تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
رییس اداره دامپزشکی ماکو:

6 میلیون تن فرآورده دامی از طریق مرز بازرگان ترانزیت شد

رییس اداره دامپزشکی ماکو گفت: امسال پس از بازدید و نظارت های بهداشتی در قرنطینه مرز بازرگان برای 6 میلیون تن انواع فرآورده های دامی مجوزهای ترانزیتی صادر شده است.
6 میلیون تن فرآورده دامی از طریق مرز بازرگان ترانزیت شد
رویداد۲۴ فاطمه آیرم روز جمعه افزود: این فرآورده‌های دامی پس از بازدیدهای بهداشتی به کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق، افغانستان، پاکستان و ازبکستان ترانزیت شد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در این نقطه مرزی به عنوان پل ترانزیتی کشورهای غربی و ممالک آسیایی نقش کلیدی را ایفا می کند و همچنان در تسهیل تجارت منطقه ای تاثیرگذار است.

وی اظهار داشت: در این مدت انواع از طریق قرنطینه مرز بازرگان فرآورده‌های دامی به میزان 6 میلیون و 338 هزار و 181 کیلوگرم از کشورهای اتریش، آلمان، اکراین، ترکیه، مصر، هلند، بلژیک، بلغارستان، ژاپن، ترکمنستان، چک، چین، فرانسه، لهستان و لیتوانی وارد کشور شده است.

'آیرم'، عمده ترین کالاهای وارداتی بر اساس اولویت از طریق بازرگان را تخم مرغ خوراکی، تخم مرغ نطفه دار، غذای حیوانات کوچک، غذای ماهی و داروهای دامی و فرآورده های بیولوژیک عنوان کرد.
وی همچنین بیان کرد: میزان صادرات فرآورده های دامی کشور از طریق مرز بازرگان نیز در این مدت 456 هزار کیلوگرم بوده است.

اگرچه نگرانی هایی از کاهش نقش ایران در ترانزیت کالا وجود دارد اما اتصال شبکه راه های کشور به مسیر حمل و نقل بین المللی با ایجاد 10 کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب به طول 21 هزار کیلومتر از مهمترین برنامه های وزارت راه و شهرسازی در طرح جامع حمل و نقل است.

مرز بازرگان که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می رود در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان غربی قرار دارد؛ این گمرک در سال 1305 شمسی راه اندازی شده و تنها مرز 24 ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان