تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سیر صعودی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار/ آیا موج جدید گرانی در راه است؟

یکی از اعضای کمسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است عرضه و تقاضا در بازار خودرو همخوانی ندارد و همین امر باعث فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار شده است. او از احتمال توقف تولید خودرو نیز خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این اتفاق رخ ندهد.

سیر صعودی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار/ آیا موج جدید گرانی در راه است؟

رویداد۲۴ ندا جعفری: سال گذشته شاهد هجوم پول‌های سرگردان به بازار خودرو و گرانی این محصول بودیم. همزمان با موج اول گرانی خودرو، کارشناسان علت را محدودیت عرضه انواع خودرو عنوان کردند.

هر زمان که عرضه یک خودرو کم شود، اختلاف قیمت کارخانه تا بازار بالا می‌رود و در این مواقع دلالان برای اینکه سودی عایدشان شود وارد بازار خودرو می‌شوند و به گفته کارشناسان خودرو، با افزایش عرضه خودرو می‌توان فاصله قیمت بین کارخانه و بازار را از بین برد.

محمود نجفی‌، عضو هیات رئیسه انجمن قطعه سازان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ درباره فاصله قیمت کارخانه و بازار مدل‌های مختلف خودرو می‌گوید: متاسفانه قیمت خودرو هنوز واقعی نشده است. با هجمه‌ای که سال گذشته به بازار وارد شد و ورود دلالان به بازار خودرو، پیش بینی افزایش قیمت خودرو در بازار می‌رفت و به این ترتیب فاصله قیمت بین کارخانه و بازار بیشتر و بیشتر شد.

او ادامه می‌دهد: اما امسال ورق برگشت و دلال‌ها به این جمع بندی رسیدند که نه تنها قیمت خودرو بالاتر نمی‌رود بلکه رو به کاهش نیز هست به همین دلیل عقب نشینی کردند.

نجفی با بیان اینکه بهای مواد اولیه افزایش داشته، ادامه می‌دهد:نرخ بسیاری از مواد اولیه هیچ ارتباطی با قیمت ارز ندارد، با این حال قیمت آن‌ها نیز بالا رفته، مانند ورق‌های فولادی که در داخل تولید می‌شوند و در حال حاضر خرید آن نقدی شده است. ضمن آنکه ممکن است خودروسازان به عمد کالا را به مشتری تحویل ندهند و بازار سیاه ایجاد کنند و این افزایش قیمت را گاهی به گردن قطعه ساز بیاندازند.

این کارشناس خودرو ادامه می‌دهد: به غیر از طلب سال گذشته قطعه سازان، طلب ۶ ماهه نخست امسال نیز به آن اضافه شده؛ این در حالی است طلب قبلی تعداد زیادی از قطعه سازان هنوز وصول نشده است.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این‌باره به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: عرضه و تقاضای خودرو با هم همخوانی ندارد و هنوز میل خرید برای دلالان خودرو وجود دارد.

منصوری ادامه می‌دهد: البته در مهرماه مردم مسافرت‌های تابستانه خود را رفته‌ و برخی اقدام به فروش خودروی خود کرده‌اند و باعث کاهش قیمت‌ها شده است.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه زمزمه‌توقف تولید خودرو به دلیل تخلفات خودروسازان شنیده می‌شود که ما امیدواریم این اتفاق نیافتد و مسئولان در تصمیم گیری‌ها هوشیار باشند؛ زیرا این اقدام کار درستی نیست و باعث کمبود خودرو در بازار خواهد شد. این در حالی است که در حال حاضر هیچ گونه کمبود خودرویی نداریم.

به گزارش رویداد۲۴ جداول زیر اختلاف قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار و کارخانه را نشان میدهد. در برخی خودرو‌ها این اختلاف به ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

سیر صعودی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار/ آیا موج جدید گرانی در راه است؟قیمت محصولات سایپا

سیر صعودی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار/ آیا موج جدید گرانی در راه است؟قیمت محصولات ایران خودرو

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
پیشخوان