تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۳

رژیم غذایی ADHD برای کودکان

زندگی با اختلال کم توجهی- بیش فعالی می‌تواند برای هر فردی چالش برانگیز باشد، اما کودکان مبتلا به ADHD ممکن است دوران سختی داشته باشند. کودکان هنوز خیلی از مهارت‌های زندگی را یاد نگرفته اند، چه رسد به اینکه توانایی کار در چالش‌های رایج ADHD را داشته باشند. در چنین شرایطی والدین می‌توانند رژیم غذایی مناسب برای کودکان‌ای دی اچ دی را دنبال کنند. در این مطلب بیاموزید که رژیم ADHD چیست و آیا می‌تواند به کودکان کمک کند یا خیر.

رژیم غذایی ADHD برای کودکان

رویداد۲۴ سیما صابری: هیچ رژیم غذایی‌ای دی اچ دی خاصی وجود ندارد. در عوض، راه‌های مختلفی برای تغییر رژیم غذایی کودک برای مدیریت بهتر علائم این بیماری وجود دارد. در ادامه سه مورد کلی آورده شده است که همه آن‌ها را می‌توان به صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده کرد.

اهمیت مصرف مواد مغذی بالا برای کودکان ای دی اچ دی

علائم‌ای دی اچ دی در کودکانی که سطوح پایین مواد مغذی مانند منیزیم و ویتامین D دارند، مرتبط است؛ بنابراین والیدن باید نظارت کنند که کودکان بتوانند تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت کنند. در مجموع تغذیه خوب برای سلامتی کودکان حیاتی است. بنابراین، اطمینان از اینکه کودک غذا‌های غنی از مواد مغذی می‌خورد، بسیار مفید است.

غذا‌هایی که باید در رژیم ADHD برای کودکان گنجانده شود

اعتقاد بر این است که گروه‌های غذایی زیر برای کودکان مبتلا به‌ای دی اچ دی بسیار مفید هستند. قبل از افزودن این غذا‌ها به رژیم غذایی کودک، مهم است که مطمئن شوید کودک نسبت به این مواد آلرژی یا حساسیت نداشته باشد.

پروتئین برای کودکان‌ای دی اچ دی

پروتئین یک درشت مغذی مهم برای کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیش فعالی است. خوردن پروتئین بدن کودک را قادر می‌سازد تا انتقال دهنده‌های عصبی (پیام رسان‌های شیمیایی در مغز) مورد نیاز برای تمرکز، توجه و آرامش را بسازد. پروتئین آب پنیر یکی از انواع پروتئین است که ثابت شده است به کاهش علائم‌ای دی اچ دی کمک می‌کند. از آنجایی که پروتئین آب پنیر از شیر گاو گرفته می‌شود، ممکن است با علف کش‌ها یا آفت کش‌ها آلوده باشد. به همین دلیل، بهتر است به دنبال محصولات ارگانیک باشید. همچنین پروتئین‌های گیاهی گزینه دیگری هستند.

غذا‌های غنی از پروتئین شامل موارد زیر است:

تخم مرغ

ماهی

گوشت‌هایی مانند مرغ و گوشت گاو بدون چربی

آجیل

لوبیا

کربوهیدرات‌های پیچیده

کربوهیدرات‌ها می‌توانند با کمک به ترشح سروتونین به مغز بر ADHD تأثیر مثبت بگذارند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که خلق و خو را تنظیم می‌کند. اگرچه همه کربوهیدرات‌ها به ترشح سروتونین کمک می‌کنند، اما کربوهیدرات‌های پیچیده بهترین انتخاب هستند. کربوهیدرات‌های پر از فیبر هستند، زیرا در حالت طبیعی (یا نزدیک به طبیعی) خود باقی مانده اند. فیبر بیشتر، هضم را کند می‌کند که به نوبه خود باعث کاهش ترشح سروتونین در سیستم می‌شود.


بیشتر بخوانید:

مشکلات خواب در کودکان مبتلا به ADHD

بیش فعالی در کودکان چیست؟


غذا‌های دارای کربوهیدرات پیچیده شامل موارد زیر است:

سبزیجات ریشه دار (به عنوان مثال، سیب زمینی شیرین و چغندر)

غلات کامل (مانند برنج قهوه‌ای و کینوا)

رژیم غذایی ADHD برای کودکان

اسید‌های چرب امگا ۳

اسید‌های چرب امگا ۳ برای سلامت مغز در همه افراد حیاتی است. با این حال، افراد مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیش فعالی، از جمله کودکان، تمایل به سطوح پایین تری در تغذیه خود دارند. افزایش این سطوح می‌تواند به بهبود علائم ADHD کمک کند.

غذا‌های سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ شامل زیر است:

ساردین

ماهی سالمون

ماهی خاردار

سخت پوستان (صدف، میگو)

غذا‌های گیاهی (دانه چیا، دانه کتان، گردو، و سویا)

غذا‌هایی که باید در رژیم غذایی اختلال کمبود توجه-بیش فعالی کودکان اجتناب کنید

همانطور که برخی از غذا‌ها می‌توانند به بهبود و کاهش علائم ADHD در کودکان کمک کنند، نشان داده شده است که برخی دیگر از غذا‌ها اثر معکوس دارند. این امر باعث می‌شود که اجتناب یا حداقل محدود کردن این غذا‌ها برای مدیریت ADHD مفید باشد.

کربوهیدرات‌های تصفیه شده یا ساده

کربوهیدرات‌های تصفیه شده، که به آن‌ها کربوهیدرات‌های ساده نیز گفته می‌شود، معمولا فرآوری شده اند و بنابراین نسبت به همتایان طبیعی خود، مواد مغذی کمتری دارند. این مواد غذایی اغلب ماده اصلی در میان وعده‌های بسته بندی شده برای بچه‌ها هستند، مانند چیپس، کراکر، و میان وعده‌های میوه. شکر، یک کربوهیدرات ساده است که ارتباط مثبتی با علائم‌ای دی اچ دی دارد. برخی از مطالعات حتی نشان می‌دهند که یکی از اثرات مصرف زیاد شکر تصفیه شده، افزایش خطر ابتلا به ADHD است.

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده دیگر، مانند آرد سفید، به بدن ما کمک می‌کنند تا سروتونین تولید کند، اما فاقد فیبر لازم برای آزادسازی آهسته و پیوسته آن است. درعوض، آن‌ها یک اثر ضربه‌ای و ناگهانی ایجاد می‌کنند - همچنین مشابه این تأثیر را روی قند خون دارند.

کافئین

کافئین در قهوه، چای، بسیاری از نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی زا یافت می‌شود. از آنجایی که می‌تواند تمرکز را در افرادی که ADHD ندارند افزایش دهد، ممکن است وسوسه انگیز باشد که به کودک مبتلا به ADHD نیز اجازه دهید تا آن را بنوشند. با این حال گزینه مناسبی برای کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه-بیش فعالی نیستند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف منظم سطوح بالای کافئین در طول زمان با تعداد بیشتری از علائم ADHD همراه است. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که یکی دیگر از پیامد‌های مصرف بیش از حد کافئین برای افراد مبتلا به ADHD، بهزیستی کمتر است. برای کودکان، مصرف بیش از حد کافئین نه تنها می‌تواند خطرناک باشد، بلکه حتی به طور بالقوه مضر است.

افزودنی‌های مواد غذایی

نشان داده شده است که رنگ‌های غذایی باعث ایجاد برخی از پیامد‌های دردسرساز در کودکان می‌شوند، مانند بدتر شدن علائم ADHD که هر دو رنگ قرمز و زرد روی برچسب مواد غذایی ممکن است اثرات مشکل‌ساز بر رفتار و عصب‌شناسی کودکان داشته باشند. آبی یکی دیگر از رنگ‌های خوراکی مصنوعی (ACF) است که می‌تواند اثرات نامطلوبی بر علائم ADHD در کودکان داشته باشد. یک بررسی نشان می‌دهد که سه دلیل بالقوه برای این امر این است که ACFs سطوح انتقال‌دهنده‌های عصبی را تغییر می‌دهند، به کمبود‌های تغذیه‌ای کمک می‌کنند و ممکن است واکنش‌های آلرژیک را تحریک کنند. از هر گونه مواد غذایی حاوی مواد افزودنی اجتناب کنید و تا حد امکان غذا‌های کامل را انتخاب کنید که حداقل مواد تشکیل دهنده مغذی دارند.

نکاتی درباره رژیم غذایی مناسب ADHD

تغییر کامل رژیم غذایی کودک ممکن است تجربه خوشایندی برای آن‌ها نباشد، حتی اگر به طور بالقوه می‌تواند‌ای دی اچ دی را بهبود بخشد. یکی از راه‌های لذت‌بخش‌تر کردن آن، ارائه غذا‌های سالم به آن‌ها است تا با رژیم جدید خود احساس تنبیه نکنند. توصیه می‌شود که از دو یا چند گروه غذایی در این میان‌وعده‌ها استفاده کنید. ماست یونانی با انواع توت‌ها میان‌وعده‌ای مغذی است که هم پروتئین و هم میوه را تامین می‌کند. هویج آغشته به هوموس گزینه دیگری است که سبزیجات و پروتئین را تامین می‌کند. راه‌های دیگر برای کمک به کودکان برای ایجاد عادات غذایی سالم عبارتند از:

کمتر روی محدود کردن برخی غذا‌ها تمرکز کنید و بیشتر روی انتخاب غذا‌هایی تمرکز کنید که باعث تغذیه و شادی می‌شوند.

هر روز صبح زمانی را برای صبحانه اختصاص دهید تا سطح انرژی بدن آن‌ها را تامین کند و خلق و خوی آن‌ها را تثبیت کند.

به کودک کمک کنید تا یاد بگیرد که چگونه نشانه‌های بدن خود را تشخیص دهد، مانند زمانی که به اندازه کافی غذا خورده است.

آن‌ها را تشویق کنید که بدنشان را هیدراته نگاه دارند، مثلا با دادن یک بطری آب که باعث می‌شود بیشتر بنوشند.

استقلال کودک را تقویت کنید و با کمک گرفتن از او در تهیه غذا، انتخاب غذا و خرید مواد غذایی، توانایی او را برای انتخاب غذای سالم تقویت کنید.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان