن ایجاد می‌شود. درمان سی پی را با انجام فیزیوتراپی، دارودرمانی و جراحی بگذرانید.

علائم بیماری فلج مغزی CP

مشکل در حرکت

سفتی عضلات 

مشکلات هماهنگی

نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی وضعیتی است که اعصاب محیطی را که مسئول انتقال سیگنال بین سیستم عصبی مرکزی و بقیه بدن هستند، تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. 

این بیماری در اثر عوامل مختلفی از جمله دیابت، عفونت‌ها و اعتیاد به الکل ایجاد می‌شود. درمان نوروپاتی محیطی مصرف دارو، فیزیوتراپی و تغییر سبک زندگی را به همراه دارد.

علائم بیماری نوروپاتی محیطی  

بی‌حسی 

سوزن‌سوزن شدن در دست‌ها و پاها

سوزش در دست‌ها و پاها 

مشکل در حرکت

مشکل در تعادل

میاستنی گراویس MG

میاستنی گراویس MG یک اختلال خودایمنی است که بر ارتباط بین اعصاب و ماهیچه‌ها تأثیر می‌گذارد و در نتیجه ضعف و خستگی عضلانی ایجاد می‌کند. این بیماری توسط آنتی‌بادی‌هایی ایجاد می‌شود که به گیرنده‌ها حمله می‌کنند و روی ماهیچه‌هایی که سیگنال‌های اعصاب را دریافت می‌کنند اثر می‌گذارند. شما می‌توانید برای درمان MG از مصرف دارو، ایمونوتراپی و گاهی اوقات جراحی استفاده کنید.

علائم بیماری میاستنی گراویس MG 

اشکال در حرکت

ضعف عضلانی

خستگی، به ویژه پس از فعالیت

بیماری هانتینگتون

بیماری هانتینگتون یک اختلال ژنتیکی است که سیستم عصبی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه حرکات غیرارادی، اختلالات عاطفی و زوال شناختی را به همراه دارد. 

این بیماری به دلیل جهش در ژن HTT ایجاد می‌شود که پروتئینی را تولید می‌کند که برای سلول‌های مغز سمی است. راه درمان بیماری هانتینگتون، دارودرمانی و فیزیوتراپی است.

علائم بیماری هانتینگتون

حرکات غیرارادی

مشکل در راه رفتن و تعادل  

اختلال شناختن

سندرم گیلن باره GBS

سندرم گیلن باره GBS یک اختلال نادر است که سیستم عصبی محیطی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه ضعف عضلانی و فلج را به همراه دارد. این عارضه در اثر حمله سیستم ایمنی به غلاف میلین که رشته‌های عصبی را می‌پوشاند ایجاد می‌شود. در درمان GBS می‌توانید از مصرف دارو، تعویض پلاسما و گاهی ایمونوگلوبولین وریدی را تست نمایید.

علائم بیماری سندرم گیلن باره GBS 

گزگز و ضعف در اندام‌ها 

مشکل در راه رفتن و تعادل 

مشکلات تنفسی

دیستروفی عضلانی MD

دیستروفی عضلانی MD گروهی از اختلالات ژنتیکی است که بر عضلات تأثیر می‌گذارد و در نتیجه ضعف و تحلیل عضلانی ایجاد می‌کند. این بیماری به دلیل جهش در ژن‌هایی است که پروتئین‌های لازم برای عملکرد ماهیچه‌ها را تولید می‌کنند. برای بهبود و درمان MD از راه‌هایی همچون فیزیوتراپی، دارودرمانی و گاهی جراحی استفاده می‌شود.

علائم بیماری دیستروفی عضلانی MD 

اشکال در حرکت

ضعف عضلانی 

مشکلات تنفسی

آرتروز

آرتروز یا آرتریت وضعیتی است که مفاصل را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه باعث درد، سفتی و مشکل در حرکت می‌شود. این بیماری در اثر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، افزایش سن و آسیب ایجاد می‌شود. درمان آرتروز شامل دارو، فیزیوتراپی و تغییر سبک زندگی برای شخص بیمار است.

علائم بیماری آرتروز یا آرتریت 

درد

تورم  

سفتی در مفاصل

مشکل در راه رفتن و تعادل

پیشگیری از اختلالات راه رفتن 

پیشگیری از اختلالات راه رفتن می‌تواند به نوع خاص اختلال و علل زمینه‌ای آن بستگی داشته باشد. بااین‌حال، چند دستورالعمل کلی وجود دارد که می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به اختلالات راه رفتن کمک کند:

حفظ یک سبک زندگی سالم: خوردن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم، خواب کافی و مدیریت استرس عوامل مهمی در حفظ سلامت بدن و کاهش خطر ابتلا به انواع اختلال در راه رفتن هستند.

معاینات منظم: مراجعه منظم به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به شناسایی مشکلات احتمالی و درمان آن‌ها قبل از شدیدتر شدن کمک کند. این گزینه می‌تواند به‌ویژه برای کسانی که سابقه خانوادگی یا سایر شرایطی که می‌تواند بر راه رفتن تأثیر بگذارد داشته باشد.

اجتناب از آسیب: افتادن و آسیب‌های دیگر می‌تواند خطر این بیماری را افزایش دهد. انجام اقداماتی برای جلوگیری از سقوط، مانند استفاده از نرده یا وسایل کمکی راه رفتن، می‌تواند به کاهش خطر آسیب کمک کند.

مدیریت بیماری‌های زمینه‌ای: شرایطی مانند دیابت، فشارخون بالا و بیماری قلبی می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. مدیریت صحیح این شرایط می‌تواند به کاهش خطر عوارض کمک کند.

دوری از مواد مضر: سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات راه رفتن را افزایش دهد. اجتناب یا محدود کردن این مواد می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به اختلالات راه رفتن کمک کند.

نتیجه نهایی

به انتهای مطلب انواع اختلال در راه رفتن رسیدیم؛ امیدوارم به جواب سؤالاتتان رسیده باشید. در این محتوا متوجه شدیم اختلالات مختلف در راه رفتن می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، آسیب‌ها و بیماری‌های خودایمنی باشد. 

علائم مختلف اختلالات راه رفتن شامل اشکال در حرکت، ضعف عضلانی و مشکلات هماهنگی است. همچنین درمان به علت زمینه‌ای این بیماری بستگی دارد و ممکن است شامل فیزیوتراپی، مصرف دارو یا جراحی باشد. 

اگر علائم ذکر شده را تجربه می‌کنید، مهم است که با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود برای تشخیص و درمان مناسب با متخصص مربوطه مشورت کنید. 

شما می‌توانید با مدیریت و مراقبت مناسب، زندگی رضایت‌بخشی داشته باشید. ممنون که تا انتهای مطلب ما را همراهی کردید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی ، بیماری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان