تاریخ انتشار: ۰۶:۱۱ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

موافقان و مخالفان واردات خودروی خارجی دست دوم چه می‌گویند؟

واردات خودروی خارجی دست دوم، پیشنهاد جدیدی است که اخیرا مطرح شده است. این پیشنهاد دو گروه را در مقابل هم قرار داده است؛ آن‌ها که معتقدند خودروسازی کشور رانتی است و این صنعت باید از انحصار افراد خاص خارج شود و آن‌ها که مخالف واردات هستند و بر این نظر هستند که در شرایط فعلی واردات، تولید کننده داخلی را دچار زحمت می‌کند.

موافقان و مخالفان واردات خودروی خارجی دست دوم چه می‌گویند؟

رویداد۲۴ در میان اخبار گرانی خودرو، پیشنهاد چگونگی تنظیم بازار نه از سوی وزارت صنعت که از سوی یکی از مقام‌های وزارت خارجه مطرح شد؛ حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلستان پیشنهاد واردات خودرو‌های خارجی دست دوم را راهی برای تعادل بازار خودرو عنوان کرد. این پیشنهاد مخالفان و منتقدان زیادی داشت؛ از یک سو کسانی معتقد بودند این روش به عنوان راهی موقت کارآمد خواهد بود و کشور‌هایی مانند آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، ترکیه و هند از همین سیاست استفاده کرده‌اند.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو معتقد است اگر واردات خودرو‌های دست دوم به کشور صورت گیرد شاهد کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خودرو در بازار خواهیم بود. به اعتقاد او این اقدام می‌تواند خودرو را از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کند.

برخی نیز در مخالفت با آن اعلام کردند بدون در نظر گرفتن منبع ارزی، نمی‌توان پیشنهاد غیر کارشناسی داد. وزیر صنعت در واکنش به این طرح، درباره منابع ارزی آن اظهار تردید کرده بود. محمد حسین فرهنگی یکی از نمایندگان مجلس نیز گفته بود این طرح تنها برای اقشار با درآمد بالا مناسب است، زیرا با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور و قیمت بالای دلار و یورو، واردات خودروی خارجی بی‌ارزش هم به دلیل تعرفه بالای واردات، افزایش قیمت قابل توجهی پیدا کرده و از دسترس اقشار متوسط جامعه خارج می‌شود.

به طور کلی طرح واردات خودرو، دو گروه را در مقابل هم قرار داده است؛ آن‌ها که معتقدند خودروسازی کشور رانتی است و این صنعت باید از انحصار افراد خاص خارج شود و آن‌ها که مخالف واردات هستند و بر این نظر هستند که در شرایط فعلی واردات، تولید کننده داخلی را دچار زحمت می‌کند.

شرکت‌های خودروسازی که فروش آن‌ها با طرح واردات به خطر می‌افتد، قطعه در مقابل این طرح موضعی سخت گرفتند. شرکت سایپا به خودروسازی پاکستان استناد کرد و در گزارشی نوشت وزیر صنعت پاکستان گفت: واردات خودرو‌های دست دوم با عمر پنج سال موجب خالی ماندن ظرفیت‌های تولید در صنعت خودروی پاکستان شده و اشتغال ۲۰۰ هزار نفر در این کشور را به خطر انداخته است.
 
تولیدکنندگان قطعات نیز از جمله مشاغلی هستند که همچون خودروسازان، از مخالفان این طرح به شمار می‌آیند؛ آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور نیز به رویداد۲۴ گفته ما با کمبود شدید ارز در کشور مواجه هستیم و امکان نقل و انتقالات مالی وجود ندارد، ضمن اینکه در حال حاضر قیمت همه اقلام رشد کرده، اما درآمد افراد تغییر چندانی نکرده و توان خریدشان هم متناسب با افزایش قیمت‌ها بالا نرفته بنابراین دو راه حل وجود دارد؛ یا اینکه مواد اولیه ارزان شود یا سطح درآمد مردم افزایش داده شود.
 
به گزارش رویداد۲۴ منتقدان می‌گویند مشکل اصلی این طرح، فارغ از موضوع ارز، روند نامشخص قیمت‌گذاری است. به اعتقاد آنها هیچ شاخصی برای تعیین نرخ خودروهای وارداتی خارجی وجود ندارد بنابراین اجرای این طرح بدون در نظر گرفتن پیامد‌های آن، عقلانی نیست چراکه دست دلالان را برای سودجویی بیشتر باز خواهد کرد. این در حالی است که قیمت خودرو‌های داخلی نیز قاعده خاصی را رعایت نمی‌کند. تفاوت قیمت ۲۰ تا ۵۰ میلیونی خودرو از کارخانه تا بازار، اتفاق عجیبی است که تنها در بازار خودروی ایران اتفاق افتاده است و نمونه مشابهی در هیچ کجای جهان ندارد.
 
طرح واردات خودروی خارجی فعلا در حد یک پیشنهاد مطرح شده است؛ وزارت صنعت به عنوان متولی بازار خودرو، مخالف جدی آن است. با اینهمه قیمت خودرو آنقدر افزایش یافته و بازار خودرو آنقدر ملتهب است که در روزهای آینده احتمال تصویب هر طرحی وجود دارد. موافقان طرح، هنوز برای واردات موفق نشده‌اند اما یک مرحله نیز جلوتر رفته‌اند و علاوه بر واردات خودروی سواری، واردات ناوگان شهری دست دوم را نیز مطرح کرده‌اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
1
2
خب دولت یارانه دو ملیون سرمایه دارو قطع کنه بجاش ۵ سال به اون ۲۰۰هزار کارگر که بیکار میشن حقوق کامل بده تا اونایی که داره با خودروی داخلی پول به جیب میزنن سرجاشون خشکشون بزنه ...تا کی میخان خون ملتو بخورن این صنعت خودرو باید نابود بشه چون فقط رانت و فساد توش هست پراید ۵۰ جلل خالق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
حتی لازم نیست یارانه قطع بشه. دولت میتواند گمرکات را از صد درصد به 10 درصد کاهش دهد و آن ده درصد را به کارگران خودروسازی بدهد. تولید اتومبیل در ایران غیر بهینه است و باعث هزینه برای اقتصاد میشود. حتی اگر حقوق کارگران از جیب مردم داده شود در نهایت به نفع مردم خواهد بود.
سرابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
1
1
خب قطئه سازها و نولید کننده ها مسلما مخالفند زیرا رقیبی ندارند برای کیفینها و قیمنها و خودروهای 30 سال قبل رو به مردم نحمیل میکنند با کمی بزک و اسمی جدید و زمانیکه این طرحها رو میبینند یاد اشنقالزایی میفنند در حالیکه این هوچی گری فقط بخاطر اینه که رقیبی نداشنه باشند
خودروسازان به فکر خرید مردم نیسنند و خودروها رو جوری گران کردند هر کسی نوانایی خرید نداره ازون گذشنه ایمنی بسیار کم خودروها در جاده ها موجب مردن خیلیها میشه و صدمه های زیادی به زخمیها وارد میشه نحوه پیش فروش کردن خودرو هم بسیار حاشیه سازه و دلالها فقط با نفوذ چند خودرو خریده میفروشند وسود میکنند و نحوه برخورد اونها با این نحریمها کاملا سودجویانه بوده و به فکر مردم و کشور نبودند
خودروسازهای داخلی میدونیم نوانایی نولید کامل خودروها رو ندارند و بسیاری از قطئه ها وارد میشه الانم که نحریم شدند این قطئه های بد رو از چین وارد میکنند که مصرف کننده ها رو همش جلوی مکانیکیها اواره کرده ولی با زیر میزیهای کلان و شئار کارافرینی وارز اوری برای کشور انحصاری شدند و خون مردم رو به شیشه میکنند
راهکارخوبیه این کار خودروهای دس دوم اولا موجب میشه مردم خودروهایی بسیار با کیفینی سوار شوند با قیمنهای بسیار مناسب دوما نحریمهای خودروسازی از بین میره سوما خودروسازهای داخلی با انصاف زیادی درباره نحوه قیمنها و نولیدانخودشون رفنار میکنند و حس رقابنی ایجاد میشه و دسنهای دلالان بریده میشه نورم خودرو از بین میره سانحه دیده های جاده ها کم میشه
همون مقدار که هزینه برای خرید قطئه از کشور خارج میشه برای خرید ماشین خارج میشه و فرق زیادی نخواهد کرد
فقط باید در اجرایی شدن اینکار نگذاریم باندهایی شکل بگیره و انحصاری بشه و قیمنها منصفانه باشه جهانی و مدلهایی بیاد که با جقرافیای ایران سازگارنره
سوالی که میشه ارز از کجا بیا خب میشه پیش فروش کرد و نحویل چند زمان دیگه باشه
سرابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
1
1
طرح خوبیه خودروسازها کلی ارز برای خرید ورق و سایر لوازم خودرو از کشور خارج میکنند ارز 4200 میگیرند و خودرو رو با ارز ازاد میفروشند با نصب هالوژن و کمی طراحی داشبورد رو اینور اونور میکنه نرخ هوایی میزاره اونم ماشینهایی 30 و 35 سال قبل رو گمرکم باید حذف بشه نگران بیکارهای خودروسازی نباشید اولا نگران اونهایی که بخاطر این خودروهای قدیمی میمیرند باشید دوما اونقدر زیادم نباید باشند که بیکاری ایجاد بشه سوما زمانی بیمه بیکاری بگیرند کار مناسب پیدا کنند چهارما درصدی از دلاری که برای خرید ماشین میره یا حق گمرک به کارگران و مهندسانش حقوق بدهند در ضمن میشه با بخشی از بشکه های نفنی مبادله کرد هم ارز خارج نمیشه هم اینکه نحریم خودرویی دور زده میشه و دنبال کانال مالی هم نمیگردیم برای دادن دلار
بخاطر اینکه خودروی نو و مخصوصا کارکرده در کشورهای دیگه نرخ خیلی کمی دارند کشورهای دیگه ژاپن و کره و اروپا خیلی اسان این طرح مبادله رو قبول میکنند چون دیگه برای از رده خارج کردن اون خودروها کلی هزینه نمیکنند و هم بشکه های نفنی مورد نیازشونو بدون پرداخنن ارز وارد میکنند
اشخاصی بهانه میاورند که ارز نداریم
اگرهم شرایط مبادله انجام نشه میشه پیش فروش کرد و پول رو از مشنریها گرف و با وار کردن خودرو با اون پول خودرو را به مشنری نحویل داد فقط نباید بزاری باندهای انحصاری شکل بگیره برای وارد کردن خودروی کارکرده و با نرخ منصفانه و جهانی وارد بشه بدون گمرک و یا گمرک 5 درصدی که اونم برای حقوق کارکنان خودروسازی در نظر گرفنه بشه
خودروهایی وارد بشه با شرایط اقلیمی ایران سازگار باشه و مکانیکها برای نمیرشون با مشکل مواجه نشوند و لوازم یدکی اونها رو هم بشه وارد یا نولید کرد
بدیهیه خودروهای خارجی کارکرده هم مصرف بنزین بسیار کمی دارند و با صرفه جویی در مصرف بنزین میشه بنزین صادر هم کرد ایمنی هم بالا میره زخمیها و فونیها کم میشه خودروسازهای داخلی هم مجبور به فکر کردن به کیفینهای محصولهای خودشون میشوند و البنه نرخ ظالمانه خودشونو کم میکنند
باید ارگانهایی مثل مجلس و قوه قضائیه این طرح رو شخصا کننرل کنند و اول با کمی خودرو ازمایشی شرو کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
کاش تصمیم گیران کامنت شما رو میخوندند. شما همه مشکلات را لیست کردید و راه حل همه آنها را هم دادید. البته مشکل بیکار شدن مدیران نجومی بگیر را نتوانستید حل کنید. هر چه باشد این بیچاره ها هم باید یک جوری زندگیشون رو بگذرونن.
سرابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
جناب ناشناس شما لطف دارید به بنده حقیر فرمایش شما کاملا صحیح میباشد
موافق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
1
2
کاملا منطقی و عملی‌ست.. حالا اگر خودروهایی انتخاب بشه که پلت‌فرم‌شون با خودروهای داخلی مشابه باشه
(مث 207 فرانسه و 206 تیپ 5 ایران و ...) اینجوری قطعات‌شون (دسته‌موتور، جلوبندی، گیربکس، ...) با مشابه داخلی قابل جایگزینی هست و مشکل یدکی نخواهند داشت.
قطعه‌ساز داخلی تولیداتش رونق میگیره و قیمت‌ها هم کنترل میشه
نظرات شما
پیشخوان