تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

یارانه جدید قابل برداشت نیست!/ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: دولت ساز و کار پرداخت یارانه‌های جدید را مشخص نکرده است

دوشنبه شب همزمان با گفتگوی تلویزیونی ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور مبالغی تحت عنوان کمک معیشتی پیش از افزایش قیمت کالا‌های اساسی به حساب یارانه بگیر‌ها واریز شده، اما شواهد نشان می‌دهد امکان برداشت این کمک‌ها از حساب افراد وجود ندارد. از سوی دیگر سازوکار اعطای یارانه‌های جدید نیز مشخص نیست.

موجودی حساب

رویداد۲۴ ظاهرا کمک معیشتی ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار تومانی که شب گذشته به حساب یارانه‌بگیر‌ها واریز شده، یک سیاست موقتی است. کمک فوق برای دو ماه واریز شده تا زیرساخت‌های فنی برای کالابرگ الکترونیک آماده شود. البته همین میزان هم تا اطلاع ثانوی قابل برداشت نیست. بررسی‌های رویداد۲۴ نشان می‌دهد برای برخی یارانه‌بگیر‌ها علاوه بر پیامک واریز، پیامکی مبنی بر عدم توانایی برداشت این مبالغ از حساب ارسال شده است.

یارانه 300 هزار تومانی

یارانه 400 هزار تومانی


بیشتر بخوانید: کشور را با رشته معارف دانشگاه امام صادق نمی‌توان اداره کرد/ اقتصاد با شعار و مداحی درست نمی‌شود


شواهد نشان می‌دهد تیم تبلیغاتی دولت رئیسی شب گذشته عملکرد خوبی داشته و تنها با صرف هزینه پیامک تلاش کرده زهر افزایش شدید قیمت‌ها که در روز‌های آتی باید بیش از پیش منتظر آن باشیم را بگیرد. ابراهیم رئیسی در گفتگوی زنده تلویزیونی دوشنبه شب جزییات اجرای قانون حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ توسط دولت را توضیح داد.

او با اشاره به قانون مجلس مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: در قانون سال ۱۴۰۱ برای دولت ارز ترجیحی پیش‌بینی نشده، بلکه ارز نیمایی و ارز آزاد پیش‌بینی شده است. یعنی اگر قبلا اقلام اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شد از الان واردکننده باید ارز نیمایی بگیرد. ولی جبران این در قانون پیش‌بینی شده است.

رئیسی «شرایط اقتصادی جهانی و منطقه و قیمت (جهانی) کالا‌های اساسی» را یکی از دلایل حذف ارز ترجیحی خواند. او در پاسخ به این سوال که یارانه کالا‌های اساسی چه می‌شود؟ گفت: پیش از این یارانه به واردکننده پرداخت می‌شد که رانت و فساد و تبعیض ایجاد می‌کرد. الان این یارانه به آخر زنجیره یعنی مصرف‌کننده پرداخت می‌شود که خودش مدیریت کند.

رئیسی میزان یارانه نقدی را نتیجه مطالعات سازمان برنامه و بودجه بر سرانه مصرف افراد از این کالا‌های اساسی خواند و گفت: سه دهک اول ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم به بعد ۳۰۰ هزار تومان کمک معیشیتی دریافت می‌کنند و این شامل یارانه نان و دارو نیست. نان سنتی با قیمت قبل به دست مردم می‌رسد. یارانه دارو هم به بیمه‌ها داده می‌شود. در مورد بنزین هم هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت. او وعده داده که کالابرگ‌های الکترونیکی که قرار است صادر شوند برای افزایش قیمت اقلام متعدد کالای اساسی خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: ابهامات زیادی در ساز و کار یارانه‌های جدید وجود دارد

برای بررسی موضوع با غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم. او به رویداد۲۴ می‌گوید: روش دولت برای حذف ارز ترجیحی و اعطای یارانه جدید قانع کننده نیست زیرا ابهامات زیادی در ساز و کار دولت وجود دارد و شخصا از عملکرد دولت قانع نشدم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس موافق جراحی اقتصادی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، گفت:، اما مهم است بدانیم که چه ساز و کاری برای حذف آن در نظر گرفته شده است.

مرحبا با اشاره به اظهارات خاندوزی وزیر اقتصاد درباره تقسیم‌بندی پرداخت یارانه به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به ۳۰ درصد مردم، ۳۰۰ هزار تومان به ۶۰ درصد و عدم پرداخت یارانه به ۱۰ درصد باقیمانده، گفت: ما نمی‌دانیم بر اساس چه سازوکاری این درصد‌ها و مبالغ تعیین شده‌اند.

پرداخت یارانه نقدی موقتی است

این نماینده عضو کمیسیون اقتصادی تاکید کرد پرداخت یارانه نقدی موقت است و تا زمانی انجام می‌شود که کارت‌های اعتباری به دست مردم برسد و مردم مثل کارت سوخت بتوانند با این کالابرگ‌ها بر اساس نیاز از خرده فروشی‌ها خرید کنند.

مرحبا درباره اینکه آیا قرار است خرده‌فروشی‌های خاصی برای استفاده از این کالابرگ‌ها در نظر گرفته شود؟ گفته قرار نیست مثل دهه ۶۰ عامل توزیع معرفی کنیم و مردم صف بکشند و کالای اساسی خود را بگیرند. اگر این اتفاق بیافتد قابل توجیه نیست. نظر مجلس این است که هر کس بر مبنای اعتبار از هر خرده‌فروشی که دلش خواست خرید کند و خرده فروش مابه‌التفاوتش را از دولت بگیرد بدون اینکه بخواهد دنبال پس گرفتند پولش برود.

این نماینده مجلس به ابهامات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت در هر مرحله‌ای از اجرای این طرح اگر ایرادی پیش بیاید کل سیستم بهم می‌خورد. کمر مردم همین الان زیر گرانی شکسته است.

او درباره امکان ایجاد چنین زیرساختی گفت: از نظر تکنیکی امکان‌پذیر است. به هیچ وجه نباید عاملیت فروش ایجاد کنیم که برای مثال فقط حسن آقا روغن بیاورد و از ساعت ۴ صبح زنبیل بگذاریم که دو تا روغن و چهار تا پنیر بگیریم.

مرحبا در پاسخ به این سوال که آیا دولت هم نسبت به عاملیت فروش انحصاری چنین دیدگاهی دارد یا خیر،  گفت: ما توجیه نیستیم که بر چه اساسی می‌خواهند اقدام کنند. 

او در مورد وضعیت پناهجویان افغان گفت: کالا برگ به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و تنها برای اتباع جهوری اسلامی است؛ اما شاید برای اتباع بیگانه‌ای که با گذرنامه و ویزای معتبر وارد کشور شده‌اند راهکاری‌های وجود داشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
1
ببینید کی گفتم.بی سابقه ترین طوفان تورمی در راه است!!!!
Mahmoud
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
0
0
باسلام،
من بازنشسته تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی با حقوق حدود ۱۵ میلیون ماهانه هستم . مستاجر، دارای همسر و دو فرزند دانشجو بدون هیچ گونه درآمد دیگری که تماما در سایت یارانه ها ثبت و تایید شده است.
امروز ، ضمن اینکه هیچ واریزی اضافی نداشته ام، حتی یارانه قبلی هم ( ۴۵ هزارتومان ) نیز را واریز نکرده و قطع کردند.
درمراجعه به سایت پیغام میدهد که من در گروه بالای ۷۵ درصد درآمدی مردم با دریافتی بالای ۱۱ میلیون و لذا مشمول دریافت یارانه نمی‌باشم.
این امر بر خلاف ادعای مبنی بر پرداخت یارانه به نود درصد مردم و یا تا دهک نهم است و یا تعلق یارانه نان و دارو به همگان است.
تمامی مستندات جهت اطلاع رسانی قابل ارایه است.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان