تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۶ دی ۱۳۹۷

چرا حسین حسینی از تیم ملی خط خورد؟/ مقایسه عملکرد دروازه‌بان استقلال با سه دروازه‌بان تیم ملی

بررسی عملکرد حسین حسینی در مقایسه با هم‌پست‌هایش در تیم ملی نشان می‌دهد کنار گذاشته شدن او از این تیم غیرمنطقی نبوده است.
چرا حسین حسینی از تیم ملی خط خورد؟/ مقایسه عملکرد دروازه‌بان استقلال با سه دروازه‌بان تیم ملی
رویداد۲۴ خط خوردن حسین حسینی از لیست تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا مهم‌ترین خروجی این لیست نبود، اما اتفاق عجیبی به نظر می‌رسید. اعتقاد نداشتن کی‌روش به رکورددار کلین شیت لیگ برتر حتی برای نیمکت نشینی، برای وینفرد شفر هم جالب نبود. سرمربی آبی‌ها درباره دعوت نشدن حسینی گفت: «بابت خط خوردن حسینی خیلی ناراحتم. او دروازه‌بان بسیار خوبی است. چند هفته است با تیم ملی تمرین می‌کند و نمی‌دانم چرا باید از تیم ملی کنار رفته باشد. دلیلش را نمی‌دانم». اما بررسی عملکرد دروازه بان‌های دعوت شده به اردو پیش از جام ملت‌های آسیا، نشان می‌دهد دعوت نشدن حسین حسینی اصلا عجیب نیست.

علیرضا بیرانوند؛ سنگربان اصلی بدون هیچ تردیدی

نخستین جایگاه ترکیب اصلی و نخستین شماره پیراهن تیم ملی ایران بدون شک در اختیار بیرانوند است. دروازه بان اول پرسپولیس سال فوق العاده‌ای را پشت سرگذاشته است. او قهرمان لیگ برتر شد، پنالتی کریستیانو رونالدو را گرفت، در جام جهانی فوق العاده بود و با پرسپولیس ادامه داد تا هم‌چنان بهترین دروازه بان ایران در همه مسابقات باشد. او مجموعا در ۱۳۱ بازی در لیگ برتر حضور داشته که ۷۱ بازی را با کلین شیت به پایان برده است. در شرایطی که او در ۸۴ بازی نفت تهران تنها ۳۳ بازی را با دروازه بسته ترک کرده بود، در پرسپولیس ۵۴ رقابت از ۹۲ سنگربانی اش را با دروازه بسته تمام کرده است.

آمار علیرضا در تیم ملی فوق العاده است. او در ۲۵ بازی ملی‌اش، پانزده بازی را همراه کلین شیت تمام کرده است. یازده کلین شیت او مربوط به مسابقات انتخابی جام جهانی روسیه است و یکی از آن‌ها هم در مقابل مراکش در جام جهانی به دست آمد. او در ۱۰۶۲ دقیقه‌ای که درون دروازه ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی ایستاده بود، تنها دو گل دریافت کرد. او همین تعداد گل را در جام جهانی مقابل تیم‌های پرستاره پرتغال و اسپانیا دریافت کرده است.

در این میان باید به نمایش فوق العاده علیرضا در لیگ برتر هم اشاره کنیم. او از ابتدای فصل در یازده رقابت پرسپولیسی‌ها درون دروازه ایستاده است که هفت بازی را با دروازه بسته به پایان رسانده است. بیرانوند در این یازده بازی بیش از هزار دقیقه حضور ثابت داشته است تا تنها نکته منفی کارنامه اش دریافت چهار گل باشد. این عملکرد در نشان می‌دهد او در هر کدام از بازی‌هایی که گل خورده، تنها یک بار دروازه‌اش باز شده است.

دروازه بان ۱۹۴ سانتی‌متری پرسپولیس که پیشنهادات متعددی از باشگاه‌های خارجی دارد، دو میلیون یورو ارزش‌گذاری شده که بخش زیادی از آن به درخشش او در لیگ قهرمانان آسیا مربوط می‌شود.

امیر عابدزاده؛ غباری از ردپای پدر

سنگربان ۲۵ ساله ماریتیمو در فصل جاری جایگاه ثابت تری در ترکیب تیم پرتغالی پیدا کرد. اتفاقی که باعث شد کی‌روش برای نخستین بار او را برای یک رقابت جهانی به تیم ملی ایران دعوت کند. بررسی شرایط او در تیم پانزدهم سطح نخست لیگ پرتغال نشان می‌دهد او شانس زیادی برای دعوت شدن به تیم ملی داشته است.

امیر در چهارده بازی این فصل تیمش به میدان رفته است. سیزده بازی در لیگ پرتغال و یک بازی در مسابقات آلیانز کاپ که با کلین شیت او به همراه بود. در ۱۱۷۰ دقیقه ایستادگی عابدزاده دوم درون دروازه ماریتیمو، او شانزده گل دریافت کرده تا اندکی بیشتر از ۲۷۰ دقیقه دروازه اش را بسته نگه داشته باشد. او که مجموعا در ۲۹ بازی برای تیم پرتغالی ۲۹ گل دریافت کرده است، در آخرین حضورش در دروازه ماریتیمو مقابل سانتا کلارا تعداد مجموع کلین شیت هایش برای تیم پرتغالی را دو رقمی کرد.

دعوت عابدزاده به تیم ملی در شرایطی رقم می‌خورد که او تنها سه بازی ملی دارد. البته دو بازی ملی او مقابل ازبکستان با کلین شیت همراه بوده و تنها گل دریافتی‌اش در پیراهن تیم ملی مربوط به نخستین حضورش مقابل ونزوئلا باز می‌گردد. این دروازه بان ۱۸۶ سانتی متری یک میلیون یورو می‌ارزد، چیزی در حدود شصت درصد از این رقم به حضور تقریبا ثابت امیر در ترکیب تیم پرتغالی باز می‌گردد.

پیام نیازمند؛ ستاره‌ای که از اصفهان در آسمان امارات دیده می‌شود

واقعیت این است که نیازمند بیشتر از همه همکارانش در فصل جاری بازی کرده است. او در پانزده بازی لیگ برتر و سه بازی جام حذفی برای سپاهان به میدان رفته تا مجموعا بیش از ۱۷۰۰ دقیقه سنگربان شماره یک صدرنشین لیگ برتر باشد. نیازمند، اما آمار قابل قبولی در کلین شیت ندارد. او در ۷ رقابت فصل دروازه اش را بسته نگه داشته در شرایطی که در یازده بازی دیگر تنها ۱۴ شوت به سمت چارچوب او از خط دروازه گذشته است.

نیازمند در شرایطی در ۲۳ سالگی به تیم ملی دعوت شده که پیشتر هیچ سابقه‌ای در پیراهن سفید کشورش ندارد. تعداد بازی‌های او در تیم زیر بیست سال ایران هم به انگشتان یک دست نمی‌رسد، اما درخشش پیام در لیگ برتر و البته اردو قطر، باعث شد تا کارلوس کی‌روش آخرین سنگربانش را از سپاهان انتخاب کند. سال ۲۰۱۸ برای پیام فوق العاده بود، در شرایطی که او در پیکان ۷۵ هزار یورو ارزشگذاری شده بود، رایگان به سپاهان آمد تا در کمتر از یک سال افزایش بیش از ده برابری را در ارزش دست هایش پیدا کند. نیازمند حالا ۸۰۰ هزار یورو است.

حسین حسینی؛ چیزی در حدود فاجعه؟

سنگربان ۲۶ ساله استقلال اگر چه فصل گذشته فوق العاده بود، اما این فصل به یک نیمکت نشین تمام عیار تبدیل شده است. او تنها در چهار رقابت برای استقلال درون دروازه ایستاده که یکی از آن‌ها مربوط به جام حذفی است. جایی که سرمربی‌ها معمولا از دروازه بان‌های ذخیره استفاده می‌کنند.

او که فصل گذشته ۸۷۳ دقیقه گل نخورده بود، این فصل از روی نیمکت به رکورد ۱۵۰ کلین شیت مهدی رحمتی خیره شد. او در مجموع ۳۹۰ دقیقه حضورش در ترکیب استقلال ۴ گل خورد و تنها یک بار دروازه اش را بسته نگه داشت. سنگربان شیرازی استقلال که فصل گذشته تا رقم شگفت انگیز ۸۰۰ هزار یورو ارزشگذاری شده بود، حالا ششصد هزار یورو می‌ارزد.

دلیل نیمکت نشینی حسینی در استقلال مشخص نیست. اما عملکرد ضعیف او در استقلال و احتمالا در تمرینات تیم ملی در قطر، باعث شده تا رکورددار کلین شیت بالاترین سطح فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا حضور نداشته باشد. حسینی امیدوار بود جانشین رشید مظاهری شود. سنگربانی که در ذوب آهن اصلا خوب نماند و از تیم ملی خط خورد. اما سید حسین خودش درگیر روز‌های بدتری شد که در نهایت او را از تیم ملی کنار گذاشت. شاید خروج او از ترکیب استقلال، به بازگشتش به اوج کمک کند. نقطه اوج با نیمکت نشینی به دست نمی‌آید و دروازه بان سابق ملوان این را به خوبی می‌داند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان