تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

توقف معاملات خودرو/ التهاب بازار خودرو کی پایان می‌یابد؟ +جدول قیمت

با افزایش قیمت بنزین، قیمت خودرو تا ۳۰ درصد رشد کرد و تغییرات نرخ ارز باعث شد بازار خودرو ملتهب شود و در کل اوضاع بازار به هم ریخت، اما امروز مجدد قیمت‌ها افت کرده است.

قیمت خودرو

رویداد۲۴ ندا جعفری- پس از افزایش قیمت بنزین، قیمت بسیاری از کالا دستخوش تغییر قرار گرفت؛ یکی از آن کالاها خودرو بود. هر چند انتظار این بود که با افزایش سه برابری قیمت بنزین بازار خودرو مخصوصا خودروهای بنزینی به سمت کاهش قیمت حرکت کند، اما این بازار نیز همسو با نرخ بنزین افزایشی شد. برخی کارشناسان معتقدند افزایش قیمت خودرو ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد و دلایل آن را باید در جایی دیگر جستجو کرد.

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به رویداد۲۴ می‌گوید: در اصل هرگونه تغییری بر نرخ بنزین نباید بر قیمت خودرو اثری داشته باشد، اما با توجه به اینکه در ایران شرایط حمل و نقل عمومی مناسب نیست پس مردم به اجبار برای حمل و نقل از خودرو‌های شخصی خود استفاده می‌کنند. این در حالی است که در کشور‌های توسعه یافته چندان نیازی به خودرو‌های شخصی برای تردد در سطح شهر حس نمی‌شود، زیرا شرایط حمل و نقل در آن‌ها مطلوب است.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته تورم خودرو در بازار واقعی و متأثر از سهمیه بندی بنزین نیست؛ بلکه به دلیل سوء استفاده‌هایی است در این بازار می‌شود.

عباس تابش معاون وزیر صمت نیز گفته اینکه قیمت خودرو‌ها در این مدت گران شده به دلایل دیگری مربوط است و ربطی به گرانی بنزین ندارد. اکنون به دلیل آغاز پیک تقاضای خرید خودرو برخی دلال ‌ها به قیمت‌ها دامن می‌زنند و خودرو نیز از کالای مصرفی به سرمایه‌ای تغییر پیدا کرده است.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران معتقد است قیمت خودرو در حاشیه بازار افزایش داشته و قیمت کارخانه آن تغییری نکرده است. مبالغ سرگردان در بازار بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان است از این رو تقاضا‌ها برای ثبت‌نام خودرو افزایش می‌یابد تا خودرو را از کارخانه خریداری کرده و پس از آن در حاشیه بازار بفروشند.


بیشتر بخوانید: قیمت خودرو در روزهای گذشته


علیرضا پورحسنی عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ در مورد وضعیت این روز‌های بازار خودرو می‌گوید: بازار خودرو مدتی است که در رکود به سر می‌برد و پس از افزایش نرخ بنزین، خودرو نیز با شوک قیمتی نیز همراه شد و قیمت‌ها تا ۳۰ درصد رشد کرد. از سوی دیگر تغییرات نرخ ارز باعث شد بازار خودرو ملتهب شود و در کل اوضاع بازار به هم ریخت و طی یک هفته گذشته قیمت‌ها نوسان زیادی داشت و خریدار در بازار کم شده بود.

عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در ادامه با اشاره به قیمت برخی از خودرو‌ها و تغییرات آن طی یک هفته گذشته می‌گوید: قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هفته گذشته به ۹۷ میلیون تومان رسید این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار امروز ۹۱ میلیون تومان است.

پورحسنی ادامه می‌دهد: قیمت ۲۰۶ تیپ ۵ از ۱۱۵ میلیون تومان هفته گذشته به ۱۱۱ میلیون تومان رسید و پراید ۱۳۱ از ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

او ادامه می‌دهد: قیمت تیبا ۲ از ۶۵ میلیون تومان به ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و تیبای صندوق دار هم از ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۵۹ میلیون تومان رسید. البته تنها خودرویی که قیمت آن کاهش یافته، سرتو است که قیمت آن  از ۳۳۰ میلیون تومان طی این چند روز با افت ۱۰ میلیون تومانی همراه شد و به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است.

پورحسنی در مورد قیمت ساندرو در بازار نیز می‌گوید: با توجه به عدم تولید این محصول در بازار قیمت ساندرو به صورت کاذب بالاست و در حال حاضر قیمت ساندرو اتومات به ۲۰۸ میلیون تومان رسیده این در حالی است که قیمت این خودرو در هفته گذشته ۲۱۵ میلیون تومان بود و قیمت ساندرو استپ وی نیز از ۲۲۷ میلیون تومان هفته گذشته به ۲۲۰ میلیون تومان رسیده است.


بیشتر بخوانید: ۴ تا ۱۴ میلیون افزایش قیمت خودرو! / گرانی بنزین چگونه بر بازار خودرو تاثیر گذاشت؟ +جدول قیمت


او در خصوص سیاست دولت برای اجبار خودروسازان به پیش فروش خودرو نیز می‌گوید: وزارت صمت برای کنترل بازار، خودروسازران ملزم به پیش فروش همه خودروها کرده است که سیاست درستی است زیرا با این سیاست ۲۰ درصد از تولیدات خودروسازان پیش فروش و فروش فوری می‌شود و این موضوع باعث عرضه بیشتر خودرو به بازار خواهد شد هرچند ممکن است با تاخیر به دست مصرف کنندگان برسد، اما در نهایت به دست خریدار خواهد رسید.

قیمت خودرو

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان