تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

مثبت‌ گرایی چیست و چه اهمیتی دارد؟

روانشناسی مثبت گرا بر شادی انسان ها متمرکز است. روانشناسی مثبت گرا در واقع یاد گرفتن مهارت خوشبینی است.

مثبت‌ گراییرویداد۲۴ آیا واقعا خوشبینی ذاتی است یا فراگرفتنی؟ پاسخ به این پرسش را می توانید در پایان این مطالب به دست بیاورید.

تعریف روانشاسی مثبت گرا

 روان‌ شناسی مثبت‌ گرا مطالعه بر اندیشه‌ها ، افکار،  رفتار و عواطف انسان با تمرکز بر روی نقاط قوت به جای نقاط  ضعف است. درواقع روان‌شناسی مثبت‌گرا نیمه پر لیوان را نگاه می کند و از مخاطبشان نیز می خواهد همین نگرش را در پیش بگیرند.

درواقع روان‌ شناسی مثبت‌ گرا با بزرگ نمایی داشته ها ،سعی در ایجاد حس خوشبینی، خوشبختی و بی نیازی دارد.

اهداف روان‌ شناسی مثبت‌ گرا

پژوهش‌گران این حوزه اهداف روان‌ شناسی مثبت‌ گرا را رهایی از یاس و ناامیدی و پیشگیری از آسیب‌های روانی ناشی از زندگی عنوان می کنند.  به عبارت دیگر، روان‌ شناسی مثبت گرا می‌خواهد فوکوس زندگی را از روی رنج  و نقطه ضعف و کاستی بردارد وانسان ها را روی  نقاط قوت و مثبت  خویش متمرکز کند.

دریافت این نکته مهم است مه بدانید روان‌ شناسی مثبت‌ گرا  رنج‌های زندگی را انکار نمی کند بلکه درصدد نشان‌ دادن حکمت پشت رنج هاست.

فواید مثبت گرایی

فواید روان شناسی مثبت‌ گرا

 مهم‌ترین فایده روانشناسی مثبتگرا این است که مهارت تغییر دید را به ما یاد می دهد و همین موضوع  اصلی است که محور بسیاری از تکنیک ها، تمرین ها و حتی برنامه‌ها قرار میگیرد؛ چون یک تغییر کوچک در زاویه‌ی دید منجر به تغییر جدی در سلامتی و کیفیت زندگی  و حتی درمان بیماری هایی چون وسواس، اضطراب و افسردگی می شود.


بیشتربخوانید:مثبت‌ اندیشی سمی چیست و چگونه باید از آن دوری کرد؟


چگونه مثبت‌ گرا باشیم؟

آدمی  به صورت  ذاتی به‌دنبال مثبت‌ اندیشی و خوش‌بینی‌ است زیرا که امنیت خیالی در سایه خوشبینی فراهم است؛ بنابراین اینکه مثبت‌ اندیش باشیم، اصلا سخت نیست.

چرچیل می‌گوید: یک فرد بدبین، سختی و گرفتاری را در هر فرصتی می‌بیند؛ اما یک فرد خوش‌بین و مثبت‌ گرا فرصت را در هر سختی می‌بیند. مثبت‌ گرایان هم تجریخ های منفی و خاطرات تلخ دارند اما آن‌ها را گذرا  می‌دانند: " چون گذر کرد دولت شب های وصل/ بگذرد ایام هجران نیز هم.

مثبت گرایان مدام در فکر انداختن "طرحی نو " در زندگی اند، بنابراین امید به زندگی بیشتری دارند.

مثبت اندیشی و امید به زندگی

تاثیر مثبت‌ گرایی بر زندگی

مثبت اندیشی و خوش بینی به معنای ساده لوحی یا بی اعتنایی نسبت به بدی ها، نواقص، کژی‌ها و ناهنجاری‌ها نیست بلکه ایمان به خود است برای توانایی حل کردن همه این مشکلات. در اصل مثبت‌ گرایی زندگی را آسان‌تر می‌کند و با تغییر زاویه دید بر کیفیت زندگی تاثیر به‌سزایی می‌گذارد.

از آنجا که  افراد مثبت‌ گرا،ناراحتی و شکست را موقتی می‌بینند تلاش بیش‌تری می‌کنند و در نتیجه صبورترند و از عهده کار‌های مهم‌تر و دشوارتری برمی‌آیند.

افرادی که مثبت گرایی بیش‌تری دارند، مدیریت بهتری در درد، بهبود عملکرد ایمنی و قلبی عروقی و عملکرد بدنی بهتری دارند در نتیجه بیماری کم‌تر به سراغ آن‌ها می‌آید و جسم و روح سالم‌تری دارند. مثبت‌ گرایان نسبت به دیگران تن‌درست‌ترند.

مثبت‌ گرا‌ها در عشق هم  موفق‌ترند. فرد مثبت‌ گرا با نگرش مثبت همیشه نیمه پر لیوان را می‌بیند بنابراین بیش‌تر می‌تواند به فرد مقابل خود نزدیک شود و سخنانش را بشنود و بدون داوری به رابطه غنا بخشد.

مثبت اندیشی  تاب آوری را پرورش می دهد و  با پرورش احساسات مثبت، حتی در مواجهه با حوادث ناگوار، افراد می‌توانند با مدیریت سطح استرس، کاهش افسردگی و توسعه مهارت‌های مقابله، نتایج خوب زیادی را در کوتاه مدت و بلند مدت بدست آورند و به راحتی حالت درونی خود را از شرایط بیرونی جدا می‌کنند.

اثرات مثبت گرایی در زندگی

مثبت‌ گرایی را تمرین کنید

مثبت گرایی و خوشبینی آموختنی است و البته همان طور که گفتیم سخت هم نیست.این انتخاب شما است که فردی مثبت‌نگر یا منفی‌نگر باشید.

شرایط خودش را نشان می‌دهد. تصمیم با ماست که در برابر آن‌ها چه واکنشی نشان دهیم. تلاش کنید در هر تجربه‌ای به نکات مثبت دقت کنید و نکات منفی را هم با منطق ارزیابی کنید تا بتوانید با رضایت از نکات مثبت و منطق نکات منفی راه درست را در پیش گیرید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روانشناسی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
0
1
مهاجرت گرایی رو بچسب که خربزه آبِ
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان