تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد:

علی شریفی زارچی کیست؟

فعالیت های علی شریفی زارچی در زمان جنبش زن، زندگی، آزادی را باید نقطه عطف حضور او در فضای دانشگاهی و مجازی دانست.

علی شریفی زارچی کیست؟

رویداد۲۴ سعید شمس: علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه در چهارم شهریور از دانشگاه شریف اخراج شد. او دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف و دکتری بیوانفورماتیک از دانشگاه تهران است و دوره‌های پژوهشی و پسادکتری را در آلمان و آمریکا پشت سر گذاشته است. زارچی از سال ۱۳۹۵ به عنوان عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار شده بود. شریفی دوره‌های پژوهشی و پسادکتری را در Max Planck Institute آلمان و Colorado State University آمریکا پشت سر گذاشته‌است. با این حال می‌توان فعالیت هایش در زمان جنبش زن، زندگی، آزادی را نقطه عطف حضور او در فضای دانشگاهی و مجازی دانست. شریفی زاچی دقایقی بعد از ابلاغ حکم اخراج در توئیتر نوشت. «استناد مدیریت دانشگاه آن است که به رغم مکاتبه در خرداد و آذر ۱۴۰۰ و شهریور ۱۴۰۱، هیچ اقدامی برای تمدید قرارداد خود انجام نداده‌ام. تاریخ ثبت درخواست‌های ترفیع و تبدیل وضعیت را ببینید تا متوجه شوید چطور حقیقت فدای سیاست می‌شود. جزییات بیشتر را به همکارانم در شریف خواهم نوشت.» تا مشخص شود، بهانه اخراج کنندگان منطبق با واقعیت نیست.

شریفی زارچی و اعتراضات ۱۴۰۱

اعتراض‌های ۱۴۰۱ اقشار مختلف جامعه را به واکنش وا داشت که در این میان، اهالی دانشگاه و به ویژه دانشجویان دانشگاه شریف در اعتراضات با مردم همراهی کردند.

شریفی زارچی هم بنا را بر همراهی با دانشجویان معترض گذاشت که این اخراج را می‌توان به رویداد‌های پاییز سال گذشته ربط داد. شریفی زارچی در واکنش به مرگ مهسا امینی توئیت زده بود که «داغدار مهسا امینی هستم. هفته اول دانشگاه سیاه پوش خواهم شد»

او همچنین بعد از اینکه در توئیتر خبر اخراجش را داده بود، گفت: «سیصد گل سرخ، یک گل نصرانی/ ما را از سر بریده می‌ترسانی/ ما گر ز سر بریده می‌ترسیدیم/ در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم»

شریفی زارچی و شب تلخ شریف

یکشنبه شب مهر ماه ۱۴۰۱ را می‌توان تلخ‌ترین شب دانشگاه شریف بدانیم. شبی که دانشجویان این دانشگاه ممتاز با برخورد شدید مواجه شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.در همان شب تعداد قابل توجهی از دانشجویان این دانشگاه بازداشت شدند. در لحظاتی که دانشجویان از لحن تند وزیر علوم عصبانی شدند، علی شریفی زارچی هم اجازه می‌گیرد تا صحبت کند و با تشویق دانشجویان حاضر همراه می‌شود. ابتدا دکتر شریفی زارچی سخنی می‌گوید و تازه وزیر علوم متوجه می‌شود که ایشان، همان استاد شریف است که در توییتر، از طریق همراهی با جامعه، استقبال خوبی را جلب کرده است. در این‌جا وزیر علوم با لحنی زشت و ناشایست، شروع به تخریب مستقیم دکتر شریفی زارچی می‌کند و ایشان را بی‌وجدان، بی‌اخلاق، خیانت‌گر، بازی‌کننده با احساسات جوانان و منحرف‌کننده دانشجویان از صراط مستقیم خطاب می‌کند. جمعیت حاضر، اما به حرف‌های وزیر علوم، واکنش جدی نشان می‌دهند و با حمایت صریح و بلند از دکتر شریفی زارچی، به وزیر علوم می‌فهمانند که اتفاقاً ایشان، کاملاً خلاف آن‌چه هستند که آقای وزیر می‌پندارد.»

علی شریفی زارچی کیست؟

شریفی زارچی به بازداشت و اذیت و آزار دانشجویان شریف با این نوشته در توئیتر که «تا آخرین نفر از دانشجویان آزاد و از آنها دلجویی نشود، هیچ کلاسی برگزار نخواهم کرد.»


بیشتر بخوانید: مریم میرزاخانی که بود؟


شریفی زارچی و رسانه‌های اصولگرا

شریفی زارچی از آن دست اساتیدی بود که مواضع خود با صراحت بیان می‌کرد و همین امر موجب شد تا برخی رسانه‌های دست راستی به او حمله کنند. سایت اصولگرای الف در اقدامی عجیب نوشت: «او از همه چیز و هر کس می‌نوشت؛ از وقایع خیابانی، ریشه‌های اتفاقات رخ‌داده، حجاب و حتی مسمومیت دانش‌آموزان و شبهه‌افکنی پیرامون آن که اساساٌ ربطی به تخصص و جایگاه او نداشت. اما او باید می‌گفت و می‌نوشت و نقطه ثقل اظهارات او حمله به ساختار سیاسی کشور بود.» 

توضیح دانشگاه شریف درباره اخراج جنجالی

دانشگاه شریف به دلیل کنارگذاشتن یکی از اساتید برجسته خود در مظان اتهام قرار دارد. بر همین اساس مسئولان این دانشگاه توضیحاتی درباره تصمیم شان دادند. بیانیه دانشگاه شریف درباره علی شریفی زارچی به شرح زیر است: «اساتیدی که به‌صورت پیمانی همکاری‌شان با دانشگاه شروع می‌شود تا مدت ۵ سال فرصت دارند که برای تبدیل وضعیت استخدامی خود از پیمانی به رسمی آزمایشی اقدام کنند و پس از این مهلت، عضو هیئت علمی باید درخواست تمدید عضویت پیمانی بدهد که تحت شرایطی قابل پذیرش خواهد بود.»

مهلت پنج ساله قرارداد پیمانی دکتر شریفی‌زارچی به‌عنوان استادیار پیمانی دانشگاه، بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید که از ۹ ماه پیش از آن، دانشگاه در فواصل مختلف، سه مرتبه با ارسال نامه‌هایی از ایشان دعوت کرد که درخواست تمدید عضویت پیمانی خود را به همراه مستندات فعالیت‌های علمی ارائه کند که متاسفانه علی‌رغم این درخواست‌ها و پی گیری‌های شفاهی مکرر، اقدامی از سوی ایشان صورت نگرفت.

در نهایت هیئت اجرایی جذب دانشگاه متشکل از آقایان سعید سهراب‌پور، محمدرضا عارف، اعظم ایرجی‌زاد، حمیدرضا ربیعی، آریا الستی، محمود سعادت، محمدجعفر عبدخدایی، محمود بهمن‌آبادی، ابراهیم سوزنچی به‌عنوان اعضای حقیقی، و آقایان جلیلی و حجت‌الاسلام طباطبایی به‌عنوان اعضای حقوقی هفته گذشته رأی به پایان همکاری ایشان دادند.

شریفی زارچی و مدرک تقلبی بذرپاش

پدیده مدارک تقلبی در بین مسئولان مقوله‌ای است که حتی موجب برکناری وزیر کشور دولت نهم (علی کردان) توسط مجلس هشتم شد. در همین راستا وقتی مدرک مهرداد بذرپاش هم شائبه برانگیز شد، شریفی زارچی با سند و مدرک از دزدی ادبی این مسئول رده بالا پرده برداشت. شریفی زارچی در این باره نوشته است که «امروز در خبر‌ها آمده بود که یک حساب توییتر موارد گسترده‌ای از دزدی ادبی (Plagiarism) را در پایان‌نامه مهرداد بذرپاش گزارش کرده است. به عنوان یک پژوهشگر که در کنار سایر پژوهشگران کشور، حفظ و صیانت از اعتبار علمی کشور را وظیفه خود می‌داند و همچنین به عنوان یک عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف که نام آقای بذرپاش بدان گره خورده است(با وجود آن که پایان‌نامه مذکور در دانشگاه دیگری نوشته شده)، وظیفه خود دانستم که این موضوع را بررسی کنم. متن پیوست، پایان‌نامه آقای مهرداد بذرپاش، نگارش شده در دیماه ۱۳۹۴ است که اینجانب از سایت ایرانداک دریافت کردم. کافی است در آن ثبت‌نام کنید و نام مهرداد بذرپاش را جستجو کنید تا کل پایان‌نامه را دریافت کنید.»

واکنش به جذب غیرقانونی هیئت علمی همسوی دولت

شریفی زارچی از جمله اساتیدی بود که درباره جذب هیات علمی نزدیک به دولت نیز اظهار نظر کرده است. او در توییتی نوشت: «در گروه های دانشگاهی سندی منتشر شد که نشان می‌دهد، دولت رییسی مخفیانه فرایند جذب ۵ هزار عضو هیئت علمی همسو را سهمیه ای و فوری و البته خارج از چارچوب علمی موجود در دانشگاه ها آغاز کرده. این فاجعه یعنی مثلاً تزریق صد نفر به هر دانشگاه علوم پزشکی. سکوت جامعه علمی خیانت به ایران است»

شریفی زارچی و مسممویت دختران دبیرستانی

مسمومیت سریالی دختران دبیرستانی در اسفند ماه سال گذشته همه را به شدت نگران کرده بود. با این حال مسئولان و در راس آن‌ها وزیر کشور سعی داشتند شرایط را آرام نشان بدهند که علی شریفی زارچی در واکنش به لاپوشانی‌ها نوشت: «بیش از ۹۰ روز از اولین حمله جنایتکارانه به مدارس دخترانه می‌گذرد، فقط امروز چندین مدرسه در چند شهر مورد حمله با گاز‌های سمی قرار گرفته‌اند و شما می‌گویید حتی سرنخ هم ندارید؟ کلمه‌ای برای شدت خشمم پیدا نمی‌کنم.» البته همانطور که انتظار می‌رفت، گروهی بر او تاختند و شریفی را با همراهی با دشمن متهم کردند. مثلاً علی علیزاده که آن روز‌ها به دلیل پیش بینی غلط از شرایط اقتصادی از دنیای سیاست کناره گیری نکرده بود، در واکنش به شریفی گفت: «تو المپیادی بودی، تو ریاضی خوانده‌ای، تو در دانشگاه شریف تدریس می‌کنی، بگذارید مؤدبانه بگویم، خاک بر سر شما که ذهنت این‌قدر غیر علمی است! که حتی از یک جست‌وجوی ساده انگلیسی عاجز بودی که بفهمی این پدیده، پدیده حمله با گاز‌های سمی نبوده است؛ و شرم بر تو که با قدرت اصلاح‌طلبان به یک شخصیت توئیتری برجسته شدی.»

همچنین شریفی زارچی نوشت: «روزنامه جوان مسمومیت دانش‌آموزان را تماماً توهم و هیستری جمعی می‌داند» که این روزنامه این پاسخ را به او داد: «علی شریفی زارچی در توییتی از روزنامه جوان خواسته به‌خاطر یکی از مطالبی که درباره او نوشته عذرخواهی کند اما در این توییت دو خطی دو دروغ گفته و باید دید حاضر است برای دروغ‌هایش عذرخواهی کند یا نه!»

شریفی و خبرنگاران

خبرنگاران زیادی تحت تاثیر رویداد ۱۴۰۱ زندانی شده و با مشکلات زیادی مواجه شدند. علی شریغی زارچی در روز خبرنگار با توئیتی به شرایط خبرنگاران واکنش نشان داد. توئیت او درباره خبرنگاران به این شرح است: «ایران ۱۷ مرداد را روز خبرنگار نامگذاری کرده است. ادای احترام می‌کنم، به خبرنگارانی که اجازه ندارند، کار خود را انجام بدهند و امنیت خود را در خطر می‌بینند. بار دیگر از جمهوری اسلامی می‌خواهیم، تا آنهایی که خودسرانه بازداشت شده‌اند را آزاد کنند، از جمله خبرنگارها»

هر چه هست در حالی که جامعه دانشگاهی به حضور اساتیدی، چون شریفی زارچی نیاز دارد، آیا این اخراج را باید پایانی بر استادی شریفی زارچی قلمداد کرد؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار مهم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
8
38
تا مردم شهرهای بزرگ میلیونی وارد کف خیابان نشوند، حکومت تا اخراج آخرين استادان که هیچ تا درب خانه مردم هم سنگر خواهد ساخت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
5
42
واقعا جای تاسفه مطمئنا این چنین اساتید برجسته ای به جایی خواهند رفت که قدر علم و دانش را بدانند نه در جاییکه فقط به دنبال پخمگان و پخمه پروریست
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
4
40
حاکمیت به یه عده مسخ شده بله قربان گوی ولگرد نیاز داره نه استاد برجسته و البته معترض
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
6
39
استادی توانمند و واقعا شریف!!!!! لعنت و ننگ بر کوته فکران قدرت و ثروت طلب.
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
بله واقعا شما حق دارید،جناب استاد واقعا انسانی توانمند از لحاظ علمی و انسانی شریف و حقگو می‌باشند...
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
3
23
افسوس و صد افسوس . فرد توانمندی مانند ایشان می بایست وزیر علوم می شد .
حسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
12
1
حالا ادم میفهمه دکتر هم بیشرف میتونه بشه
بهار ستان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
0
2
سلام
چرا نظرات همه رو نمی دارید ؟؟؟؟!
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
2
پیشرفت در کشور بر اساس درجه علمی و لیاقت واستعداد نیست.براساس فضولی چاپلوسی ارتقا میگیرند باید یک فکر اساسی بشه و این دانشگاههای ازاد پیام نور و....جمع بشه و مدارک اونها باطل.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان