تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۲۱ تير ۱۴۰۲

مورد عجیب بازار خودرو ایران!

احتمالا فقط در ایران می‌توانیم ماشین صفرکیلومتر بخریم و بعد یک سال سواری آن را گران‌تر بفروشیم

مورد عجیب بازار خودرو ایران!

رویداد۲۴ قیمت دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ با ۱۰ هزارکیلومتر کارکرد به‌شکل منصفانه ۷۵۶ میلیون تومان است. قیمت کارشناسی‌شده دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ در بازه ۷۱۹ تا ۷۷۹ میلیون تومان قرار می‌گیرد، اما بدنیست بدانید تیرماه پارسال قیمت دنا پلاس اتوماتیک صفرکیلومتر در بازار آزاد ۵۰۷ میلیون تومان بوده است. یعنی می‌شود در ایران ماشین صفرکیلومتر بخریم، یک سال استفاده کنیم و دست‌آخر آن را با سود ۵۰ درصدی بفروشیم. البته اگر بابت افزایش قیمت خودروتان خوشحالید، لازم است یادآوری کنیم ارزش دلاری همین دنا پلاس اتوماتیکی که بررسی کردیم در این یک سال حدود پنج درصد ریخته است.

 دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ درحالی با فرض ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد ۷۵۶ میلیون تومان ارزش دارد که اگر کاپوت و هر چهار در خودرو در این مدت رنگ‌شده باشند، ارزش آن در بازار خودروهای دست‌دوم به طور متوسط ۵۵۲ میلیون تومان تخمین زده می‌شود که بازهم از قیمت دنا پلاس اتوماتیک در سال قبل بیشتر است.

دنا پلاس اتوماتیک یکی از گرانقیمت‌ترین محصولات داخلی است و آن طرف می‌توانیم تیبا صندوقداری را که از خط تولید سایپا کنار رفته، جزو ارزان‌ترین گزینه‌ها بدانیم. خریداری را تصور کنید که تیرماه پارسال از بازار آزاد خودرو تیبا صندوقدار را با قیمت ۲۰۱ میلیون تومان تحویل گرفته است. الان تیبا صندوقدار صفرکیلومتر حدود ۳۴۰ میلیون تومان ارزش دارد، ولی تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱ با فرض ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد و شرایط فنی و بدنه سالم ۳۱۱ میلیون تومان ارزش دارد. به‌این ترتیب همان خریدار بعد یک سال سواری با تیبا صندوقدار می‌تواند آن را با حاشیه سود ۵۲ درصدی رد کند.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ در یکی از آگهی‌های سایت دیوار ۴۷۰ میلیون تومان اعلام شده است. رقم پیشنهادی فروشنده بابت مدلی که در این یک سال ۱۰ هزار کیلومتر راه رفته در بازه منصفانه‌ای قرار می‌گیرد. چون قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ با همین میزان کارکرد بین ۴۴۲ تا ۴۷۴ میلیون است، اما جالب است بدانید خرید ۲۰۶ تیپ ۲ پارسال همین موقع حدود ۳۰۲ میلیون تومان هزینه داشته و الان بعد یک سال سواری می‌شود آن را ۵۵ درصد بیشتر از چیزی که پارسال قیمت داشته، برای فروش گذاشت.

قیمت سمند EF۷ دوگانه‌سوز تیرماه پارسال ۴۱۹ میلیون تومان بود و الان خرید سمند EF۷ دوگانه‌سوز ۵۸۰ میلیون تومان آب می‌خورد. در بازار مدل‌های دست‌دوم سمند EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۱ را که ۱۰ هزار کیلومتر راه رفته، ۵۳۷ میلیون تومان می‌فروشند. کسی که پارسال سمند EF۷ دوگانه‌سوز صفرکیلومتر خریده و الان برای آن دنبال مشتری می‌گردد، می‌تواند روی سود ۲۸ درصدی آن حساب کند.


بیشتر بخوانید: قیمت روز خودرو ۲۱ تیر ۱۴۰۲


کوییک دنده‌ای ارزان‌ترین سواری فعلی در خط تولید خودروساز‌های ایرانی است که سایپا بابت آن ۱۹۳ میلیون دریافت می‌کند. قیمت کوییک دنده‌ای صفرکیلومتر در بازار آزاد درحال حاضر به ۳۴۰ میلیون تومان رسیده و نسبت به پارسال که ۲۱۱ میلیون تومان بود، ۱۲۹ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. البته کوییک دنده‌ای کارکرده مدل ۱۴۰۱ تقریبا ۳۱۶ میلیون تومان ارزش دارد و اینطوری کسی که پارسال کوییک دنده‌ای خریده و الان می‌خواهد از شر آن خلاص شود، امکان رسیدن به سود ۵۰ درصدی را دارد.

پراید صفرکیلومتر در بازار کمیاب شده و الان معدود مدل‌های آن را در سایت‌هایی مثل دیوار به‌طور میانگین ۳۲۰ میلیون آگهی می‌کنند. یک سال قبل خرید پراید صفرکیلومتر ۱۸۵ میلیون تومان هزینه داشت و کسی که پارسال پراید صفرکیلومتر خریده، الان می‌تواند آن را به‌طور متوسط ۲۹۳ میلیون بفروشد. اگر کاپوت این پراید رنگ شده باشد، قیمت آن به ۲۷۹ میلیون تومان می‌رسد و اگر همزمان با کاپوت، صندوق و چهارتا در پراید هم رنگ شده باشند، قیمت آن به ۲۰۵ میلیون تومان می‌رسد که بازهم از قیمت پراید صفرکیلومتر در تیر‌ماه پارسال بیشتر است.

قیمت ساینا دنده‌ای دست‌دوم با فرض شرایط فنی و بدنه سالم و کارکرد ۱۰ هزار کیلومتری ۳۲۵ میلیون تومان است. یعنی ۱۱۳ میلیون بیشتر از قیمت ساینا دنده‌ای صفر کیلومتر در تیرماه پارسال. قیمت رانا پلاس دست‌دوم مدل ۱۴۰۱ با همین شرایطی که گفتیم درمقایسه با رانا پلاس صفرکیلومتری که پارسال در بازار معامله می‌شده، ۵۲ درصد افزایش پیدا کرده و این عدد برای شاهین G که گران‌ترین سواری سایپا در کارخانه و بازار است، به ۴۸ درصد می‌رسد.

افزایش قیمت خودرو‌های کارکرده در عرض یک سال

خودرو

قیمت صفرکیلومتر در سال 1401

قیمت کارکرده در سال 1402

میزان افزایش قیمت

دنا پلاس اتوماتیک

507 میلیون

756 میلیون

50 درصد

رانا پلاس

300 میلیون

457 میلیون

52 درصد

پژو 206 تیپ 2

302 میلیون

471 میلیون

55 درصد

سمند EF7 دوگانه‌سوز

419 میلیون

537 میلیون

28 درصد

تیبا صندوقدار

201 میلیون

311 میلیون

54 درصد

ساینا دنده‌ای

212 میلیون

325 میلیون

53 درصد

کوییک دنده‌ای

211 میلیون

316 میلیون

49 درصد

شاهین

370 میلیون

548 میلیون

48 درصد

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان