تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

لیام نیسون کیست؟

لیام نیسون بازیگری ایرلندی است که برای بازی در آثار ماندگاری مانند فیلم فهرست شیندلر «Schindler's List» شناخته می‌شود. او برای ایفای نقش در نزدیک به ۱۰۰ فیلم، موفق به دریافت جوایز و افتخارات زیادی شده است. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با بهترین فیلم‌ها و بیوگرافی نیام نیسون بیشتر آشنا شوید.

بیوگرافی لیام نیسون

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: لیام جان نیسون معروف به لیام نیسون «Liam Neeson» در هفتم ژوئن سال ۱۹۵۲ در ایرلند شمالی به دنیا آمد. مادرش کاترین آشپز و پدرش برنارد نیسون سرایدار مدرسه بوده است. لیام از ۹ سالگی به طور منظم به کلاس بوکس می‌رفت و حتی چندین مقام در سنین نوجوانی به دست آورد.

او متأثر از محمد علی کلی قصد داشت تا به یک بوکسور حرفه‌ای تبدیل شود، اما در سال‌های آخر تحصیل راهش را برای همیشه از بوکس به مقصد بازیگری جدا کرد. لیام نیسون در سال ۱۹۷۱ به دانشگاه کوئینز بلفاست برای تحصیل در رشته علوم کامپیوتر رفت، اما خیلی زود از آن انصراف داد و به دانشکده تربیت معلم نیوکاسل رفت. پس از دو سال به زادگاه خود بازگشت و در تئاتر بلفاست به ایفای نقش پرداخت. اولین ایفای نقش لیام نیسون در سینما به فیلم مذهبی Pilgrim's Progress محصول سال ۱۹۷۸ مربوط می‌شود. همچنین دنباله این فیلم با نام Christiana و با حضور لیام نیسون در سال ۱۹۷۹ ساخته و پخش شد.

لیام نیسون کیست؟

اولین موفقیت لیام نیسون به فیلم فانتزی Excalibur به کارگردانی جان بورمن «John Boorman» مربوط می‌شود. موفقیت این فیلم در گیشه با فروش ۳۵ میلیونی سبب شروع همکاری شبکه بی‌بی‌سی با این بازیگر تازه کار برای بازی در فیلم و سریال‌های تلویزیونی شد. از جمله این آثار می‌توان به فیلم درام Across the Water و مینی سریال رمانتیک A Woman of Substance اشاره کرد. او همزمان با این همکاری در فیلم The Bounty با آنتونی هاپکینز «Anthony Hopkins» و مل گیبسون «Mel Gibson» به ایفای نقش پرداخت. این اثر با وجود استقبال خوب منتقدین در گیشه وضعیت خوبی نداشت و با فروش هشت میلیون دلاری در جبران بودجه ۲۵ میلیونی خود با شکست مواجه شد. میانگین نمرات فیلم The Bounty در زمان نگارش این مقاله برابر ۶۲ است. لیام نیسون سال ۱۹۸۴ را با حضور در مینی سریال Ellis Island به پایان رساند.

لیام نیسون از اواسط دهه‌ی هشتاد میلادی هر ساله در چند فیلم به ایفای نقش می‌پرداخت و کم کم به سوی کار با بازیگران و کارگردان‌های بزرگ می‌رفت. اولین گام‌های ورود او به هالیوود با هم‌بازی شدن نیسون با رابرت دنیرو «Robert De Niro» در فیلم درام The Mission محصول سال ۱۹۸۶ برداشته شد. این فیلم با وجود شکست تجاری در مراسم‌های بزرگی مانند اسکار و گلدن گلوب، جوایز و نامزدی‌های زیادی از جمله یک جایزه اسکار را کسب کرد. نیسون یک سال پس از این موفقیت به هالیوود رفت و در اولین قدم در فیلم Suspect به کارگردانی پیتر ییتس «Peter Yates» حاضر شد. منتقدین استقبال زیاد از فیلم نکرده و آن را اثری معمولی خطاب کردند، اما فروش ۱۸ میلیون دلاری فیلم، خبر از موفقیتی تجاری داشت.

بهترین فیلم‌های لیام نیسون

هر فریم از فیلم‌های لیام نیسون نشان می‌دهد که او یک بازیگر کاملاً معتاد به کار است. از آنجا که او با برخی از بزرگ‌ترین کارگردان‌های جهان مانند استیون اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی کار کرده‌است، جای تعجب نیست. این فهرست فیلم‌های برتر لیام نیسون، توانایی‌هایش را به همه و در هر ژانری نشان می‌دهد.

فیلم فهرست شیندلر (Schindler’s List)

لیام نیسون کیست؟

تاجر اسکار شیندلر (لیام نیسون) در سال ۱۹۳۹ به کراکوف می‌رسد و آماده است تا ثروت خود را از جنگ جهانی دوم که به تازگی شروع شده‌است به‌دست آورد. پس از پیوستن به حزب نازی عمدتاً برای مصلحت سیاسی، او کارخانه خود را به دلایلی با کارگران یهودی تشکیل می‌دهد. هنگامی که اس اس شروع به نابودی یهودیان در محله یهودی‌نشین کراکوف می‌کند، شیندلر ترتیبی می‌دهد که از کارگرانش محافظت کند تا کارخانه‌اش را فعال نگه‌دارد، اما به زودی متوجه می‌شود که با این کار، جان بیگناهان را نیز نجات می‌دهد.

فیلم لگو (The Lego Movie)

لیام نیسون کیست؟

امت (کریس پرت)، یک مجسمه معمولی لگو که همیشه از قوانین پیروی می‌کند، به اشتباه به عنوان شخص خاص شناخته می‌شود! موجودی خارق‌العاده و کلید نجات دنیا که باید از برنامه‌های یک ظالم شرور (ویل فرل) برای تسخیر جهان جلوگیری کند. متأسفانه امت، به طرز ناامیدکننده (و البته به طرز خنده‌داری) برای چنین کاری آماده نیست، اما او تمام تلاشش را می‌کند. لیام نیسون نیز در این فیلم زیبا همکاری دارد و به همین دلیل لگو را در لیست بهترین فیلم‌های سینمایی با حضور لیام نیسون قرار داده‌ایم.

فیلم عشق معمولی (Ordinary Love)

لیام نیسون کیست؟

عشق معمولی شاید در سال‌های اخیر بهترین فیلم لیام نیسون در ژانر عاشقانه باشد. جوآن و تام سال‌هاست که ازدواج کرده‌اند. یک زوج با عشقی چشمگیر. رابطه آن‌ها ساده و بی‌تکلف است که تنها از گذراندن یک عمر در کنار هم ناشی می‌شود. در این فیلم عاشقانه هنگامی که جوآن مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شد، دوره درمان او نوری را بر رابطه و فداکاری پایدار آن‌ها می‌تاباند؛ چراکه آن‌ها لحظات تأثیرگذار و زیبایی را برای زنده ماندن و نجات از یک سال سخت پیدا می‌کنند.

فیلم زن و شوهر‌ها (Husbands and Wives)

لیام نیسون کیست؟

زن و شوهر‌ها فیلم برتر لیام نیسون با کارگردانی وودی آلن است. گیب (وودی آلن) و همسرش جودی (میا فارو) از اینکه بهترین دوستانشان سالی (جودی دیویس) و جک (سیدنی پولاک) در حال جدایی هستند، شوکه می‌شوند. آن‌ها نه‌تن‌ها دلیل نزدیک شدن دوستانشان به جدایی را ندیدند، بلکه این اتفاق باعث می‌شود رابطه خودشان را هم زیر سوال ببرند. در حالی که گیب با یکی از دانشجویان کالج خود (ژولیت لوئیس) معاشقه می‌کند، سالی و جک متوجه می‌شوند که مجرد بودن کار سختی است و به فکر بازگشت با هم هستند. در میان بهترین فیلم‌های لیام نیسون، این عنوان یکی از آثار خاص او محسوب می‌شود.

فیلم بیوه‌ها (Widows)

لیام نیسون کیست؟

بیوه‌ها از فیلم‌های برتر لیام نیسون است. تیراندازی پلیس در شیکاگو منجر به کشته شدن چهار دزد در حین تلاش برای سرقت مسلحانه انفجاری شد. بیوه‌های آن‌ها (ورونیکا، لیندا، آلیس و بل) هیچ وجه مشترکی جز بدهی‌ای که از فعالیت‌های مجرمانه همسرانشان به جا مانده است، ندارند. ورونیکا با امید به ساختن آینده‌ای با شرایط خود، به نیرو‌های سه زن دیگر ملحق می‌شود تا سرقتی را که شوهرش برنامه‌ریزی کرده بود انجام دهند. این فیلم ماجراجویی داستان هیجان‌انگیزی دارد و برای همین نامش در لیست بهترین فیلم‌های لیام نیسون قرار گرفته است.

فیلم بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins)

لیام نیسون کیست؟

بروس وین جوان (کریستین بیل) به خاور دور سفر می‌کند، جایی که هنری دوکارد (لیام نیسون)، یکی از اعضای لیگ اسرارآمیز سایه‌ها، در هنر‌های رزمی آموزش می‌بیند. وقتی دوکارد هدف واقعی لیگ را فاش می‌کند: نابودی کامل شهر گاتهام! وین با کمک آلفرد (مایکل کین)، پیشخدمت وفادارش، و لوسیوس فاکس (مورگان فریمن)، کارشناس فناوری در شرکت Wayne Enterprises، به گاتهام باز می‌گردد تا شهر را بدون توسل به قتل پاکسازی کند. بتمن آغاز می‌کند عنوانی ابرقهرمانی در میان فیلم‌های اکشن و هیجانی است که لیام نیسون بازی کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محمد معصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
0
0
جامعه هنری
آیا محمد بیمار روانی است. ؟
...
فرهنگ و ادب
حرف درست حرف حق
........
جانباز ایران جانباز حق
محمد معصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
0
0
خدا پرستی انساندوستی
انساندوستی خدا پرستی
دانایی و معرفت
فرهنگ و ادب
نظرات شما