تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

آشنایی با ماکارونی سبوس دار + نکاتی برای پخت

ماکارونی سبوس دار یا قهوه‌ای نیز نوعی ماکارونی غنی شده است که از آرد گندم کامل تهیه می‌شود، یعنی آرد گندم استفاده شده در این محصول شامل پوسته، جوانه و اندوسپرم گندم است.

آشنایی با ماکارونی سبوس دار + نکاتی برای پخت

رویداد۲۴ الهام عندلیب‌مقدم: ماکارونی یکی از غذا‌های آسان‌پز و به‌صرفه است که در اکثر کشور‌ها پرطرفدار بوده و اغلب رده‌های سنی به‌خصوص کودکان آن‌را دوست دارند. هرچند ایتالیا به‌عنوان منشأ اصلی تولید ماکارونی مطرح بوده و در تولید و مصرف ماکارونی و اسپاگتی، در بین سایر کشور‌ها رتبه نخست را دارد، اما مدارک موجود نشان می‌دهد، هم‌زمان با ایتالیا در چین و ژاپن نیز تولید ماکارونی توسعه چشمگیری یافته است. 

امروزه از آنجایی‌که امکان غنی‌سازی انواع ماکارونی وجود دارد، کارخانه‌های تولید ماکارونی، برخی از محصولات خود را با فیبر‌های محلول یا سبوس غنی می‌کنند.

ماکارونی سبوس دار یا قهوه‌ای نیز نوعی ماکارونی غنی شده است که از آرد گندم کامل تهیه می‌شود، یعنی آرد گندم استفاده شده در این محصول شامل پوسته، جوانه و اندوسپرم گندم است. به طور معمول در طول فرآیند تولید ماکارونی معمولی، بیشتر اجزای مفید و پروتئین‌‏های دانه گندم به هنگام آسیاب حذف می‌‌شوند، اما در فرآیند تولید ماکارونی سبوس‌‌دار، از گندم کامل استفاده می‌شود، به این صورت که دانه گندم، خرد شده، اما غربال نمی‌شود، بنابراین ذرات جوانه در محصول حفظ شده و به دلیل حداقل فرآوری مواد اولیه، این ماکارونی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. از آنجایی که معمولا غنی سازی ماکارونی در مراحل اولیه تولید انجام می‌شود، نباید در مورد از بین رفتن مواد غنی شده در اثر جوشاندن ماکارونی، نگران بود، ضمن اینکه سبوس، فیبر و املاح، واکنش چندانی با حرارت نداده و از بین نمی‌روند. 

ماکارونی سبوس دار در مقایسه با ماکارونی آرد سفید، از نظر فیبر و مواد مغذی غنی‏‌تر بوده و برای سلامت بدن مناسب‌تر است. هر صد گرم ماکارونی سبوس‌دار ۳۵۰ کالری، ۱۱ گرم پروتئین و ۷۴ گرم کربوهیدرات دارد. این نوع ماکارونی در میان برخی افراد، به دلیل برخی ویژگی‌های خاص برای سلامت، جای ماکارونی آرد سفید را گرفته و مانند ماکارونی معمولی با شکل و طعم‌های مختلف در بازار موجود است. 

خواص ماکارونی سبوس‌دار 

ماکارونی‌های سبوس‌دار، فیبر بیشتری نسبت به ماکارونی‌های معمولی دارند. اضافه کردن مواد غذایی حاوی فیبر به رژیم غذایی افراد به خصوص انها که فعالیت فیزیکی کمتری دارند، باعث افزایش حرکات دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست می‌شود. 

خواص ماکارونی سبوس‌دار

ماکارونی سبوس‌دار چاق می‌کند ؟

از سوی دیگر، سرعت تخلیه ماکارونی‌های سبوس‌دار از دستگاه گوارش بیشتر است، بنابراین می‌تواند مناسب افرادی باشد که چاق بوده و رژیم لاغری دارند. این ماکارونی‌ها قطعا باعث چربی‌سوزی نمی‌شوند، اما دلیل تاثیر آن در کاهش وزن، این است که در تولید آن، از نوعی آرد مخصوص استفاده می‌شود. 


بیشتر بخوانید: بهترین گیاهان دارویی


ماکارونی‌های سبوس‌دار، به خاطر اندیس‌گلایسمی (شاخص قند) پایین‌تر نسبت به ماکارونی‌های معمولی، برای بیماران دیابتی نیز مناسب هستند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که به‌طور مرتب از غلات سبوس دار استفاده می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطانی هستند. 

به طور کلی خواص ماکارونی سبوس دار عبارتند از:

*بهبود هضم غذا

*پیشگیری از یبوست و بیماری‌های روده بزرگ 

*کاهش وزن به علت ایجاد حس سیری 

*کاهش قند خون و پیشگیری از دیابت نوع دو 

*کاهش کلسترول خون 

*کاهش فشار خون

*کاهش بیماری‌های قلبی- عروقی 

*پیشگیری از سرطان پروستات و رحم

*تقویت استخوان‌ها و عضله قلب

*دفع سموم بدن

*بهبود کیفیت خواب 

*مبارزه با پیری

نکاتی درباره پخت ماکارونی سبوس‌دار

به گزارش رویداد۲۴ طعم ماکارونی‌های سبوس دار با ماکارونی‌های آرد سفید متفاوت است، به همین خاطر برای عادت دادن ذائقه به این محصول مفید و خوش طعم شدن آن نکات زیر پیشنهاد می‌شود:

*برای عادت دادن ذائقه به طعم متفاوت این نوع ماکارونی، بهتر است در اولین دفعات پخت، آن را با ماکارونی آرد سفید ترکیب کرد.

*ماکارونی‌های سبوس‌دار، نسبت به ماکارونی‌های معمولی، مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز دارند.

*برای کاهش کالری این غذا بهتر است به جای روغن در آب ماکارونی، از کمی آبلیموی تازه استفاده کرد.

*اضافه کردن مقداری برگ بو به آب در حال جوش، طعم خوبی به این غذا می‌دهد.

*در پخت این ماکارونی به‌جای استفاده از روغن معمولی می‌توان از روغن کنجد استفاده کرد که طعم جالب‌تری به ماکارونی می‌دهد.

*ماکارونی سبوس دار می‌تواند به همراه مواد پروتئینی مثل سویا، گوشت چرخ کرده و... استفاده شود.

*افزودن آبلیمو یا آب نارنج قبل از سرو آن، طعم غذا را را دلپذیرتر می‌کند.

*نعناع و شوید تازه به‌عنوان تزئین و طعم دهنده مناسب می‌تواند بر روی غذا ریخته شود.

*برای چاشنی و طعم‌دار کردن این ماکارونی بهتر است به‌جای استفاده از سس‌های چرب، از سس‌های سبک مثل سس گوجه فرنگی استفاده کرد.

در پایان توصیه می‌شود این ماکارونی در وعده‌های غذایی صبح یا ظهر صرف شود و نه شب.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان