آیا خوردن گوشت خوک حرام است؟
رویداد۲۴ | مهسا زرگری: موضوع حرام بودن خوردن گوشت خوک یکی از مسائل مهم در دین اسلام است که تأثیرات عمیقی بر باورها و رفتارهای مسلمانان دارد. در قرآن کریم به صراحت چندین بار از حرام بودن این گوشت یاد شده و دلایل مختلفی برای این تحریم ارائه شده است. علاوه بر مبانی دینی، جنبههای پزشکی و بهداشتی نیز در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است. اما آیا خوردن گوشت خوک حرام است؟
این بحث نه تنها به جنبههای مذهبی محدود نمیشود، بلکه شامل تأثیرات فرهنگی و اجتماعی نیز میباشد. با توجه به اینکه اسلام به عنوان یک دین کامل، به همه جنبههای زندگی بشر ورود کرده است، بررسی دلایل حرام بودن گوشت خوک از منظر قرآن، روایات و علم پزشکی، میتواند به درک بهتر این موضوع کمک کند. در این مقاله، به بررسی این سوال خواهیم پرداخت که آیا واقعاً خوردن گوشت خوک حرام است و چه دلایلی پشت این تحریم نهفته است.
آیا خوردن گوشت خوک حرام است؟
اسلام، به عنوان کاملترین دین، در تمامی جنبههای زندگی انسان دخالت کرده و او را راهنمایی میکند. خداوند هر چیز پاک و سودمند را حلال و هر چیز خبیث و زیانآور را حرام اعلام کرده است. خوردن گوشت خوک در چهار آیه از قرآن کریم به صراحت تحریم شده است و مسلمانان همواره از آن پرهیز کردهاند. علاوه بر این، گوشت خوک مضرات زیادی برای سلامتی نیز دارد.
آیه هایی که در آنها حرام بودن گوشت خوک اعلام شده است:
بقره، آیه ۱۷۳: «إِنَّما حَرَّمَ عَلَیکمُ الْمَیتَه وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزیرِ»
خداوند تنها مردار، خون و گوشت خوک را بر شما حرام کرده است.
مائده، آیه ۳: «حُرِّمَتْ عَلَیکمُ الْمَیتَه وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزیرِ»
بر شما حرام شده است مردار، خون و گوشت خوک.
انعام، آیه ۱۴۵: «قُلْ لا أَجِدُ فی ما أُوحِی إِلَی مُحَرَّماً عَلی طاعِمٍ یطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ یکونَ مَیتَه أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزیرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ»
بگو: در آنچه به سوی من وحی شده، هیچ غذای حرامی نمییابم، جز اینکه مرداری باشد یا خون ریخته شده یا گوشت خوک، چرا که اینها پلیدند.
نحل، آیه ۱۱۵: «إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیکمُ الْمَیتَه وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزیرِ»
خداوند تنها مردار، خون و گوشت خوک و آنچه با نام غیر خدا سر بریدهاند، بر شما حرام کرده است.
دلیل حرام بودن گوشت خوک
خداوند در قرآن، به ویژه در سوره انعام آیه ۱۴۵، گوشت خوک را «رجس» مینامد. واژه «رجس» به معنای چیزی کثیف و ناخوشایند است. این ناخوشایندی میتواند عقلی، طبعی یا شرعی باشد. به عنوان مثال، شرابخواری از نظر عقل و شرع نامطلوب است، اما از نظر طبع ممکن است خوشایند باشد. در حالی که خوردن گوشت مردار از نظر عقل، شرع و طبع به طور همزمان نامطلوب است.
در سوره اعراف آیه ۱۵۷، خداوند میفرماید: «و برایشان [خوارکیهای] پاکیزه را حلال میشمارد و پلیدیها را بر آنان حرام میکند.» واژه «خبیث» نیز معنایی نزدیک به «رجس» دارد. به گفته آیتالله مکارم شیرازی، برخی پلیدیها ظاهری هستند، مانند مردار و خون که همگان از خوردن آنها کراهت دارند، و برخی دیگر باطنیاند، مانند قربانی برای بتها.
استفاده از گوشت خوک تنها در صورتی مجاز است که فرد ناچار باشد و گزینه دیگری برای خوردن وجود نداشته باشد، طبق آیه 145 سوره انعام.
علت حرام بودن گوشت خوک در روایات
در روایات و احادیثی از پیامبر(ص) و امامان، درباره حرام بودن گوشت خوک توضیحات فراوانی آمده است.
امام رضا علیهالسلام میفرماید:
«حَرَّمَ الْخِنْزِیرَ لِأَنَّهُ مُشَوَّهٌ جَعَلَهُ اللَّهُ تَعَالَی عِظَه لِلْخَلْقِ وَ عِبْرَه وَ تَخْوِیفاً وَ دَلِیلًا عَلَی مَا مُسِخَ عَلَی خِلْقَتِهِ وَ لِأَنَّ غِذَاءَهُ أَقْذَرُ الْأَقْذَارِ مَعَ عِلَلٍ کثِیرَه»
خداوند خوک را به دلیل زشتیاش حرام کرده است تا عبرتی برای مردم باشد و نشانهای از مسخ بر خلقتش.
امام صادق علیهالسلام نیز میفرماید:
«و أما لحم الخنزیر فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَک وَ تَعَالَی مَسَخَ قَوْماً فِی صُوَرٍ شَتَّی مِثْلِ الْخِنْزِیرِ وَ الْقِرْدِ وَ الدُّبِّ ثُمَّ نَهَی عَنْ أَکلِ الْمَثُلَه لِکیلَا ینْتَفَعَ بِهَا وَ لَا یسْتَخَفَّ بِعُقُوبَتِهِ»
بیشتر بخوانید:
حرمت گوشت خوک به این دلیل است که در گذشته، خداوند مردمی را به خاطر گناهانشان به صورت حیواناتی مانند خوک و میمون مسخ کرد و سپس خوردن گوشت این گونه حیوانات را تحریم نمود تا مردم از عواقب گناه آگاه شوند.
مضرات گوشت خوک برای بدن
خوردن گوشت خوک نه تنها از منظر قرآن و ائمه حرام است، بلکه از نظر پزشکی نیز مضراتی دارد:
چربی و کلسترول: گوشت خوک مشابه دیگر انواع گوشت قرمز، سرشار از کلسترول و چربیهای مضر LDL است.
بیماریهای مفصلی: میزان بالای چربی و اسید اوریک در این گوشت میتواند به بیماریهای تصلب شرایین و دردهای مفصلی منجر شود.
هضم دشوار: گوشت خوک بهسختی هضم میشود و میتواند موجب ناراحتیهای گوارشی شود.
بیماری هپاتیتE: افرادی که این گوشت را مصرف میکنند، در معرض خطر ابتلا به هپاتیت E، نوعی التهاب ویروسی کبد قرار دارند.
تأثیرات روحی: خوک حیوانی است که در امور جنسی بیتفاوت است و این ویژگیها میتواند بر روحیات فرد تأثیر بگذارد.
انگلها: در امعای خوک، انگلهایی مانند بالانتی دیوم وجود دارند که میتوانند موجب اسهال در انسان شوند.
یرقان عفونی: تنها منبع ابتلا به یرقان عفونی از نوع Romana، خوک است.
انتقال میکروب: خوک میتواند میکروب انتامیب هیستولتیک را منتقل کند که باعث اسهال آمیبی میشود.
بیماری شبه باد سرخ: بیماریای که به خوک و دیگر حیوانات مبتلا میشود و میتواند به انسان منتقل شود، با علائمی چون لکههای سرخ و سوزش شدید همراه است.
میکروبها: خوک گاهی مدفوع خود را میخورد و به همین دلیل میتواند ناقل انواع میکروبهای بیماریزا باشد.
کرمها: لارو کرم کدوی خوک میتواند باعث نارساییهای گوارشی شود.
تریشینوز: این کرم ریز که از طریق خوردن گوشت خوک خام یا نیمپز وارد بدن میشود، میتواند عوارض جدی مانند درد شدید عضلات و مشکلات تنفسی ایجاد کند.
آنجا که می فرماید:خوک زیرا شکافته سم است و شکاف تمام دارد لیکن نشخوار نمی کند این برای شما نجس است.(کتاب مقدس،سفر لاویان،باب یازدهم) در انجیل حضرت عیسی(علیه السلام)نیز گناهکاران به خوک تشبیه شده اند و در ضمن داستان ها خوک به عنوان مظهر شیطان معرفی شده است.
در برخی کشورها مثل برخی قسمت های روسیه در اثر شیوع بیماری های وابسته به خوک(کرم ترکین یا ترشین)مصرف گوشت آن را ممنوع اعلام کرده اند.
پس آن همه بگیر و ببند شریعت از کجا آمده ؟
إِنَّما حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَ ما أُهِلَّ بِهِ لِغَیْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ
همانا خداوند مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را که (هنگام ذبح) نام غیر خدا بر آن برده شده، حرام کرده است، (ولى) آن کس که ناچار شد (به خوردن اینها) در صورتى که زیاده طلبى نکند و از حدّ احتیاج نگذراند، گناهى بر او نیست، همانا خداوند بخشنده و مهربان است.
حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّیَةُ وَالنَّطِیحَةُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَکَّیْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ۚ ذَٰلِکُمْ فِسْقٌ ۗ.... فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ ۙ
برای شما مؤمنان گوشت مردار و خون و گوشت خوک و آن ذبیحهای که به نام غیر خدا کشتند و همچنین هر حیوانی که به خفه کردن یا به چوب زدن یا از بلندی افکندن یا به شاخ زدن به هم بمیرند و نیم خورده درندگان جز آن را که قبلاً تذکیه کرده باشید حرام است...
بزرگترین حراج سال خانومی برای مکملهای غذایی و دارویی ???
تبلیغ
بزرگترین حراج سال خانومی برای مکملهای غذایی و دارویی ???
خرید با تخفیف
yn-ad
نیز آن را که برای بتان میکشند و آن را که به تیرها قسمت میکنید، که این کار فسق است.... پس هر گاه کسی در ایام قحطی و سختی از روی اضطرار نه به قصد گناه از آنچه حرام شده مرتکب شود، خدا بخشنده و مهربان است
معنی کامل آیه
قُلْ لَا أَجِدُ فِی مَا أُوحِیَ إِلَیَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ یَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ یَکُونَ مَیْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِیرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحِیمٌ
بگو: در احکامی که به من وحی شده من چیزی را که برای خورندگان طعام حرام باشد نمییابم جز آنکه میته باشد یا خون ریخته (جهنده) یا گوشت خوک که پلید است و یا حیوانی که بدون ذکر نام خدا از روی فسق و نافرمانی ذبح کنند.
و (در همین ها که حرام شده) هرگاه کسی به خوردن آنها مضطر گردید صرف کند، در صورتی که از روی ستم و از راه تعدی (از فرمان خدا) نباشد، همانا خدای تو بسیار بخشنده و مهربان است
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ ۖ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ
خدا بر شما بندگان تنها مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را که به نام غیر خدا ذبح کنند حرام گردانید، و اگر کسی مضطر و ناچار شود بیآنکه قصد تجاوز (از اندازه) و تعدی (از حکم خدا) نماید (باز از همین حرامها به قدر ضرورت تناول کند) خدا البته بسیار آمرزنده و مهربان است.
یعنى فقط به همان مقدارى مصرف کند که خود را از مرگ برهاند، نه اینکه خواهان لذّت باشد.این اجازه به خاطر لطف و مهربانى خداوند است. در هر 4 آیه فوق موارد اضطراربه واضع اتصریح شده است. به این معنا که در حالت اضطرار استفاده از گوشت خوک اشکالی ندارد..
امام صادق علیه السلام فرمود: اگر انسان عمداً در حال اضطرار از خوردنىهاى ممنوع نخورد و بمیرد، کافر مرده است.
نیز آن را که برای بتان میکشند و آن را که به تیرها قسمت میکنید، که این کار فسق است.... پس هر گاه کسی در ایام قحطی و سختی از روی اضطرار نه به قصد گناه از آنچه حرام شده مرتکب شود، خدا بخشنده و مهربان است
معنی کامل آیه
و بترسند از گناهان و بدعت های شیطانی و شهوترانی و بی بند و باری که موجب این می شود که خدای تعالی صورت زیبای بشری را از ایشان گرفته و به صورت خوکشان کند و مسخ شوند.
مسخ شده های آخرالزمان فقیهان و عالمان آن ها هستند به خوک و بوزینه
و جهت دیگر حرمت گوشت خوک آن است که خوراکش پلیدترین پلیدیها و کثیف ترین کثافتها است با مفاسد و زیانهای بسیاری که در خون او است).
امام صادق (ع) : خداوند عده ای را بصورت های گوناگون مسخ کرد شبیه خوک ، بوزینه ، خرس و هرچه از مسوخات دیگر است و آنگاه از خوردن این نمونه ها نهی فرمود تا از این جور حیوانات بهره مند نگردند و عقوبت آنرا خوار و سبک نشمرند !
:زیرا گوشت خوک سبب بی غیرتی و بی تعصبی و فساد اخلاق می شود. و شراب را نیزحرام نمود ، زیرا شرابخواری موجب ارتعاش و لرزش بدن است و مروت و جوانمردی را از شخص زائل می کند و شخص مشروبخوار را به تمام امور زشت و قبیح از قبیل زنا با محارم و آدم کشی و هر فتنه ای می کشاند
راوی گوید از امام باقرالعلوم علیه السلام راجع به گوشت اسب و قاطر پرسیدم. امام علیع السلام فرمود: حلال است.
تهذيب الأحكام ج۹ ص۴۱
الإستبصار ج۴ ص۷۴
عوالي اللئالي ج۲ ص۳۲۳
الوافي ج۱۹ ص۳۱
خر و اسب برای خوردن نیست برای اسب سواری و استفاده در مزارع هست. مکروهم هست. حرام نیست .مثل گوشت گاو که کراهت داره و گوشتش سبب انگل و کرم های بزرگ معده و روده س
اما شیرش شفاس.
شیر الاغم فقط،برای درمان استفاده می شه. درمان نفس تنگی مزمن
اما هر انسان نجیب خون دل ها می خوره از بسیاری نانحیبان آخرالزمان.
امان از جهل و نفاق که فسادهای همه گیر آخرالزمانی قبل ظهور
شعور کی بهم می زنید. حالمون بهم می زنید. کلمات همه بار معنایی دارند بدونید چه واژه هایی رو کجا و برای که بکار می برید. اینا از مشتری مداری نیست اینا از نفهمی و بی حیایی خرد و باطن شماست.
جهت مشتری مداری همین که تخصص داشته باشید و خوش قول باشید و کارتون رو درست انجام بدید کافیه.نیاز به این جملات عاشقانه نیست.نیاز نیستم چشاتون رو توی صورت نامحرم بچرخونید و از روانشناسی غربی بهره بگیرید.
جااانم جااانم می کنید جونتون درآد اینا رو خرج محارمتون کنید. چقد نانجیبید. هر چند دوره دوره وارونه ی نفاق و بدعت و بی حیایی هست از بالا تا پایین ولی حالمون بهم می زنید.
مرتیکه رنگ می زنه برای تعمیرات اونقد گفت قربان شما ..بلد نیست حرف بزنه..می گه اگه وسایل آماده س میام پیش تون..نمیگه میام برای تعمیرات.
اونقد گفت قربانت و قربون شما که عقم گرفت.اینا واقعا آدم نیستن نرکبِ شیطان.
نانجیب می گه میام پیشتون..خر و الاغ بیشتر امثال شما مرتبه دارند.
اون سری رفتم فروشگاه فرهنگی چادر بخرم می گم آقا می گه جانم.. می گم ببخشید..می گه جانم..می گم این ساق دست قیمتش چنده..می گه جانم؟؟ می گم چادرم دارید میگه جانم چی گفتید..عق داشتم نی زدم...کل عمرم از محارمم اینقد جانم نشنیده بودم این بارو زن و بچه دار خجالت نمی کشید.آخرشم گفت قربان شما.
حضرت زهرا بزنه کمرت یه چادر اومدم بخرم..اونقد قربون صدقه کلامی رفت نفهم که داشتم میاوردم بالا مرتیکه نامحرم نمی دونه نجابت چیه با که چطور حرف برنه..کاش کمی از اسب یاد بگیرن خیلیا.
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است!
تا سر ما بر سر شانه تو؛ هر نفس ما به شکرانه تو!
هر خبری هست در خانه توست؛ عزیز الله..
آقام حسین حسین حسین..
قوم لوط و یزیدم از امثال اینا بهتر بودن و عقوبت شون کمتره.
حضرت فرمود: «حاجتت را (با انگشتت) بر روی زمین بنویس. همانا من بدحالى را آشکارا در تو میبینم!»
مرد بر زمین نوشت: «من فقیر و نیازمندم!» حضرت فرمود: «اى قنبر، دو جامه به او بپوشان!» و او شروع به سرودن نمود و میگفت:
«بر من حلّه هایى پوشانیدى که زیبایی هاى آن کهنه می شود، و من بر تو حلّه هایى از (جنس) ستایش خواهم پوشانید، (کهنه ناشدنى.)
اگر به ستایش نیکوى من دست یابى، به مَکرمتى دست یافته اى که چیزى را جانشین آن نخواهى کرد.
ثنا و ستایش، یاد صاحب آن را زنده نگاه می دارد، مانند باران که رطوبت و طراوت آن، دشت و کوهستان را زنده می کند.
این کار نیکى را که بدان دست یازیدى هیچ گاه فرومگذار، که هر بنده در مقابل آن چه کرده است پاداش می بیند.»
حضرت فرمودند:
«صد دینار طلا به او بدهید!» به ایشان عرض شد:
«یا على، او را توانگر ساختى!» فرمود من از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که میفرمود: «مردم را در جایگاهی مناسب شأنشان قرار دهید!» سپس امام فرمود: «همانا از مردمى در شگفتم که با پولِ خود بنده ها را می خرند، اما آزادها را با احسان خود نمیخرند!»
محمد بن علی بن بابویه، الأمالی( للصدوق)، النص، ص: 273
اگر یه وقت قصد کمک به سبک عباسی و علوی برام داشتید نه مثابه اهل ریا و فریب فعلی بی منت بهم کمک کنید هیچ توقعی ندارم فقط مآمن امن می خوام و آبرو و عفتم حفظ بشه..فقط نخواید کمک خواستنم رو به کلام بگم و غرورم بشکنه و مثل این مرد بنویسم جوری که پاک بشه بعد. به این سیاق
ماءُ وَجهِكَ جامِدٌ يُقْطِرُهُ السُّؤالُ، فَانظُرْ عِندَ مَن تُقطِرُهُ .
آبروى تو ، يخِ منجمد است و سؤال و خواهش ، آن را قطره قطره مى چكاند . پس ، بنگر كه آن را نزد که فرو مى چكانى .
رویداد نیوز آبرومو که یخ منجمد بود رو تقلیل دادم و نوشتم تنها در صورتی کمکم کنید که عزت نفسمو نشکنید. اگر بی هیچ منت و خدایی و بدون کوچک کردنم کمکم کنید اجرتان با خدا. وگرنه همه ی مطالبم فراموش کنید.و اشتباه بدونید.
یا حق/