تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

جوش یا آکنه چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

پوست شما دارای میلیون‌ها غدد چربی ریز است که به فولیکول‌های مو در سراسر بدن شما متصل است و برای محافظت از پوست شما، روغنی به نام سبوم تولید می‌کند. ممکن است مواردی رخ دهد که مانع از خروج آن روغن به درستی از فولیکول‌ها شود. هورمون‌ها می‌توانند باعث شوند که غدد چربی بیش از حد کار کنند و چربی اضافی تولید شده توسط سلول‌های مرده پوست مسدود شده و منافذ پوست را مسدود کرده و در نهایت باعث آکنه شود.

جوش یا آکنه چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

رویداد۲۴ مریم آیتی: جوش چالشی است که می‌تواند افراد را برای مدت‌ها، درگیر خود کند. مراقبت از پوست جوش‌دار پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. این مراقبت شامل ایجاد تغییراتی در سبک زندگی هم می‌شود. اولین کاری که باید در این راستا باید انجام دهید این است که یک روتین جدید را برای مراقبت از پوست خود در پیش بگیرید.

پوست شما دارای میلیون‌ها غدد چربی ریز است که به فولیکول‌های مو در سراسر بدن شما متصل است و برای محافظت از پوست شما، روغنی به نام سبوم تولید می‌کند. در عین حال، ممکن است مواردی رخ دهد که مانع از خروج آن روغن به درستی از فولیکول‌ها شود. هورمون‌ها می‌توانند باعث شوند که غدد چربی بیش از حد کار کنند و چربی اضافی تولید شده توسط سلول‌های مرده پوست مسدود شده و منافذ پوست را مسدود کرده و در نهایت باعث آکنه شود.

در نوجوانان، شروع بلوغ معمولاً شروع کننده عجله ترشح هورمون است، اما آکنه هورمونی در بزرگسالان نیز بسیار شایع است. چرخه و آغاز یا تغییر قرص‌های ضدبارداری می‌تواند تولید روغن را تسریع کند و باعث ایجاد جوش شود. همچنین، وقتی استرس داشته باشید، بدن‌تان کورتیزول تولید می‌کند که می‌تواند غدد چربی را تحریک کرده و منجر به ایجاد جوش شود.

منافذ شما می‌توانند به دلیل تحریک یا واکنش به یک محصول یا پارچه (مانند کلاه و ماسک صورت) مسدود شوند. در بعضی مواقع، جوش‌های آکنه‌طور می‌تواند به دلیل رشد بیش از حد مخمر در فولیکول‌های مو، به ویژه در قسمت بالای سینه و قسمت بالای کمر ایجاد شود. برخی از داروها، مانند کورتیکواستروئیدها، می‌توانند باعث آکنه شوند. لبنیات بیش از حد در رژیم غذایی شما نیز ممکن است در ایجاد جوش نقش داشته باشد.

انواع آکنه یا جوش

جوش‌های غیرالتهابی

جوش‌های غیرالتهابی به منافذ مسدود شده اشاره دارند که در شکل جوش سرسفید یا جوش سرسیاه روی پوست دیده می‌شوند. این نوع جوش‌ها خفیف‌ترین نوع جوش هستند. جوش سرسیاه، به مانند اسمش، ظاهر سیاهی دارد. جوش‌های سرسفید هم به‌عنوان برآمدگی‌های سفید رنگ روی پوست بروز می‌کنند.

جوش‌های التهابی

هر نوع جوش قرمز در دسته جوش‌های التهابی قرار می‌گیرد. این نوع جوش‌ها شامل پاپول و پاسچول، همچنین انواع شدیدتر به نام‌های ندول و کیست می‌شوند. پاپول برآمدگی‌های کوچک قرمز رنگ هستند، در حالی که پاسچول برآمدگی‌های کوچکی است که شامل چرک می‌شوند. پاپول معمولاً به پاسچول تبدیل می‌شود. ندول و کیست، جوش‌های دردناک‌تر هستند که معمولاً بزرگتر از جوش هستند و انگار زیر پوست قرار گرفته‌اند.

• جوش‌های سرسفید: این نوع آکنه زمانی نمایان می‌شود که چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست، دهانه منافذ را مسدود کنند. این جوش‌ها این گونه به نظر می‌آیند که برجستگی‌های کوچک گوشتی یا سفید رنگ هستند.

• جوش‌های سرسیاه: شبیه جوش‌های سرسفید هستند، اما وقتی که مواد مسدودکننده منافذ از بین می‌روند و در معرض هوا قرار می‌گیرند، با اکسیژن واکنش داده و سیاه می‌شوند.

• جوش‌های قرمز: لکه‌های قرمز وقتی دیده می‌شوند که باکتری‌ها با چربی و پوست مرده داخل منافذ به دام می‌افتند و منجر به التهاب می‌شوند.

• آکنه کیستیک: این برجستگی‌های سخت و دردناک می‌توانند مانند سنگ در زیر پوست احساس شوند. زمانی که چربی، پوست مرده و باکتری‌ها به عمق پوست نفوذ می‌کنند، این نوع جوش‌ها ایجاد می‌شوند.

دلیل چرب شدن پوست چیست؟

پوست چرب به‌دلیل افزایش تولید سبوم (نوعی روغن) توسط غدد چربی در منافذ پوست ایجاد می‌شود. تولید و ترشح سبوم توسط هورمون‌های تستوسترون و هورمون‌های استرس مانند کورتیزول، کنترل می‌شود. با این حال عوامل متعددی در افزایش میزان سبوم تأثیر دارند.


بیشتر بخوانید: برای زیباشدن صورت چه کنیم؟


ژنتیک

اصلی‌ترین علت چرب شدن پوست، ژنتیک افراد است. تحقیقات نشان داده‌اند افراد با پوست‌های چرب، اغلب پدر یا مادری با پوست چرب دارند.

اندازه غده چربی

تحقیقات دیگری نشان داده که چرب شدن پوست، رابطه مستقیمی با اندازه غدد چربی دارد. اندازه غدد چربی توسط ژن‌های ما معین می‌شود. 

آب و هوا

در مناطق گرم و مرطوب، میزان ترشح سبوم نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین در تابستان‌ها، میزان تولید سبوم بیشتر از هر زمان دیگری است. آلودگی هوا نیز با مسدود کردن منافذ پوست می‌تواند روی چرب شدن پوست و جوش زدن آن تأثیر بگذارد.

سن

پوست چرب در افراد جوان، شایع‌تر است. با افزایش سن، میزان کلاژن و سایر پروتئین‌های پوست پایین می‌آید. به همین دلیل، پوست افراد مسن قابلیت ارتجاعی دارد و رطوبت و چربی خود را از دست می‌دهد.

اندازه منافذ روی پوست

به گزارش رویداد۲۴ هرچه منافذ پوست بزرگتر باشند، سبوم بیشتری تولید می‌کنند. یکی از راه‌های کاهش چربی پوست، کوچک کردن این منافذ است. همچنین در صورت مسدود شدن این منافذ، امکان ایجاد انواع جوش روی صورت وجود دارد.

درمان فوری آکنه و جوش

استفاده از محصولات مراقبت از پوست اشتباه یا فیک

برای مراقبت از پوست چرب باید از محصولات مخصوص پوست چرب (نه مختلط) استفاده کنید و این محصولات باید اصل باشند تا اثربخشی خود را نشان دهند. شک نکنید که خرید لوازم آرایشی دست دوم تنها به ضرر شما منجر می‌شود.

شستن زیاد پوست

اگر دائما در حال شستن و پاکسازی پوست خود با شوینده‌های قوی باشید، پوست، چربی مورد احتیاج خود را از دست داده و برای جبران آن، چربی بیشتری تولید می‌کند.

عدم‌استفاده از مرطوب‌کننده 

پوست نیاز به مقدار لازمی از چربی دارد. بعد از شستن پوست باید از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست خشک نشود و برای جبران آن چربی بیشتری تولید نکند.

تشخیص نوع پوست

افراد معمولاً پوست چرب را با جوش مرتبط می‌دانند، چون چربی اضافی، علت شناخته شده جوش به حساب می‌آید، اما لازم است بدانید که پوست خشک هم می‌تواند به دلایل مختلف دچار جوش شود که از جمله آن‌ها می‌توانیم عوامل محیطی یا دنبال نکردن یک روتین مناسب برای مراقبت از پوست را نام ببریم که منجر به تحریک پوست و بسته شدن منافذ می‌شود.

اگر نمی‌دانید نوع پوست‌تان چیست، یک روش ساده برای پی بردن به این سوال وجود دارد. صورت‌تان را با ژل شستشوی صورت (فیس واش) ملایم بشویید. با انگشتان دست‌تان به‌ آرامی به صورت خود ضربه بزنید تا خشک شود. از هیچ محصول مراقبتی روی پوست خود استفاده نکنید. چند ساعت بعد پوست‌تان را ارزیابی کنید. اگر پوست‌تان درخشان است، یعنی پوست چربی دارید. اگر پوست‌تان، اصطلاحاً پوسته‌پوسته، زبر یا قرمز شد، باید گفت پوست‌تان خشک است. اگر پوست‌تان مختلط باشد، گونه‌ها خشک، پیشانی، بینی و چانه‌تان درخشان خواهد شد.

اگر پوست‌تان معمولی باشد، مشکل خاصی را روی پوست خود مشاهده نخواهید کرد. به خاطر بسپارید کسانی که پوست‌شان مستعد آکنه است، لزوماً پوست خشک یا چرب ندارند.

مراحل روتین پوست جوش‌دار

بخور صورت

بخور صورت از روش‌های قدیمی و مؤثر برای مراقبت از پوست است. این روش آلودگی و چربی‌های اضافه سطح پوست را تمیز کرده و منافذ بسته آن را باز می‌کند. قبل از استفاده از ماسک صورت برای پوست چرب، به وسیله بخور، پوست را نرم و منافذ آن را باز کنید. این کار باعث می‌شود مواد مغذی و مفید ماسک، به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کرده و در نتیجه پوست صورت نرم و درخشان‌تر به‌نظر برسد.

بخور دادن در مراحل پاکسازی صورت در خانه اهمیت بسیاری دارد. بخار منافذ پوست شما را عمیقاً پاکسازی می‎‌کند، زیرا در این فرایند ناخالصی‌های زیادی مانند انواع جوش‌های سرسیاه و چرکی با عرق شما به بیرون می‌ریزند. علاوه بر این، بخور دادن، لایه‌های عمیق‌تر پوست را آبرسانی کرده و همچنین باعث کوچک‌تر شدن منافذ می‌شود.

برای این کار مقدار کافی آب را در کتری و یا قابلمه‌ای بجوشانید. چند دقیقه صبر کنید تا آب به جوش آمده و شروع به تبخیر شدن کند. ظرف را از روی گاز بردارید. صبر کنید دمای آب کمی متعادل شود تا پوست شما در اثر مجاورت با بخار نسوزد. برای اینکه بخار آب مستقیماً وارد منافذ پوست شود، روسری و یا حوله‌ای سر کنید و صورت‎‌تان را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در معرض بخار آب قرار دهید.

جوش یا آکنه چیست

پاک کردن عمیق صورت با پاک کننده صورت یا میسلار واتر

اینجا دیگر پاک کردن آرایش با دستمال مرطوب جواب نمی‌دهد. شما باید صورت‌تان را خیلی عمیق تمیز کنید تا منافذ پوست‌تان از وجود چربی اضافه، جرم، میکروب و مواد آرایشی پاک شود. بهترین کار در این مرحله استفاده از یک روغن گیاهی پاک کننده است. همچنین می‌توانید از پاک کننده‌های مناسب (میسلار واتر) پوست مستعد جوش برای این کار بهره ببرید.

شستن صورت با ژل شستشو یا فیس واش 

صبح‌ها قبل از هر کار دیگری، صورت خود را بشویید. این کار را قبل از خواب و بعد از اینکه دیگر به آرایش صورت‌تان نیاز ندارید تکرار کنید. شما باید شستشوی عمیق‌تری داشته و پوست‌تان را از شر سلول‌های مرده رها کنید. این مرحله به عمق منافذ پوست شما نفوذ کرده و همان‌طور که از اسمش برمی‌آید، یک لایه ناخواسته را از روی پوست برمی‌دارد. روغن هسته انار یک گزینه خوب و سازگار با پوست مستعد جوش و آکنه به حساب می‌آید. فیس واش مناسب با پوست خود را برای مدت دو تا سه دقیقه روی صورت ماساژ دهید، سپس با آب ولرم آن را شستشو دهید.

از اسکراب یا لایه‌بردار‌های ناملایم استفاده نکنید

باید با پوست جوش‌دار با ملایمت و آرامی رفتار کنید. توجه داشته باشید که جوش مثل کثیفی و آلودگی نیست و با لایه‌برداری بیش از حد پوست برطرف نمی‌شود، بنابراین استفاده از لایه‌بردار‌های ناملایم و اسکراب شدید پوست نه تنها کمکی نخواهد کرد، بلکه می‌تواند منجر به قرمزی و تحریک بیشتر پوست شود.

لایه برداری بافت‌های مرده پوست

استفاده از اسکراب لایه بردار پوست، مخصوص نوع پوست چرب بسیار مهم است. به کمک اسکراب لایه بردار پوست، می‌توانند سلول‌های مرده را از روی پوست جدا کنید و با این عمل، ظاهری شاداب و لطیف به پوست خود ببخشند. تجمع این بافت مرده، نه تنها ظاهری ناهموار و ناخوشایندی روی سطح پوست ایجاد می‌کند، بلکه باعث به وجود آمدن جوش در سطح پوست نیز می‌شود.

سرم درمانی

تغذیه پوست با سرم، یک مرحله مهم از روتین پوستی است. سرم پوستی مناسب به خصوص برای پوست مستعد جوش و آکنه اهمیت زیادی دارد. سرم سلول‌های پوستی را تقویت کرده و نقاط ضعف آن را از بین می‌برد. یک سرم پوستی خوب می‌تواند پوست را آبرسانی و هیدراته نگه دارد. سرم پوستی که برمی‌گزینید باید به نوعی، درمانی برای چالش‌ها و حساسیت‌های پوستی شما باشد.

روزی که پوست خود را لایه‌برداری کرده‌اید نباید از سرم پوست استفاده کنید. سرم مناسب را شناسایی کرده و دو بار در هفته، شب تا صبح آن را روی پوست‌تان قرار دهید.

مرطوب کردن پوست و آبرسانی

پوستی که هیدراته بوده و به موقع آبرسانی شود، بهتر در مقابل آسیب‌های درونی و بیرونی طاقت می‌آورد. برای این کار استفاده از یک مرطوب‌کننده با بافت ژل و کرم‌طور، بهترین انتخاب است.

درمان جوش‌ها

صبح‌ها لازم است جوش‌ها را با یک ماده درمانی پوشانده و به امور روزانه‌تان برسید. یعنی شما باید بخشی از روتین مراقبت از پوستتان را به درمان جوش‌های موجود اختصاص دهید. برای این کار می‌توانید از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید، نیاسین و روی بهره ببرید. این نوع محصولات عوامل عفونی موجود در منافذ پوست را از بین برده و پوست را پاکسازی عمقی می‌کند. پاکسازی جوش‌ها را دو بار در روز صبح و شب انجام دهید.

مراقبت در برابر آفتاب

حتماً ضرورت ندارد از خانه خارج شوید تا ضدآفتاب بزنید. بودن در هر فضای سرباز و وجود نور طبیعی و اشعه‌های خورشید حتی به صورت غیرمستقیم می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوست مستعد آکنه بزند. به همین دلیل لازم است در طول روز از کرم‌های ضدآفتاب مناسب بر روی پوست صورت و گردن خود استفاده کنید.

رعایت اصول تغذیه و سبک زندگی

یک مورد مهم که شما باید همه روزه به آن توجه کنید، داشتن سبک زندگی سالم و تغذیه درست و منطقی است. مواد غذایی که شما مصرف می‌کنید، تاثیر قابل‌ توجهی بر روی کیفیت و سلامت پوست‌تان می‌گذارد. برای همین لازم است در طول روز به نکته‌های زیر توجه کنید:

• با نوشیدن آب کافی بدن و پوست‌تان را هیدراته نگه دارید.

• مصرف غذا‌هایی که شاخص گلیسمیک آن‌ها بالا است، لبنیات، چربی‌های اشباع، غذا‌های سرخ شده، چربی‌های ترانس، فست فودها، غذا‌های فرآوری شده و شکر را کاهش دهید.

• برنامه غذایی خود را از غذا‌های حاوی اسید‌های چرب امگا ۳، ویتامین ای، ویتامین آ، ویتامین د، زینک، عوامل آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال سرشار کنید. سبزیجات برگ سبز، مغزیجات، ماهی‌ها و غذا‌های دریایی، برنج قهوه‌ای، غلات کامل، لوبیا و نخود، میوه‌های زرد و قرمز مثل هویج و گوجه، و تخم کدو از بهترین مواد غذایی برای پیشگیری و درمان جوش پوستی هستند.

• بعد از عرق کردن، حتماً صورت خود را شستشو دهید

ورزش کردن حتی اگر شامل چند حرکت کششی ساده در طول روز باشد، در سلامت پوست نقش مهمی دارد. این کار جریان خون را تقویت کرده و آن را به سراسر بدن به صورت یکنواخت می‌رساند. جریان خون بیشتر در سلول‌های پوستی به معنای دسترسی به مواد مغذی و ارتقا سلامت است.

تقویت پوست با استفاده از مواد طبیعی

یکی از برتری‌های پوست‌های چرب این است که چین‌وچروک‌ها دیرتر از سایر پوست‌ها روی آن ظاهر می‌شود؛ زیرا سبوم پوست آن‌ها، رطوبت را در خود حفظ می‌کند. با این حال، شما می‌توانید از مواد طبیعی مانند انواع روغن یا ماسک‌های گیاهی برای تقویت پوست خود استفاده کنید.

روغن آرگان، روغن بادام، روغن جوجوبا و روغن گل بنفشه از جمله روغن‌های گیاهی هستند که می‌توانند به آب‌رسانی پوست شما کمک کنند.

علاوه بر این، می‌توانید از عسل، آلوئه ورا، گلاب، بلغور جو دو سر، خیار، چای سبز و بابونه به‌عنوان ماسک‌های گیاهی استفاده کنید. این مواد خاصیت پاک‌کنندگی داشته و به تنظیم PH پوست کمک می‌کنند.

پوست خود را دستکاری نکنید

اگر پوستتان جوش داشته باشد، به احتمال زیاد وسوسه می‌شوید آن را دستکاری کنید و جوش‌ها را بترکانید. باید در نظر داشته باشید که دستکاری کردن جوش‌ها باعث می‌شود جای جوش‌ها روی پوست‌تان باقی بماند.از این‌رو، تمرین کنید تا روی به این عادت بد نیاورید.

در صورت لزوم جوش را درست تخلیه کنید‌

می‌توانید برای تخلیه جوش خود از روش اصولی کمک بگیرید. یک کمپرس گرم را روی منافذ باز خود قرار دهید. دو عدد گوش پاک‌کن را روی دو طرف جوش سرسیاه یا سرسفید فشار دهید. بهترین کار این است که این کار را برای انواع عمیق‌تر جوش‌ها مانند پاسچول انجام ندهید.

هر چیزی که در تماس با پوست است را به‌ طور مرتب بشویید

روتختی، روبالشی و حتی صفحه‌ی موبایل همگی می‌توانند حاوی آلودگی باشند و منافذ را مسدود کنند. هفته‌ای دو تا سه بار روتختی و روبالشی خود را بشویید. لوازم آرایشی خود را هم هر روز تمیز کنید. اگر شست‌وشوی روزانه‌ی لوازم آرایشی برایتان امکان‌پذیر نیست، دست‌کم یک بار در هفته این کار را انجام دهید. تلفن‌های همراه را می‌توان با یک پاک‌کننده مخصوص یک یا دو بار در روز پاک کرد.

محصولات مراقبت از موی خود را عوض کنید

محصولات مراقبت از مو از شامپو گرفته تا نرم‌کننده‌ی مو و لوازم حالت‌دهنده‌ی مو، همگی می‌توانند منجر به بروز جوش در نواحی پیشانی و گردن شوند. از هر نوع محصول حاوی چربی دوری کنید. اگر گمان می‌کنید روتین مراقبت از موهایتان باعث بروز جوش روی پوست شما شده است، روتین خود را عوض کنید و ببینید تغییری در پوستتان ایجاد می‌شود یا نه.

پیدا کردن ترکیبات مناسب برای پوست جوش‌دار‌

می‌توانید محصولات حاوی ترکیبات زیر را از داروخانه تهیه کنید.

• سالیسیلیک اسید

• بنزوئیل پروکساید

• رتینوئیدها

کرم دور چشم

یکی از حساس‌ترین قسمت‌های صورت، پوست دور چشم است، که معمولاً به دلیل عدم‌مصرف کرم مرطوب کننده، در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرد، بنابراین برای افرادی که پوست چربی دارند، استفاده از کرم دور چشم مخصوص می‌تواند در کاهش آسیب به این نواحی از صورت آن‌ها کمک شایانی کند.

دارو برای درمان جوش

بعد از اینکه صورت‌تان را با کلینزر تمیز کردید، نوبت به استفاده از دارو‌های مناسب برای درمان جوش می‌رسد. این محصولات به‌ طور عمیق وارد پوست می‌شوند و به درمان جوش‌های موجود روی پوست کمک می‌کنند. علاوه بر این روی جای جوش تمرکز کرده و از شکل‌گیری جوش‌های جدید پیشگیری می‌کنند.

سرم ویتامینه 

به طور کلی سرم‌های مناسب پوست صورت حاوی ویتامین C، ترکیبات مغذی و ضد چروک هستند که توصیه می‌شود از این محصولات در طول شب و جهت افزایش روند بازسازی پوست، استفاده شوند. با استفاده از سرم پوست در شب، تمام طول روز بعد احساس مطلوب و خوشایندی خواهید داشت و با وجود شستشو عمیق، دیگر پوست شما خشک نمی‌شود.

روتین هفتگی مراقبت از پوست

بعضی از قدم‌های مراقبت از پوست را لازم نیست هر روز در دستور کارتان قرار دهید، بلکه باید آن‌ها را به‌ صورت هفتگی دنبال کنید. 

استفاده از لایه‌بردار یا اسکراب

باید یک تا دو بار در هفته پوست خود را لایه‌برداری کنید تا سلول‌های پوستی مرده‌ی روی پوستتان از بین بروند. جمع شدن سلول‌های پوستی مرده روی پوست می‌تواند منافذ را مسدود کند و منجر به شکل‌گیری جوش و آکنه شود. حواستان باشد که نباید در لایه‌برداری پوست زیاده‌روی کنید.

ماسک صورت

از یک ماسک صورت ضدجوش برای مبارزه با جوش‌های خود، بهره ببرید. یک ماسک صورت مناسب می‌تواند به مبارزه با چربی و ناخالصی‌ها کمک کند، خشکی را کاهش دهد و پوست را هیدراته کند. تا سه بار در هفته از ماسک صورت استفاده کنید تا بهترین نتیجه برایتان حاصل شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

جوش خفیف را معمولاً می‌توان با محصولات بدون نسخه پزشک درمان کرد. اگر جوش صورت‌تان با این محصولات رفع نشد، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. برای درمان جوش متوسط تا شدید مانند جوش کیستی یا جوش‌هایی که جایشان روی صورت‌تان باقی مانده است، باید از محصولات با نسخه‌ی پزشک استفاده کنید.

متخصص پوست در اولین ویزیت از شما درباره‌ی سابقه‌ی پزشکی و روتین مراقبت از پوست سؤالاتی می‌پرسد. سپس پوستتان را معاینه می‌کند تا نوع و شدت جوش را مشخص کند. پزشک برای درمان جوش، دارو‌های موضعی یا خوراکی یا هر دو را تجویز می‌کند. همچنین ممکن است به شما دارو‌هایی برای درمان جای جوش بدهد.

مراقبت از پوست‌های چرب در خانه با محصولات طبیعی

زمانی که محصولات پوست چرب را خریداری می‌کنید توجه به مواد تشکیل‌دهنده آن، بسیار مهم است. خیلی از این مواد اولیه می‌توانند وضعیت پوست شما را بهتر و یا بدتر کنند. 

موادی که برای پوست چرب مفید فایده هستند عبارتند از:

• اسکوالن

• آلوئه ورا

• گلاب

• عصاره سیج (مریم گلی)

• زغال نارگیل

• عصاره خاک رس

• روغن درخت چای

چه موادی برای پوست چرب ضرر دارند؟

• روغن نارگیل

• وازلین

• موم عسل

• لانولین

• سدیم لوریل سولفات

ماسک صورت برای پاک‌کنندگی و روشن‌کنندگی پوست صورت

ماسک‌های صورت بر پایه خاک رس، یک روش عالی خانگی برای فیشیال صورت‌هایی با پوست چرب هستند. این ماسک‌ها چربی‌های اضافه پوست را از بین برده و پوستی سالم و با طراوت به شما هدیه می‌دهند. 

علاوه بر خرید ماسک، با انجام چند مرحله ساده می‌توانید یک ماسک خانگی موثر نیز درست کنید.

در یک کاسه کوچک، دو قاشق خاک رس آرایشی، دو قاشق پوره گوجه‌فرنگی و یک قاشق چای‌خوری ماست تازه را با هم مخلوط کنید. چند قطره آب لیمو به آن اضافه کرده و مخلوط را به‌ خوبی هم بزنید تا کاملاً یک‌دست شود. اگر مخلوط غلیظ شد، می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید. این ماسک نباید خیلی غلیظ یا خیلی رقیق باشد. این ترکیب باید کاملاً یکنواخت و نسبتاً غلیظ باشد. ماسک را به‌ طور یکنواخت روی پوست صورت و گردن‌تان (غیر از ناحیه دور چشم) بمالید. همچنین دو عدد پنبه را در گلاب یا آب خیار بگذارید تا خیس شوند. سپس آب اضافه آن‌ها را گرفته و روی پلک چشمان‌تان قرار دهید. حالا می‌توانید ریلکس کنید. ۱۵ دقیقه بدون حرکت دادن پوست صورت‌تان، صبر کنید تا ماسک خشک شود. ماسک را به مدت بیشتری روی پوست نگذارید. این کار باعث سفت شدن بیش از اندازه پوست و درنتیجه ایجاد خطوط ریز روی سطح آن می‌شود. بعد از ۱۵ دقیقه با پنبه خیس، ماسک را به آرامی پاک کنید و صورت‌تان را با آب خنک بشویید. سپس خیلی آرام پوست را خشک کنید.

براساس مطالعات صورت گرفته شده و نظر متخصصان، خاک رس آرایشی موجود در ماسک، در از بین بردن چربی اضافی پوست و فیشیال صورت بسیار مؤثر است. ماست، آب لیمو و پوره گوجه‌ فرنگی به خوبی جای جوش را روشن کرده و پوست را صاف و یک‌دست می‌کنند. این مواد باعث بهبود رنگ و بافت پوست هم می‌شوند.

لایه بردار‌ها و ماسک‌های خانگی صورت

*موز

یک موز له شده، یک چهارم فنجان شکر دانه ریز، یک چهارم فنجان شکر نرم قهوه‌ای، یک قاشق غذاخوری آبلیمو و یک چهارم قاشق غذاخوری ویتامین E را با هم مخلوط کنید. شکر خاصیت اسکراب و لایه برداری دارد و سلول‌های مرده پوست را می‌زداید.

*توت فرنگی

چند عدد توت فرنگی تازه را با یک چهارم فنجان شیر مخلوط کنید. آنزیم‌های درون توت فرنگی سلول‌های مرده پوست را حل کرده و شیر پوست را نرم می‌کند.

*عسل و روغن زیتون و جو دوسر

یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. در ظرف جداگانه‌ای مقداری پودر جو دوسرپرک با آب گرم ترکیب کرده و هم بزنید تا خمیر یک دستی حاصل شود. سپس عسل و روغن زیتون را به آن اضافه کنید. جو دوسرپرک هم لایه بردار فوق العاده‌ای است؛ در عین حال عسل- روغن زیتون پوست را آبرسانی می‌کند.

*عسل 

عسل خواص آنتی‌باکتریال و ضدعفونی‌کننده فوق‌العاده دارد و در کنار آن به حفظ رطوبت در پوست کمک می‌کند. برای استفاده از عسل نیازی به ترکیب با مواد دیگر نیست و آن را روی صورت بمالید برای ۱۰ زمان بدهید تا اثر خود را بگذارد. بعد عسل را با آب گرم بشویید.

*بلغور جو دوسر

بر اساس تحقیقات علمی بلغور جو دوسر خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد و یکی از راه‌های درمان جوش، آکنه و کاهش چربی پوست است. برای پاکسازی صورت چرب با این ماده باید اول آن را آسیاب کرده و با آب داغ ترکیب کنید تا خمیری به دست آید. بعد از آنکه خمیر خنک شد، آن را تا ۳ دقیقه روی پوست ماساژ دهید، با آب گرم بشویید و خشک کنید.

*آلوئه ورا

آزمایشات بالینی بر روی پوست‌های چرب نشان داده که آلوئه‌ورا دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و کاهش چربی پوست است. یک برگ آن را از وسط برش بدهید و با قاشق ژل داخل آن را بیرون بیاورید. برای اطمینان از این که بدن شما به این گیاه واکنش آلرژیک ندارد اول کمی روی پوست خود بزنید و اگر ملتهب نشد، روی صورت خود بمالید و تا صبح صبر کنید تا اثر خود را بگذارد. صبح هم صورت خود را بشویید.

*شیر

شیر فقط یک نوشیدنی غنی شده با کلسیم برای استخوان‌های شما نیست، بلکه به عنوان یک پاک‌کننده نیز معجزه می‌کند. چیزی که شیر را به پاک‌کننده عالی تبدیل می‌کند، اسید لاکتیک است که سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. همچنین پروتئین شیر و چربی آن پوست را مرطوب می‌کند. سعی کنید از شیر بدون چربی برای پاکسازی استفاده کنید.

مقدار کمی از شیر پر چرب را در کف دست خود بریزید و به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید.

*خیار

استفاده از آب خیار یا برش‌های آن بر روی صورت، به لطف خواص خنک‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی پوست حساس و خشک شما را به پوستی سالم و درخشان تبدیل می‌کند. همچنین روی پوست‌های مستعد آکنه به خوبی عمل می‌کند. برش‌های خیار را برای ۱۵-۲۰ روی دقیقه نگه دارید. بعد پوست خود را با آب گرم بشویید و سپس با آب سرد بشویید تا به درخشندگی برسید.

*سرکه سیب 

سرکه سیب خام می‌تواند به کم شدن ظاهر خطوط ریز و چین‌ و‌ چروک پوست و پاکسازی آن نیز کمک کند. سرکه سیب به عنوان یک ماده درخشان‌کننده عمل کرده، لایه بردار است و همچنین جوش‌ها را به سرعت از بین می‌برد. برای استفاده از سرکه سیب به عنوان پاک کننده صورت، یک قاشق سرکه سیب را با دو قاشق آب رقیق کنید و با پنبه روی صورت خود بمالید. سپس پوست را با آب خنک و بعد آب گرم بشویید. هنگامی که صورت خود را با آب سرد و گرم بشویید، دیگر بوی تند سرکه روی پوست شما نیست.

*ماست

مصرف ماست مدت‌هاست که توسط متخصصان تغذیه به‌عنوان راهی عالی برای سلامت است. در کنار آن یک راه‌حل طبیعی برای مراقبت از پوست است.

ماست یک قهرمان چندکاره است که جوش‌های مزاحم را هدف قرار می‌دهد و در کنار آن رطوبت را نیز تأمین می‌کند. کمی ماست را روی جوش‌های خود بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. هنگامی که آن را شستید، خواهید دید که جوش‌های شما را خشک می‌کند و پوست شما را تسکین می‌دهد.

نکاتی در استفاده از ماسک صورت خانگی

در صورت استفاده از ماسک‌های خانگی به نکات زیر توجه داشته باشید:

• قبل از استفاده از ماسک، صورت خود را با آب و یک پاک‌کننده ملایم شستشو دهید. این کار به ماسک کمک می‌کند تا بهتر در پوست شما نفوذ کند.

• از مالیدن ماسک دور چشم‌هایتان جداً خودداری کنید.

• هنگامی‌ که ماسک را می‌شویید، پوست خود را نمالید. این کار باعث تحریک و قرمزی پوست‌تان می‌شود.

• بعد از شستن ماسک، از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید.

• پس از برداشتن ماسک، روی صورت خود آب سرد بپاشید تا منافذ باز پوست، بسته شوند.

• اگر تحریک پوستی یا واکنش‌های حساسیتی (قرمزی پوست، خارش یا بثورات پوستی) را تجربه کردید، از ماسک استفاده نکنید.

• ماسک را هر روز و شب استفاده نکنید؛ فقط یک یا دوبار در هفته از آن بهره ببرید.

• ماسک را برای مدت طولانی روی پوست قرار ندهید؛ در غیر این صورت، با این روند، باعث تحریک پوست‌تان می‌شوید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان