تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۲

۱۰ دروازه‌بان برتر دنیای فوتبال در سال ۲۰۲۳

گل‌زدن و خوردن در بازی فوتبال حرف نخست و پایانی را می‌زند بنابراین در هر تیم دروازه‌بان نقش کلیدی و اساسی دارد.

۱۰ دروازه بان برتر دنیای فوتبال در سال ۲۰۲۳

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: هر سال ده دروازه بان برتر در دنیا به انتخاب نشریه‌ی FourFourTwo انتخاب و معرفی می‌شوند و در سال گذشته یعنی ۲۰۲۳ هم این رخداد روی داد و ده دروازه‌بان برتر دنیا معرفی شدند.

به گزارش رویداد۲۴ در این‌جا به معرفی و شرح کوتاهی از آن‌ها می‌پردازیم. 

۱۰ دروازه بان برتر دنیای فوتبال در سال ۲۰۲۳

سمیر هاندانوویچ (اینترمیلان)

شوربختانه باید گفت در بخشی بزرگی از یک دهه اخیر در سری A سمیر هاندانوویچ زیر سایه جانلوئیجی بوفون بود اما جالب این‌جاست که او همواره از این‌که در اینتر است شاد بود. سمیر هاندانوویچ هیچ‌گاه حاشیه نداشت و همواره کارش را در آرامش و بدون هیاهو انجام می‌داد.  سمیر توجه بسیاری از منتقدان در فوتبال ایتالیا را به‌دست آورده چرا که شاید حتا در روز‌هایی که نراتزوری خوب نبوده هم بار‌ها دروازه تیمش را نجات داده. در ۳۴ سالگی شرایطی دارد که به نظر می‌رسد سال به سال بهتر می‌شود. این سنگربان اسلوونیایی همیشه ترفند‌های جدید در دروازه‌بانی‌اش داشته است. به بزرگی سمیر وقتی پی خواهیم برد که به یاد بیاوریم سال ۲۰۱۵ از فوتبال ملی کناره‌گیری کرد تا جا برای سنگربانی مانند یان اوبلاک باز شود.

۱۰ دروازه بان برتر دنیای فوتبال در سال ۲۰۲۳

هوگو لوریس (تاتنهام)

بازی با پای هوگو لوریس همیشه برای او دردسرساز شده، اما طرفداران تاتنهام از اینکه کاپیتانی باصلابت دارند خوشحال هستند. سیو‌های مهیج لوریس برخی اوقات تماشاگران را به وجود می‌آورد و همچنان در ۳۱ سالگی یکی از برترین دروازه‌بان‌های لیگ برتر انگلیس است. لوریس سرعت‌عمل خوبی دارد و شوت‌گیر بسیار خوبی هم به شمار می‌رود، اما برخی اوقات باید حواسش را بیشتر جمع کند. برای سنگربانی در سطح لوریس اشتباهی که در فینال جام جهانی ۲۰۱۸ برابر کرواسی انجام داد تا مانژوکیچ گلزنی کند قابل چشم‌پوشی نیست. با تمام این تفاسیر قطعاً لوریس سزاوار قرار گرفتن بین ۱۰ سنگربان برتر فعلی جهان است و در روسیه هم لحظات برجسته زیادی داشت.

۱۰ دروازه بان برتر دنیای فوتبال در سال ۲۰۲۳

مانوئل نویر (بایرن‌مونیخ)

بدون شک نویر نامیست که در اذهان تمامی فوتبال‌‌دوستان می‌ماند و می‌دانیم اگر او در بالاترین سطح آمادگی بدنی باشد به طور قطع در بالای فهرست قرار خواهد گرفت، اما او به تازگی و پیش از شروع جام جهانی ۲۰۱۸ به شرایط مطلوب رسیده که البته با ناکامی آلمان چندان عکس‌العمل‌هایش در روسیه به چشم نیامد. اولیور کان دروازه‌بان سابق تیم ملی آلمان اعتقاد داشت غیرممکن و غیرقابل تصور است که با یک نویر آماده در روسیه روبه‌رو شویم. تا حدودی او درست می‌گفت چرا که نویر مثل همیشه تأثیرگذار نبود، با این حال مطمئن هستیم او در ۳۲ سالگی باز هم نشان خواهد داد یکی از بهترین‌های دنیا در پست خودش است. نویر فصل سرنوشت‌سازی را پیش رو خواهد داشت چرا که بعد از تقریباً یک فصل غیبت به ترکیب بایرن‌مونیخ بازخواهد گشت.

۱۰ دروازه بان برتر دنیای فوتبال در سال ۲۰۲۳

ادرسون (منچسترسیتی)

ادرسون در سال ۲۰۱۷ سال فوق‌العاده‌ای در ترکیب منچسترسیتی داشت و یک سال پیش به عنوان گران‌ترین سنگربان لیگ برتری راهی سیتی شد. موفق شد انتظار‌ها را برآورده کند و با عملکرد خوب او مشکل دفاعی سیتیزن‌ها هم برطرف شد. بعد از یک فصل عالی با ۱۷ کلین‌شیت در ترکیب بنفیکا به گواردیولا ثابت کرد انتخاب درستی انجام داده است. در لیگ برتر هم ۱۷ کلین‌شیت داشت و از ارکان مهم قهرمانی سیتی بود. البته چندان خوش‌شانس نیست که با آلیسون هم‌دوره شده و تیته ترجیح می‌دهد او را روی نیمکت تیم ملی برزیل بنشاند.

۱۰ دروازه بان برتر دنیای فوتبال در سال ۲۰۲۳

جانلوئیجی بوفون (پاری‌سن‌ژرمن)

کیست که فوتبال دوست داشته باشد و بارها و بارها نامی از بوفون نشنیده باشد. اگرچه امروز او ۴۰ ساله شده اما هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. برای ۱۷ سال بازی کردن در سطح بالا در یوونتوس و کسب افتخارات پرشمار باید جانلوئیجی بوفون را تحسین کرد. او که زمان زیادی گران‌ترین دروازه‌بان دنیا بود آن‌قدر آماده هست که تصمیم به خداحافظی نگیرد و راهی فرانسه شود تا پیراهن پاری‌سن‌ژرمن را بپوشد. تصور کنید یوونتوس سال ۲۰۰۱ مبلغ ۵۲ میلیون یورو برای جذب او پرداخت کرد و چندین برابر هزینه‌ای که برای بوفون متحمل شده بود با درخشش این دروازه‌بان اعتبار به‌دست آورد. شکست در پلی‌آف جام جهانی ۲۰۱۸ یک پایان ناعادلانه برای بوفون در رده ملی بود با این حال نباید فراموش کنیم سال ۲۰۰۶ با درخشش جی‌جی ایتالیا قهرمان جهان شد.

۱۰ دروازه بان برتر دنیای فوتبال در سال ۲۰۲۳

آلیسون بکر (لیورپول)

و حالا شما را با گران‌ترین سنگربان حال حاضر دنیا روبه‌رو می‌کنیم. عملکرد عالی ادرسون هم باعث نشد آلیسون را در تیم ملی برزیل نیمکت‌نشین کند و همین امر توانایی بالای آلیسون را تأیید می‌کند. با رم در فصل گذشته درخشید و به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا هم رسید. در ایتالیا اعتبار برای خودش کسب کرد تا اینکه سرخ‌های مرسی‌ساید برای برطرف کردن مشکل دروازه‌بانی بالاترین رقم ممکن را برای جذب او هزینه کنند. در ۲۵ سالگی مانند یک دروازه‌بان باتجربه عمل می‌کند و می‌خواهد از چالش لیگ برتری خودش هم سربلند بیرون بیاید. آلیسون می‌خواهد در انگلیس نشان دهد ارزش ۶۷ میلیون پوندی که لیورپولی‌ها برایش هزینه کرده‌اند را داشته است.


بیشتر بخوانید:  بهترین بازی‌های دنیا


۱۰ دروازه بان برتر دنیای فوتبال در سال ۲۰۲۳

مارک آندره تراشتگن (بارسلونا)

در اوایل دوران حرفه‌ای مارک آندره تراشتگن اشتباه‌های عجیب و بچگانه زیادی داشت، اما به تدریج او تبدیل به یکی از مطمئن‌ترین دروازه‌بان‌های اروپا شد. فصل قبل روز‌های بسیار خوبی در ترکیب بارسلونا داشت و می‌توانست گزینه اول یواخیم لو برای دروازه آلمان در جام جهانی ۲۰۱۸ باشد. با این حال یوگی ترجیح داد باز هم از نویر استفاده کند و به نوعی حق تراشتگن ضایع شد. دروازه‌بان سابق مونشن‌گلادباخ حالا در بازی با پا یکی از بهترین‌های دنیاست و به راحتی با بازیکنان بارسا پاسکاری می‌کند. به یاد داشته باشید تراشتگن هنوز ۲۶ سال بیش‌تر سن ندارد و بدون‌شک در آینده سنگربان اول تیم ملی آلمان هم خواهد شد، فقط منتظر است نویر قید بازی کردن در مانشافت را بزند.

۱۰ دروازه بان برتر دنیای فوتبال در سال ۲۰۲۳

تیبو کورتوآ (چلسی)

در ۲۶ سالگی بهترین دروازه‌بان جام جهانی شد. با بلژیک روز‌های بسیار خوبی در روسیه داشت و در نهایت سوم شدند، خود او هم دستکش طلایی را برد. تیبو کورتوآ در چند سال اخیر و به‌خصوص از وقتی که به عضویت باشگاه چلسی درآمده با انتقاد مواجه شده و کمتر می‌بینیم اشتباه فردی داشته باشد. سنگربان بلژیکی آبی‌های لندن یکی از ستاره‌های تیمی بوده که در ۳ فصل ۲ مرتبه قهرمان لیگ برتر انگلیس شد. کورتوآ به سطحی رسید که کسی تعجب نکرد پتر چک یکی از برترین‌های تاریخ لیگ برتر در چلسی نیمکت‌نشین و سپس مجبور به جدایی شد. به نظر می‌رسد کم‌کم باید آماده باشیم کورتوآ را درون دروازه رئال‌مادرید هم ببینیم چرا که همسر اسپانیایی‌اش تمایل زیادی به بازگشت به مادرید دارد.


۱۰ دروازه بان برتر دنیای فوتبال در سال ۲۰۲۳

داوید دخئا (منچستریونایتد)

کارشناسان بسیاری اعتقاد دارند داوید دخئا بهترین سنگربان حال حاضر دنیاست و با عملکردی که فصل قبل در دیدار زیبای منچستریونایتد برابر آرسنال داشت این ادعا را ثابت کرد. او ۱۴ مرتبه سیو موفق برابر ضربات توپچی‌ها داشت. با این حال اختلاف نظر هنوز در این باره هست چرا که همین ماه گذشته داوید دخئا کمی ما را دچار تردید کرد. تیم ملی اسپانیا شرایط خوبی نداشت و این روی دخئا هم تأثیر گذاشت. او در روسیه روز‌های کابوس‌واری را سپری کرد و تقریباً به هیچ توپی «نه» نگفت. با این حال نمی‌توان ارزش دخئا را زیر سوال برد و با شروع دوباره لیگ برتر شاهد درخشش این سنگربان ۲۷ ساله اسپانیایی خواهیم بود. هواداران شیاطین‌سرخ ۴ مرتبه جایزه بهترین بازیکن فصل خودشان را به او اختصاص دادند و فصل قبل هم دستکش طلایی لیگ برتر را برد. در هر صورت باید بگوییم که دخئا هم انسان است و انسان بدون اشتباه نیست.

 

۱۰ دروازه بان برتر دنیای فوتبال در سال ۲۰۲۳

یان اوبلاک (اتلتیکومادرید)

فوتبال‌دوستان قطعاً با ما هم‌داستانند خواهند بود که کار دفاعی اتلتیکومادرید با یک دروازه‌بان خوب تکمیل می‌شود و آن دروازه‌بان هم یان اوبلاک است. انتخاب او به عنوان بهترین دروازه‌بان فعلی دنیا کار دشواری نیست. نقش دروازه‌بان در تیمِ دیگو سیمئونه بسیار کلیدی است و اوبلاک هم فصل به فصل در ترکیب روخی‌بلانکو بهتر می‌شود. دروازه‌بان اسلوونیایی فقط ۲۵ سال سن دارد و با اعتمادبه‌نفس بازی می‌کند. او هم درون محوطه جریمه سنگربان مسلطی است و هم شوت‌گیر فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. در ماه اکتبر گذشته به رکورد ۵۰ کلین‌شیت در اتلتیکو رسید و ۳ مرتبه جایزه بهترین دروازه‌بان فصل لالیگا را کسب کرده. اوبلاک مسلماً بهترین دروازه‌بان فعلی دنیاست و ممکن است حضور او در صدر بهترین دروازه‌بان‌ها سال‌ها طول بکشد. یادآوری این نکته هم می‌تواند جالب باشد که ۳ دروازه‌بان نخست لیست پیراهن اتلتیکومادرید را پوشیده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان