تاریخ انتشار: ۲۰:۱۲ - ۰۵ مهر ۱۴۰۲

سلیمی نماینده مجلس: خودروسازی داخلی حیاط خلوت دولت‌هاست/ ۴ دهه حمایت از خودروی بی‌کیفیت کافی نیست؟

نماینده سمیرم گفت: اراده مجلس، هم واردات خودرو‌های نو و هم کارکرده بود، ولی خروجی کار نشان از ایجاد رضایت مردم ندارد.

واردات خودرو

رویداد۲۴ محمد آیتی: اصغر سلیمی نماینده سمیرم در مجلس با انتقاد از صنعت و بازار خودروی داخلی، با کیان آنلاین گفتگو کرده است که در ادامه می‌توانید مهمترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* وضعیت صنعت و بازار خودرو در کشور ما به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و قصه پرغصه‌ای است. هم در مجلس دهم و هم در مجلس یازدهم، نمایندگان موضوع واردات خودرو را مطرح کردند و با فراز و نشیب‌هایی که شاهد آن بودیم، بالاخره در مجلس یازدهم، به تصویب نهایی رسید.

* در حال حاضر، کاری که توسط دولت صورت می‌گیرد با تصویبی که در مجلس انجام شده، مغایر است. ما نمایندگان به طور رسمی گزارشی نداریم و نمی‌دانیم، اساساً خودرو وارد کشور شده و اگر این کار صورت گرفته در چه میزان بوده است و اصلاً آیین‌نامه‌های دولت کار را به کدام سمت برده است؟

* اراده مجلس، هم واردات خودرو‌های نو و هم کارکرده بود، ولی خروجی کار نشان از ایجاد رضایت مردم ندارد. شاید تنظیم آیین‌نامه دولت به گونه‌ای است که قرار است این کار انجام نشود.

* وزیر صمت قبلی می‌گفت ما افزایش قابل ملاحظه خودرو توسط ایران خودرو و سایپا نسبت به گذشته داریم، حال باید پس از مدت‌ها پرسید اگر واقعاً این کار را کرده‌اید، افزایش کیفیت هم داشته‌اید؟ به طور مثال پژو پارس که در ۱۰، ۱۵ سال گذشته تولید می‌شد با تولیدات امروز، زمین تا آسمان تفاوت دارد. در دنیا، روز به روز به کیفیت و افزایش آپشن‌های خودرو‌ها می‌افزایند، اما در ایران روز به روز، خودرو‌ها بی‌کیفیت‌تر و قیمت‌ها بالاتر می‌روند.

* در کشور‌های پیشرفته، وقتی خودرویی خواهان زیادی پیدا می‌کند، کیفیت را افزایش می‌دهند و قیمت را پایین می‌آورند، اما در ایران برعکس این موضوع عمل می‌شود.

* از آن‌جایی که صنعت خودرو در ایران انحصاری است و رقابتی نیست، کیفیت پایین و قیمت بالا می‌رود، یعنی هر چه مردم خواهان پراید باشند، کیفیت پراید به نسبت تولیدات دهه‌های گذشته، کاهش و قیمت آن، سرسام‌آورتر می‌شود.

* اگر دولت به صورت دستوری از دو خودروساز بخواهد افزایش قیمت ندهند، آن‌ها به خاطر اینکه خود را بالانس کنند، از کیفیت خودرو کم می‌کنند تا جبران آن موضوع شود.

* با این روند، آینده روشنی را نمی‌توانیم برای صنعت و بازار خودروی خودمان متصور شویم. هم مجلس و هم دولت، شعار نظم و نسق دادن به صنعت و بازار خودرو را سر دادند، از طرفی مردم هم انتظار دارند و حق این نیست که این رویه‌ها غلط همچنان ادامه پیدا کند.

* سالانه حدود ۳۰ هزار نفر، بابت تصادفات کشته می‌شوند. واقعاً ارزش دارد که جان انسان‌ها قربانی تولید خودرو‌های بی‌کیفیت شود؟ از طرفی، آمار مصدومان به این واسطه هم بالاست که این هم جای نگرانی دارد.

* تا کی قرار است از خودروسازان داخلی حمایت شود؟ آیا چهار دهه حمایت کافی نبود؟ بعید می‌دانم در کشور‌های پیشرفته این حمایت‌ها بیشتر از پنج سال باشد.

* برخی به اسم حمایت از تولید داخلی، پشت صنعت خودروسازی قایم شدند. تعارض منافع در این رابطه مشهود است و از سوی دیگر، دو خودروساز داخلی، سال‌هاست حیاط خلوت دولت‌ها بوده و هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان