تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۱۸ مهر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اسرائیل در غزه کاری کرد که ظرفیت‌های تحملی به حد اشباع برسد/ سیاست‌های نتانیاهو باعث شد رویکرد تدافعی حماس تهاجمی شود

سیدجلال ساداتیان تحلیلگر مسائل بین‌الملل می‌گوید: اسرائیل در منطقه غزه آنقدر جنایت کرد و همه را هم مورد تهاجم و ترور قرار داد یا دستگیر کرد تا همه ظرفیت‌های تحملی به حد اشباع برسد و به این ترتیب کاری کرد که باعث شد حماس از ایده دفاعی، شکل تهاجمی به خود بگیرد.

سیدجلال ساداتیان

رویداد۲۴ سعید شمس: سیدجلال ساداتیان سفیر سابق ایران در انگلستان و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با رویداد۲۴ به تشریح ماهیت تشکیل حماس و اهداف این گروه پرداخته و نشان داده چگونه از فاز دفاعی به فاز حمله تغییر استراتژی داده است. بخش‌های مهم سخنان ساداتیان را در ادامه بخوانید می‌آید:

*‌‌ اگر به سابقه تشکیل اسرائیل نگاه کنیم، می‌بینیم که به محض اینکه جای پای‌شان سفت شد، همه را قلع و قمع کرده و جنایت صبرا و شتیلا و ... را رقم زدند. جنایات اسرائیل باعث شد جریان‌هایی شکل بگیرد تا برابر اجحاف‌ و جنایت‌های اسرائیلی‌ها مقاومت کنند که از جمله آن‌ها گروه حماس است که بیشترین مقاومت‌ها را برابر صهیونیسم داشتند و همچنان دارند.

*‌ حماس، اسرائیل را کشوری می‌داند که با اقدام‌های تروریستی و دزدیدن شخصیت‌ها و... جنایت می‌کند و به حرف هیچ کشوری گوش نمی‌دهد. در ۱۲ سال اخیر زمانی که بنیامین نتانیاهو قدرت را به دست آورد، به روندی که قرار گذاشته بود دو کشور را به رسمیت بشناسند، بی‌توجه بود. قرار بر این بود که اسرائیل در بخشی از سرزمین‌هایی که باید در اختیار فلسطینی‌ها قرار بگیرد، شهرک‌سازی‌ها را متوقف کند اما نتانیاهو نه تنها اصرار به ادامه شهرک‌سازی داشت، بلکه عده‌ای تحت عنوان تندرو‌های صهیونیست را روانه این شهر‌ک‌ها کرد و همزمان تحرکات ایذایی را هم ادامه داد. در چنین شرایطی مجموعه نیرو‌ها به خصوص در نوار غزه فعالیت‌های زیرزمینی انجام دادند که اسرائیل همه آنها را هم مورد تهاجم قرار داد و برخی از آن‌ها را ترور و دستگیر کرد تا همه ظرفیت‌های تحملی به حد اشباع برسد.


بیشتر بخوانید:

تاریخ تشکیل اسرائیل/ یهودیان چگونه از سراسر جهان به «ارض موعود» مهاجرت کردند؟

چگونگی شکل‌گیری اسرائیل؛ از تاسیس تا اشغال فلسطین

کشتار فلسطینیان در صبرا و شتیلا بـه دست فالانژهای لبنان

جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل


*‌ حماس از ناحیه ایران حمایت و کمک‌هایی دریافت کرده است و این مسئله‌ای نیست ایران آن را پنهان کند. «اسماعیل هنیه» هم با صراحت اعلام کرده از حمایت کامل جمهوری اسلامی برخوردار هستند یا «سیدحسن نصرالله» بار‌ها درباره همراهی نظام سیاسی ایران صحبت کرده است اما اینکه آیا ایران تصمیم‌گیر جنگ است، مسئله‌ای دیگر است که باید بررسی شود.

*‌ گفتمانی که اکنون رخ داده، این است که جمهوری اسلامی در جنگ فعلی تصمیم‌گیر اصلی است، مثلا در برنامه‌ای در شبکه CNN این تحلیل طرح شد که «برای خنثی‌سازی حماس باید سراغ ایران رفت» که خب این با واقعیت همخوانی ندارد. همانطور که سخنگوی کاخ وزارت خارجه آمریکا اشاره‌اش این بود که هیچ نشانه‌ای از دخالت ایران در اتفاق این روز‌ها نمی‌بینیم.

*‌ حماس در این چند سال رویکرد تهاجمی به نمایش نگذاشته است و به طور مرتب درگیر جنگ و گریز دفاعی بودند؛ البته جنگی که این روز‌ها شدت گرفته است، شامل حرکتی تهاجمی می‌شود اما به صورت کلی حماس را باید سازمان یا جنبشی بدانیم که بر اساس مقاومت شکل گرفته است که عده‌ای در این مجموعه رهبر هستند و بدنه‌ای در اختیارشان است که بیشتر به عنوان حرکت‌های چریکی مقابل تهاجمات اسرائیل واکنش نشان بدهند.

*‌ اقدامات حماس تا الان تدافعی بوده و آنها نقش مدافع را بازی می‌کردند اما حرکت اخیرشان تهاجمی بود و دیدید که با گلایدر و موتورسیکلت از قسمت شمال اراضی اشغالی، میانی و همچنین از قسمت جنوب به شهرک‌های صهیونیست‌نشین وارد شدند و تعدادی را اسیر گرفتند و طبق آخرین آمار حدود ۳۰۰ نفر هم کشته شده‌اند. این یعنی اقدام اخیر حماس، حرکت از اقدام دفاعی به سمت اقدام تهاجمی بود تا ابتکار عمل را برای اخراج اسرائیل به دست بگیرند.

*‌ حماس گروهی است که از توده‌های مردمی شکل گرفته‌ای است که به نوعی می‌توان آن‌ها را هیات حاکمه نوارغزه به حساب بیاورید. همچنین قرار بر این بوده است که نوار غزه و قسمت ساحل غربی رود اردن دولت فلسطین را تشکیل بدهند، اما اسرائیل و به خصوص شخص بنیامین نتانیاهو خلف وعده کرده است و آنقدر ترور و جنایت کرده تا حماس تصمیم به واکنش تهاجمی بگیرد.

*‌ برخی با توجه به اقدامات حماس، به آنها لقب تروریست داده‌اند که دربارهاین  اتهام باید اذعان داشت اسرائیل در حالی گروهی را که بنای مقاومت دارد، تروریست می‌خواند که آن‌ها در سرزمین خودشان از منطقه، سرزمین و خانواده‌هایشان دفاع می‌کردند. غرب هم بی‌توجه به جنایت و زورگویی اسرائیل اصرار دارد حماس را گروهی تروریست به دنیا معرفی کند! انگار نه انگار که فلسطینی‌ها هم حقوق بشر دارند. اما لابی صهیونیست در آمریکا و کشور‌های اروپایی موجب شده آن‌ها با بی‌توجهی به بدرفتاری‌های اسرائیل، حماس را گروهی خطرناک بشناسانند؛ این در حالی است که حماس ریشه در مقاومت دارد و در حال دفاع از خود است و نمی‌توان آن را تروریست خواند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
2
1
نتانیاهو هم در داخل وهم در خارج فقط کشت و کشت وـــ
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
0
3
برو عمو جان کمى تاريخ بى طرف رو مطالعه کن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان