تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۳

کیست بارتولین چیست؟

کیست بارتولین یک نوع اختلال در دستگاه تناسلی زنان است. اگر لوله‌ها و مجاری این غده‌ها بسته شوند، مایع تولید شده در غده بارتولین به صورت کیست باقی می‌ماند و عارضه کیست بارتولین ایجاد می‌شود. درمان کیست بارتولین در صورت بودن در اندازه کوچک، نسبتاً آسانتر است، اما در برخی موارد ممکن است برای فرد مشکل‌آفرین باشد.

کیست بارتولین چیست؟

رویداد۲۴ مهسا زرگری: کیست بارتولین یک نوع اختلال در دستگاه تناسلی زنان است. غده‌های بارتولین در دو طرف واژن قرار دارند و مسئول حفظ رطوبت واژن هستند. این غده‌ها به صورت کوچکی با اندازه تقریباً یک نخود تشکیل شده‌اند و دارای مایعی هستند که از طریق مجاری خود وارد واژن می‌شود. اگر لوله‌ها و مجاری این غده‌ها بسته شوند، مایع تولید شده در غده بارتولین به صورت کیست باقی می‌ماند و عارضه کیست بارتولین ایجاد می‌شود.

موقعیت کیست بارتولین

کیست غده بارتولین در ناحیه دهانه واژن زنان شکل می‌گیرد و به صورت غده‌ای حاوی مایع است. اگر مایع موجود در غده تخلیه نشود، می‌تواند منجر به تورم مهبل شود. در برخی موارد، این بیماری بدون درد رخ می‌دهد و فرد مبتلا ممکن است آن را تشخیص ندهد. اما خوشبختانه، بر اساس تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، اکثر موارد کیست بارتولین قابل درمان هستند و به طور عمومی خطرناک نیستند.

درمان کیست بارتولین در صورت بودن در اندازه کوچک، نسبتاً آسانتر است، اما در برخی موارد ممکن است برای فرد مشکل‌آفرین باشد. به همین دلیل، در صورت ابتلا به این بیماری، بهتر است به سرعت اقدام به درمان کنید و در صورت نیاز، از مشاوره پزشکی کمک بگیرید.

علت ایجاد کیست غده بارتولین در زنان چیست؟

دلیل دقیق بروز کیست بارتولین و بسته شدن مجاری آن تاکنون مشخص نشده است، اما بر اساس نظریه‌های پزشکان، عواملی مانند عفونت‌های متکرر در واژن، ترشحات غلیظ و تورم می‌توانند باعث بسته شدن مجاری غده بارتولین شده و به شکل کیست ظاهر شوند. بر اساس آمارها، حدود 2 نفر از هر 10 زن به این بیماری مستعد هستند. ابتلا به کیست بارتولین بیشتر در سنین 20 تا 30 سالگی رخ می‌دهد. هر چه سن بانوان بیشتر باشد، احتمال ابتلا به این بیماری کمتر می‌شود.


بیشتر بخوانید: کیست هموراژیک چیست؟


برقراری رابطه جنسی می‌تواند اندازه کیست را بزرگتر کند؛ زیرا در این زمان تولید مایع در ناحیه غدد بارتولین بیشتر می‌شود. همچنین، احتمال انتقال عفونت در حین رابطه جنسی نیز بسیار بالاست. پزشکان برای پیشگیری از این مشکل، توصیه می‌کنند که زوجین در هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنند.

تشخیص کیست واژن در زنان

روش‌های تشخیص این بیماری در زنان بدون وجود علائم ظاهری بستگی به تشخیص پزشک متخصص زنان و زایمان دارد. پزشک متخصص می‌تواند برای تشخیص این بیماری از آزمایشات ویژه‌ای استفاده کند. یکی از این آزمایش‌ها، نمونه‌برداری از ترشحات واژنی است. پس از انجام این آزمایش، پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما عفونت دارید یا خیر. در افراد زیر ۴۰ سال، پزشک ممکن است برداشت بافت نیز انجام دهد.

عوارض کیست بارتولین چیست؟

یکی از عوارض اصلی این بیماری، آبسه است که زمانی رخ می‌دهد که کیست عفونی شود. در بیشتر موارد، کیست بارتولین به راحتی قابل درمان است، اما اگر درمان صورت نگیرد، خطر آبسه افزایش می‌یابد. علائم ظاهری این بیماری نیز در ادامه توضیح داده شده است.

علائم ظاهری کیست بارتولین

در برخی موارد، تشکیل کیست بارتولین در ناحیه تناسلی زنان بدون هیچ گونه علائم ظاهری و درد رخ می‌دهد. اما اگر این بیماری در فردی رشد کند و عفونت آن افزایش یابد، فرد درد شدیدی تجربه خواهد کرد. رشد بیماری همراه با عفونت را آبسه می‌نامند. در هنگام راه رفتن یا در هنگام رابطه جنسی، درد بیشتری احساس می‌شود. در صورتی که شدیداً درد را در ناحیه تناسلی خود در طی رابطه جنسی تجربه کرده‌اید، توصیه می‌شود که درمان را به سرعت در نظر بگیرید.

علاوه بر مواردی که گفته شده، علائم دیگری نیز برای این بیماری وجود دارد که عبارتند از:

  • احساس تورم در هنگام لمس واژن
  • قرمزی ناحیه تناسلی زن
  • احساس درد در هنگام راه رفتن
  • احساس درد در حین رابطه جنسی
  • تشدید تدریجی درد در هنگام راه رفتن و نشستن (فرد مبتلا به کیست بارتولن در هنگام راه رفتن و نشستن برای مدت زمان طولانی، درد شدیدی را در واژن احساس می‌کند).
  • تب و لرزش (در صورتی که کیست با عفونت همراه باشد، ممکن است فرد علائم تب و لرزش را در بدن خود تجربه کند).

در صورتی که هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید تا به طور سریع تحت درمان قرار گیرید.

آیا کیست بارتولین قابل درمان کامل است؟

کیست بارتولین به طور کلی قابل درمان است و خطر جدی ندارد. درمان کامل کیست بارتولین در زنان زیر ۴۰ سال امکان پذیر است و می‌تواند در بیمارستان توسط پزشکان متخصص انجام شود. درمان این بیماری به دو روش آنتی‌بیوتیک و جراحی انجام می‌شود. برای کیست بارتولینی که با علائم خاصی همراه نیست، نیاز به درمان خاصی نیست. اما در صورت ظهور علائمی که ذکر شده است، توصیه می‌شود تا زودتر به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب را دریافت کنید.

کیست بارتولین چیست؟

روشهای مختلفی برای درمان کیست بارتولین وجود دارد. این درمان‌ها به میزان و شدت عفونت کیست بستگی دارند. در ادامه، انواع درمان برای این بیماری ذکر شده است.

درمان کیست بارتولین با استفاده از حمام سیتز

استحمام در وان آب گرم به عنوان یکی از روش‌های درمانی برای کیست بارتولین در زنان استفاده می‌شود. این عمل باید به مدت حداقل یک هفته و به صورت مداوم انجام شود. نشستن در آب گرم باعث تخلیه و تسهیل در آب‌گیری کیست می‌شود.

جراحی برای درمان کیست بارتولین:

اگر کیست بارتولین بزرگ و با استفاده از حمام سیتز تخلیه نشود، پزشک ممکن است تصمیم به جراحی بگیرد. جراحی کیست بارتولین ممکن است با بیهوشی یا بی حسی محلی انجام شود. در این جراحی، پزشک یک برش کوچک در محل کیست ایجاد می‌کند تا کیست خالی شود. سپس یک لوله کاتتر در محل برش قرار داده می‌شود. این لوله به مدت شش هفته در بدن بیمار باقی می‌ماند تا تخلیه کامل کیست انجام شود.

جراحی کیست بارتولین وابسته به شدت و اندازه بیماری است و پزشک شما بر اساس شرایط شما تصمیم خواهد گرفت که کدام روش درمانی مناسب است. همچنین، ممکن است پزشک شما روش درمانی دیگری را پیشنهاد کند که بهترین نتیجه را برای شما به دنبال دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره درمان کیست بارتولین،آیا کیست بارتولین قابل درمان کامل است؟

کیست بارتولین در افراد مجرد و دختران ۲۰ سال رایج‌تر است ولی جای نگرانی نیست. این بیماری خطر زیادی نداشته و به راحتی قابل درمان است. درمان قطعی کیست بارتولین در زنان زیر ۴۰ سال در بیمارستان و توسط پزشکان متخصص امکان پذیر است. گاهی این درمان با آنتی‌بیوتیک و گاهی با جراحی انجام می‌پذیرد. می‌توانید با مشاهده فیلم تخلیه کیست بارتولین از جزئیات بیشتر درمان این بیماری آگاه شوید.

روش‌های مناسب برای پیشگیری از کیست بارتولن

بانوان می‌توانند برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری راهکارهایی را انجام دهند. در ادامه، چند مورد از این راهکارها ذکر شده است:

  • استفاده از کاندوم: بر اساس تحقیقات انجام شده، بیش از ۵۰ درصد انتقال عفونت هنگام برقراری رابطه جنسی رخ می‌دهد. بنابراین، استفاده از کاندوم به عنوان یک روش پیشگیری موثر توصیه می‌شود.
  • مراجعه به متخصصین زنان: زنان باید توصیه شود که به صورت منظم، حداقل یک بار در چند ماه، جهت بررسی و اطلاع از سلامتی خود و چکاپ به متخصصین زنان مراجعه کنند. در صورت وجود هرگونه مشکل، پزشک می‌تواند تشخیص دهد و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.
  • رعایت بهداشت فردی: رعایت بهداشت شخصی در طول روز نیز از راه‌های موثر برای پیشگیری است. این شامل شستشوی مرتب دست‌ها، استفاده از محافظت‌کننده‌ها مانند دستکش و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده می‌شود.

کیست بارتولن و بارداری

نشانه‌های کیست بارتولن برای زنان باردار نیز مانند افراد معمولی است. این نشانه‌ها شامل تورم، درد، تب و لرز، درد در هنگام راه رفتن و علایم دیگری است که در بالا ذکر شده است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که احتمال ابتلا به کیست بارتولن در زنان باردار بیشتر است. به همین دلیل، روش‌های پیشگیری در این دوره باید با حساسیت بیشتری انجام شوند.

درمان کیست بارتولن در دوران بارداری

درمان کیست بارتولن در دوران بارداری به شدت و اندازه آن بستگی دارد. اگر اندازه کیست به حدی نباشد که نیاز به جراحی داشته باشد، پزشک ممکن است درمان را به بعد از زایمان موکول کند. اما اگر کیست بزرگ بوده و به همراه درد شدید همراه باشد، درمان فوری لازم است. در بعضی موارد، وجود کیست بارتولن در دوران بارداری ممکن است خطرناک باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان