تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد

صادق کوشکی کیست؟

محمد صادق کوشکی یکی از چهره‌های جریان اصولگرایی است که اغلب اظهاراتش در رسانه‌ها تند و واکنش برانگیز است. او از کارشناسان شبکه افق نیز هست و مردم بارها سخنان تند او را شنیده‌اند.

صادق کوشکی کیست؟

رویداد۲۴ سعید شمس: محمد صادق کوشکی یکی از چهره‌های جریان اصولگرایی شناخته می‌شود که معروف است که درباره موضوع‌های مختلف نظرات رادیکالی مطرح کند.

بیوگرافی محمد صادق کوشکی

متولد ۱۳۵۱، متاهل است. او کارشناس ارشد علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق است و هم اکنون در عضویت هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران قرار دارد. کوشکی همچنین تدریس در دوره‌های دانش افزایی جهت اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور با موضوع سیاست خارجی و منطقه ای، تاریخ تمدن و تمدن سازی (بیش از ۱۰ دوره) و مشاوره و داوری بیش از ۱۱۱ مورد پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تهران را در کارنامه کاری اش به ثبت رسانده است.

صادق کوشکی و رسانه‌های ایران

صادق کوشکی عموماً نظرات رادیکالی را مطرح می‌کند و به همین دلیل رد زمان‌هایی که کشور با موضوع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روبرو می‌شود، مورد توجه خبرنگاران رسانه‌های اصولگرا و اصلاح طلب قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: عبدالحسین خسروپناه کیست؟


مناظره‌های صادق کوشکی

کوشکی بار‌ها در مناظره‌های مطبوعاتی با چهره‌هایی رقیب سیاسی به بحث و گفتگو پرداخته است که در یکی از داغ‌ترین آن‌ها در تاریخ ۱۱ تیر ۱۳۹۲ با صادق زیبا کلام استاد دانشگاه اصلاح طلب، در خصوص حمله ناو ویسنس به ایرباس ایرانی مناظره مفصلی کرد و در آخر گفت: «ما در جنگ خیلی تلفات دادیم، ولی هیچ صحنه‌ای به اندازه این صحنه حمله ناو آمریکایی به هواپیمیای مسافربری ایران، برای ما سخت نبود. ایرباس افتاده بود در خلیج فارس و همه جنازه‌ها و قطعات هواپیما در ساحل جزیره هنگام پیدا شد.»

همچنین کوشکی در زمستان ۱۴۰۰ بر سر موضوع دیپلماسی در برنامه شیوه رو در روی احمد زید آبادی قرار گرفت و اظهارنظر کرد: «الان تصمیم گرفته‌ایم، با روسیه و چین ارتباط داشته باشیم تا منافع مان حفظ شود» او در پاسخ به این سوال زیدآبادی که با این مضمون که «چه کسی تصمیم گرفته است و آیا می‌توانند ثابت کنند، تصمیم شان درست است؟» پاسخی قانع کننده نداشت.

صادق کوشکی: من اصولگرا نیستم

به گزارش رویداد۲۴ صادق کوشکی که نظرات و دیدگاهش با آنچه از زبان اصولگرایان شنیده می‌شود، شباهت زیادی دارد، در سال ۹۳ و در حاشیه میزگردی که در ماه نامه نسیم بیداری برگزار شده بود، به نگارنده گفت: من اصولگرا نیستم. شما که خانم الهه کولایی را قبول دارید. ایشان در دانشگاه همکار من است. از او بپرسید که کوشکی اصولگرا است یا نه؟

بیوگرافی صادق کوشکی

حمله کوشکی به رخشان بنی اعتماد در موضوع هواپیمای اوکراینی

صادق کوشکی در یکی از روز‌های پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی که فضای تنش‌آلودی را در کشور ایجاد کرده بود، به ظن خود برخی از چهره‌ها مثل رخشان بنی‌اعتماد را عامل تشویق مردم برای برگزاری تجمع دانسته و گفته بود: «۵۰ نیروی سپاه در مرز‌های شرق کشور هدف ترور قرار گرفته اند، خانمی که فراخوان می‌دهی، اگر آن بچه‌های سپاه در مرز نبودند، دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت می‌رسید. شاید هم خوشش می‌آمد شاید دوست داشتی، اما مردم ایران دوست ندارند، این اتفاق بیفتد.» این اظهارنظر صریح با واکنش تند انجمن مستندسازان، خانه سینما و کانون کارگردانان روبه رو شد که کوشکی با این جمله که «من اهانتی نکرتم و حرفم را واضح گفتم» به واکنش ها، واکنش نشان داد.

نظرات کوشکی درباره دولت روحانی

صادق کوشکی یکی از منتقدین سرسخت دولت روحانی و البته هاشمی رفسنجانی و جریان اصلاحات است. او در روز‌های منتهی به انتخابات ۱۴۰۰ در واکنش به این سخن روحانی که از مایوس بودن مردم ابراز نگرانی کرده بود، گفت: «به عقیده من، اگر می‌خواهیم مشارکت قابل توجهی داشته باشیم کافی است از همین امروز تا زمان انتخابات آقای روحانی، هیچ کار خاصی انجام ندهند، مخصوصاً اینکه صحبت نکنند و به تعطیلات بروند.»

نظرات صادق کوشکی درباره رئیسی

کوشکی از جمله چهره‌های اصولگرا بود که با وجود اجماع اردوگاه اصولگرایی بر سر کاندیداتوری ابراهیم رئیسی به نظر می‌رسید چندان دل خوشی از رئیس جمهور شدن رئیسی هم نداشته باشد. او در مصاحبه‌ای درباره رای خود در انتخابات ریاست جمهوری گذشته ۲۸ خرداد گفته بود «فقط با این هدف رای دادم که همتی رئیس جمهوری نشود.»

او حتی بعد از ریاست جمهوری رئیسی نیز اظهارات تندی درباره او مطرح کرده و گفته بود: «آقای رئیسی نمی‌دانست می‌خواهد در چه مسئولیتی قرار بگیرد، الان شاید متوجه شده باشد که مدیریت اجرایی در حد ریاست جهوری یعنی چه؟ معتقدم اگر آقای رئیسی اطلاعات امروز را می‌داشت، هیچ گاه نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شد.» به نظر می‌رسد کوشکی از همان ابتدا رئیسی را چندان مناسب رئیس جمهوری نمی‌دید. 

البته نباید فراموش کرد که در اردوگاه اصولگرایی اختلافات به حدی است که گاهاً به رسانه‌ها کشیده می‌شود و اصولگرایان عملاً خیلی رضایتی به وحدت بر ابراهیم رئیسی نداشتند و خیلی‌ها خود را از این وحدت بیرون کشیدند. 


بیشتر بخوانید: مصطفی میرسلیم کیست؟


نظر صادق کوشکی درباره حضور زنان در ورزشگاه

با شروع لیگ برتر در مرداد ماه سال گذشته سازمان لیگ به دلیل هشدار فیفا چاره‌ای جز این نداشت که راه حلی برای موضوع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه پیدا کند. به همین دلیل آن روز‌ها موافقان و مخالفان این طرح، نظرات مختلفی را مطرح کردند. در همین زمینه صادق کوشکی گفته بود: «فیفا چه‌کاره است که درباره زنان ما تصمیم بگیرد و اصرار کند، به تصمیمش احترام بگذاریم؟ اینکه ما به دستور این نهاد و آن ارگان بین‌المللی چشم‌بسته گوش کنیم، اصل حاکمیت‌مان را زیر سوال می‌برد. پس شما هم به‌عنوان یک روزنامه‌نگار نباید این بحث را پیگیری کنید. خانواده‌هایی که نسبت به تربیت فرزندانشان حساس هستند، حتی به پسران خود اجازه رفتن به ورزشگاه را نمی‌دهند، چه برسد به دختران!»

اظهارات صادق کوشکی در پی حوادث بعد از مرگ مهسا امینی

صادق کوشکی در شهریور ماه سال گذشته و در شرایطی تحت تاثیر مرگ مهسا امینی کشور دارای تنش بود، معتقد بود که اعتراض‌ها هیچ‌ ربطی به مهسا امینی ندارد.

او تاکید کرد: «عده‌ای آرزوى‌شان این است که اینجا هم مثل آنتالیا شود و بدون در نظر گرفتن شئونات اسلامی در معابر عمومی تردد کنند. ... تا زمانیکه عده‌ای از هر فرصتی استفاده یا بهتر است، بگویم سوءاستفاده می‌کنند تا همه‌چیز را به‌هم بریزند و چهره‌ای خشن از نظام را به‌دنیا نشان بدهند، با مجوز یا بی‌مجوز کارشان را انجام می‌‌دهند و به‌هیچ صراطی مستقیم نخواهند شد»

یکی از جملات بسیار جنجالی صادق کوشکی درباره اعدام‌های اخیر بوده است که گفته بود: «یک اعدام کم است!!!»

اوایل زمستان سال ۱۴۰۱ که همزمان با شروع اعدام‌ها در ایران بود، صادق کوشکی در گفتگویی با رویداد ۲۴ داشت ضمن تاکید بر اینکه «قوه قضائیه، شل گرفته» گفته بود: «قوه قضائیه در این حدود ۴ ماه فقط یک نفر را به جرم محاربه اعدام کرده است و بقیه به جرم قتل اعدام شده‌اند و فقط محسن شکاری قتل نکرده بود که اعدام شد که این تعداد با توجه به اتفاقی افتاده ناچیز است. همین کوتاهی باعث شده گروهی به بدون ترس هر کاری که می‌خواهند، انجام بدهند»

موافقان حجاب اختیاری با مخدر هم موافق هستند

طی ماه‌های گذشته چهره‌های سیاسی کشور بارها درباره مساله حجاب اظهار نظر کرده‌اند و پای این موضوع به همه مناظره‌ها و اظهار نظرهای سیاسی باز شده است. در این میان صادق کوشکی نیز یکی از چهره‌هایی است که به شدت به مخالفت با بی‌حجابی برخاسته است. او حتی در این باره بی‌حجابی را در کنار قاچاق و توزیع مواد مخدر قرار داده است. صادق کوشکی که یکی از موافقان اجباری بودن حجاب است. یکی از اظهارات عجیب و جنجالی او درباره حجاب وقتی بود که گفت: «موافقان حجاب اختیاری با توزیع مخدر و قاچاق کالا هم موافق هستند» 

او تاکید کرد: «نزدیک به ۴ میلیون می‌گویند، توزیع مواد را آزاد بگذارید و به این استدلال که قرص روانگردان در همه دنیا قانونی است و اینجا هم باید قانون شود. حرف من این است، اگر جامعه برای بی حجاب‌ها آزاد باشد، برای معتادین، قاچاقچیان هم آزاد باشد.»

او همچنین در روز‌های ابتدایی شروع جنبش اعتراضی که مشخصاً به گشت ارشاد اعتراض داشتند، گفت «گشتی که در کل کشور ۵۰ تا ماشین ندارد، اینقدر جدی نیست که گروهی را به اعتراض وادارد. اصلا گشت‌ارشاد برای دوران آقای قالیباف بود نزدیک به ۱۴ سال است که منحل شده و وجود خارجی ندارد»

قرار نیست پول نفت مشکل مردم را رفع کند

مردم ایران در طول چند دهه گذشته همواره با پدیده گرانی روبرو بودند. اما از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و با حذف ارز تدریجی کالا‌های مصرفی حتی گرانی بالای ۲۰۰ درصدی را تجربه کنند، معیشت طبقات مختلف مردم را به طور جدی تهدید کرده است. کوشکی در این رابطه گفته است «ما بیشتر از یک ملیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت نمی‌توانیم بفروشیم. همچنین به دلیل تاثیرات جنگ اوکراین، گندم و روغن را با ۴ برابر قیمت خریدیم. یعنی گندم را در سال ۹۹، تنی ۲۰۰ دلار و امسال تنی ۱۰۰ هزار دلار خریداری کردیم. در نتیجه یک ملیون و خرده‌ای بشکه صادرات، کفاف دخل و خرج را نمی‌دهد، پس قرار نیست پول نفت مشکل مردم را رفع کند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
4
چه خپلیه...
چی میخورن اینا
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
5
فیافه های شبه انسان!
امیرعباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
0
5
مردک بیشتر شبیه بوزینه یزید ابوقیسه تا آدمیزاد!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
0
2
با درود
دوستان زیاد به اراجیف این تازه به دوران رسیده توجه نکنید
فقط هزار حیف که نام دانشگاه تهران را خراب کرده.
مملکت را همین بی مغزها خراب میکنن.
سرشان را کرده زیر برف،فکر میکنم مردم نمیدونن که چکاره اند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
0
2
رسانه بیسواد پرور
رسانه استعداد کش
رسانه برده پرور
رسانه دیکتاتور
رسانه کثیف
مهدی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
0
2
یه مشت احمق بیشرف
نظرات شما
پیشخوان