تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱

اعتیاد به کار چیست و چه آثاری دارد؟

یکی از اختلالات روانی که شاید از نگاه بسیاری دور مانده باشد اعتیاد به کار است. کسانی‌که به این مورد معتادند مانند هر اختلال دیگر روانی توانایی توقف در رفتاری خاص را ندارند و در آن کار و فعالیت زیاده‌روی می‌کنند.

اعتیاد به کار

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از اختلالات روانی که شاید از نگاه بسیاری دور مانده باشد اعتیاد به کار است. کسانی‌که به این مورد معتادند مانند هر اختلال دیگر روانی توانایی توقف در رفتاری خاص را ندارند و در آن کار و فعالیت زیاده‌روی می‌کنند.

امروزه یکی از اعتیاد‌هایی که وجود دارد اعتیاد به شغل و کارکردن است. بسیاری در دنیای کنونی از این اختلال رنج می‌برند اختلالی که شاید حتی خودشان هم ندانند. کسانی‌که درگیر این اختلال می‌شوند بیش‌تر کسانی‌اند که کمال و آرمان‌گرا هستند و به‌دنبال به دست آوردن موقعیت و موفقیت فراتر از دیگران هستند و البته برخی هم برای فرار از مشکلات خانواده یا استرس‌های عاطفی به کار پناه می‌برند.

اعتیاد به کار و شغل

کسانی‌که به شغل و کار خود اعتیاد دارند درست مانند کسی هستند که به مواد مخدر اعتیاد دارد. این افراد هم هرگز نمی‌توانند شغل و کارکردن را رها کنند و به اندازه کار کنند. این افراد چنان در کارکردن غرقند که گاه حتی زادروز فرزندشان و یا قرار برای مهمانی را فراموش می‌کنند و اصلا توجهی به گذر زمان ندارند.

این افراد مانند معتادان به مواد مخدر از آثار منفی و مخرب کاری که انجام می‌دهند آگاهند و در برخی موارد خودشان هم آزار می‌بینند، اما نمی‌توانند دست از آن بکشند و خود و خانواده خود را نجات دهند چراکه خانواده این افراد هم بسیار از این کار ضربه می‌خورند. در خانواده افرادی که به این اختلال مبتلاست اولویت همواره کار است و نه چیز دیگر.

علائم اعتیاد به کار

اعتیاد به کار و تشخیص آن در روزگار و دنیای کنونی که سخت‌کوشی و کار زیاد یک مزیت محسوب می‌شود دشوار است، اما در این‌جا به برخی از نشانه‌های اعتیاد به کار اشاره می‌کنیم.

ساعات طولانی حتی زمانی که نیازی نیست، در دفتر مشغول کار باشید
خواب ناکافی برای انجام پروژه‌ها یا انجام وظایف اضافی
وسواس رسیدن به موفقیت کاری
داشتن ترس شدید از شکست در کار
پارانوئید بودن در عملکرد مرتبط با کار
از هم پاشیدن روابط شخصی به دلیل کار
داشتن نگرش دفاعی نسبت به دیگران در مورد کارشان
استفاده از کار به عنوان راهی برای دوری از روابط اجتماعی یا خصوصی
کار برای مقابله با احساس گناه یا افسردگی
کار برای جلوگیری از مقابله با چالش‌ها و بحران‌هایی مانند مرگ، طلاق یا مشکلات مالی

تشخیص اعتیاد به کار

شما برای این‌که متوجه شوید آیا به کارتان معتادید یا خیر می‌توانید از مقیاس برگن بهره ببرید.‌ای مقیاس به‌گونه‌ایست که از شما درباره اهمیت دیگر جنبه‌های زندگی‌تان می‌پرسد و می‌خواهد بداند شما چه زمانی و هر چند وقت یک بار به سراغ آن‌ها می‌روید.

مقیاس برگن هم‌چنین از شما می‌پرسد که تا چه اندازه می‌خواهید برای خود وقت آزاد دست و پا کنید تا به کار و فعالیتی جز شغلتان بپردازید.


بیشتر بخوانید: تمرین کاربردی برای تقویت اراده


این مقیاس می‌خواهد بداند آیا شما برای فرار از مشکلات خانوادگی و افسردگی خود را غرق در کار می‌کنید و آن‌قدر به کارکردن ادامه می‌دهید که صدای همه درمی‌آید و اعتراض می‌کنند؟

به گزارش رویداد۲۴ در این پرسش‌نامه هم‌چنین درباره استرس از شما پرسیده می‌شود که آیا در اوقات بیکاری دچار استرس شده‌اید. میزان اهمیت سرگرمی‌ها، فعالیت‌های سرگرم‌کننده و توجه به خود و تناسب اندام نسبت به کارتان از دیگر مسائلیست که مقیاس برگن به آن اهمیت می‌دهد.

تاثیر اعتیاد به کار بر سلامتی بدن

همان‌گونه‌که اشاره کردیم اعتیاد به کار نوعی اختلال روانیست و درست مانند هر بیماری دیگری اگر به آن توجه نشود روز به روز بدتر می‌شود. مانند خیلی از انواع اعتیاد، اعتیاد به کار تا زمانی که فرد به دنبال درمان نباشد، با گذشت زمان بدتر و وخیم‌تر می‌شود. اگر افراد بسیار بیش‌از توان خود کار کنند ممکن است «فرسودگی شغلی» را تجربه کنند. این یکی از تاثیرات رایج این اختلال است. فرسودگی شغلی می‌تواند منجر به ایجاد استرس شدید، روابط آسیب دیده و حتی سوء مصرف مواد شود.

کسی که به شغل و کار خود معتاد است کم‌کم همه اعم‌از خانواده و دوستان و نزدیکان خود را از دست می‌دهد چراکه برای همه مشهود است تنها چیزی که برای او اهمیت و اولویت دارد کارش است و نه هیچکس و چیز دیگر.

ازسوی دیگر کسانی‌که به کارشان معتادند استرس زیادی را تحمل می‌کنند و همین موضوع می‌تواند تن‌درستی آن‌ها را به خطر اندازد. کسی که بیش‌از اندازه کار می‌کند و استرس زیادی دارد سیستم ایمنی بدن خود را ضعیف و ضعیف‌تر می‌کند و این موضوع سبب می‌شود بدنش دربرابر بیماری‌های گوناگون آسیب‌پذیرتر باشد.

درمات اعتیاد به کار

خوشبختانه اعتیادداشتن به کار درمان‌شدنیست و فرد مبتلا می‌تواند خود را از آن رها کند. معمولا این افراد باید بتوانند تعادل را در زندگی خود به‌وجود آورند و روان‌شناس تلاش می‌کند برای این‌گونه افراد میان کار و زندگی شخصیشان تفکیک به‌وجود آورد.

برای این که بتوانید به زندگی عادی برگردید بهتر است مدتی به خود مرخصی بدهید. یکی از راه‌های دیگر برای غلبه بر این اختلال تغییر شغل است. با همه این‌ها فرد مبتلا به عنوان یک اختلال روانی اجتماعی، معمولا خیلی آسان‌تر از اعتیاد به مواد مخدر کنترل می‌شود. شما می‌توانید با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی، متعادل کردن فعالیت‌های زندگی خود و دوری از عوامل استرس‌زا و محرک اختلال اعتیاد به کار را کنترل کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان